Business Internaţional

Poate deveni România o nouă Polonie cu ajutorul Germaniei? Nemţii au investit de 4 ori mai mult în Polonia, care are de 4 ori mai mulţi kilometri de autostradă şi drum expres

Poate deveni România o nouă Polonie cu ajutorul...

Autor: Bogdan Cojocaru

21.11.2014, 00:07 3659
Germania şi investitorii nemţi au o relaţie specială cu Polonia, bazată pe istorie şi încredere reciprocă, iar urmarea este că Polonia trece, după cum apreciază Banca Mondială, prin cei mai buni ani din punct de vedere ecomomic din ultimul mileniu.

Mulţi economişti cred că fostul stat comunist va intra în grupul celor mai mari 20 economii ale lumii poate chiar din 2030, în condiţiile în care anul trecut s-a plasat pe locul 24 la nivel mondial după datele FMI.

Companiile germane au investit în Polonia de patru ori mai mult decât în România, iar Polonia este percepută de aceste companii drept cea mai atrăgă­toare destinaţie pentru investiţii din Europa Centrală şi de Est, pe când cea mai bună poziţie ocupată de România în topul preferinţelor lor este a opta. Relaţiile comerciale dintre Germania şi Polonia sunt tot de patru ori mai mari decât cele germano-româneşti.

Poate nu întâmplător noul premier polonez Ewa Kopacz, la doar trei zile după ce pe 6 octombrie a efectuat la Bruxelles prima sa vizită oficială în străinătate, s-a deplasat la Berlin, unde avea să discute cu cancelarul german Angela Merkel despre armonizarea politicilor celor două ţări.

 

Polonia este percepută de investitorii nemţi drept cel mai bun loc de investiţii din CEE

Un studiu efectuat de camerele de comerţ germane în 16 state din Europa Centrală şi de Est arată că în 2013 Polonia şi-a menţinut statutul de cel mai bun loc pentru investiţii din regiune. Poloniei îi urmează Cehia, Estonia, Slovacia, Slovenia, Letonia şi Lituania. România ocupă abia locul 11.

Polonia nu este apetisantă doar pentru firme şi companii, ci şi pentru nemţii de rând. Mii de cetăţeni germani, dintre care mulţi din fosta Germanie de Est, cred că Polonia este un loc atractiv în care să ai o carieră şi să locuieşti.

Revenind la investitori, firmele şi companiile germane au înfiinţat 300.000 de locuri de muncă în Polonia, unde au investit aproape 27,5 miliarde de euro. Cea mai mare prezenţă aici o au companiile mici şi mijlocii.

De altfel, Germania este pentru Polonia cel mai mare investitor. Stocul investiţiilor directe germane în România era la sfârşitul anului trecut de 6,7 miliarde de euro.

Companiile nemţeşti au creat în România aproximativ 200.000 de locuri de muncă. Germania ocupă locul trei ca sursă de investiţii pentru România, după Austria şi Olanda.

Economia poloneză a înregistrat după căderea comunismului cel mai rapid ritm de creştere din Europa, alimentată de investiţiile masive în companii şi infrastructură. Standardele de viaţă s-au dublat între 1989 şi 2012.

Pentru a explica boomul economiei poloneze şi „înfrăţirea“ cu Germania este nevoie de o incursiune în istorie, scrie revista Foreign Affairs. După extinderea imperiului sovietic asupra Poloniei, Stalin s-a concentrat pe pedepsirea nemţilor şi milioane de germani au fost dezrădăcinaţi din noile teritorii poloneze. Aceştia au plecat din estul anexat în vest. Astfel, Stalin a împins, fără să vrea, societatea poloneză pe orbita Germaniei. Iar Germania, după ce a semnat tratatul de pace cu Polonia în 1990, a căutat să atragă această ţară şi mai aproape. Varşovia s-a dovedit de atunci un partener de încredere.

 

Germania este în mare parte datoare vecinului estic pentru succesul industriei sale auto

O mare parte din maşinăria de export germană îşi are bazele în Polonia, unde găseşte infrastructură, un climat de afaceri prietenos, forţă de lucru ieftină şi calificată şi apropiere geografică. Polonia primeşte în schimb investiţii şi o piaţă pentru bunurile pe care le produce.

Germania este în mare parte datoare vecinului estic pentru succesul industriei sale auto.

La uzina din Poznan, Volkswagen are 6.900 de angajaţi care produc atât piese de schimb, cât şi autovehicule finite. Grupul MAN are 4.000 de salariaţi în Polonia, unde construieşte camioane grele, autobuze şi şasiuri la trei fabrici diferite. Urmarea este că principalele bunuri exportate de Polonia sunt autovehicule şi piese auto. O mare parte din acestea sunt produse sub mărci germane.

Într-o analiză a Morgan Stanley se estimează că până la 40% din exporturile poloneze în Germania ajung să fie revândute ca exporturi nemţeşti.

Această interdependenţă explică de ce Germania este de departe cel mai mare partener comercial al Poloniei. Relaţiile comerciale dintre cele două ţări au fost de 78,4 miliarde de euro anul trecut.

Cele dintre Germania şi România s-au situat la 18,7 miliarde de euro.