Business Internaţional

Polonia, Ungaria şi Cehia participă la revoluţia europeană a electromobilităţii cu producţie şi exporturi de autobuze electrice. Unul dintre noii intraţi pe piaţă este o companie poloneză de stat

Unul dintre cei mai noi producători de autobuze electrice din Europa de Est este Pilea, deţinut de Agenţia de Dezvoltare Industrială a Poloniei. Primul model Pilea este fabricat în proporţie de 60% cu componente poloneze.

Unul dintre cei mai noi producători de autobuze electrice din Europa de Est este Pilea, deţinut de Agenţia de Dezvoltare Industrială a Poloniei. Primul model Pilea este fabricat în proporţie de 60% cu componente poloneze.

Autor: Bogdan Cojocaru

17.11.2022, 23:20 170

În era electromobilităţii şi a energiei curate esenţiale nu sunt doar auto­mobilele electrice, ci şi transportul în comun electric, iar toate ţările mari din Europa de Est îşi fac loc pe aceas­tă piaţă ca producători de autobuze electrice, cu baterii. Concurenţa este însă mare şi vine inclusiv din Turcia şi China. Unii producători au mai multă experienţă decât alţii şi merg şi mai departe, dincolo de gra­niţele electricităţii, spre hidrogen.

În toamna aceasta, Budapesta îşi ia la revedere de la legendarele autobuze din seria Ikarus 200, care în urmă cu 50 de ani începeau să cucerească întreaga Europă de Est. Locui­torii capitalei ungare şi nostalgicii vor avea parte de câteva evenimente special organizate pentru a le îndulci despărţirea.

Ikarus, compania şi fabricile care au construit odată autobuzele, nu mai există, a dat faliment, însă brandul Ikarus a fost reînviat de o firmă chinezească, CRRC, la fel de veche ca marca maghiară, care constru­ieşte în Ungaria autobuze electrice sub um­bre­la Electrobus Europe Zrt.

Modelul cu care noul Ikarus vrea să pro­fite de revoluţia electromobilităţii din Europa este Ikarus 120e CityPioneer, cu motor chinezesc, de la CRRC. Un partener în acest proiect, care se ocupă de mentenanţă şi vân­zări, este firma germană Trasco. Ikarus 120e, al cărui prototip a fost prezentat în 2018, nu a cucerit Budapesta şi nu va înlocui aproape nemuritoarele Ikarus 200.

Doar câteva unităţi au fost vândute în Ungaria, iar un astfel de autobuz este testat la Varşovia, capitala Polo­niei, şi a fost testat şi în Germa­nia. Compania de transport în comun din Budapesta a cum­părat în schimb autobuze e­lec­trice de la mai multe com­panii, printre care şi Solaris, din Polonia, devenit deja liderul european în domeniu.

La sfârşitul anului trecut, un consorţiu format din Solaris Bus & Coach and Skoda Electric a primit o comandă pentru 48 de troleibuze cu baterii. Compania poloneză este furnizorul maşinilor, care merg şi conectate la reţeaua electrică şi au şi auto­nomie de câţiva kilometri mulţu­mită baterii­lor, iar firma cehă vine cu bateriile şi alte com­ponente electrice. Modelul adus în Buda­pesta este Solaris Trollino. Acesta are şi o variantă doar pe baterii, Urbino, un best-seller.

În Ungaria mai produce autobuze elec­trice o altă companie chineză, BYD, un parte­ner al gigantului german Daimler (Mercedes). De aceea, în mai multe oraşe maghiare sau pe rute interurbane circulă deja de câţiva ani autobuze electrice Mercedes. Pe lângă acest lucru, potrivit Comisiei Europene, inginerii unguri au proiectat primul autobuz electric din materiale compozite (plas­tic) din lume.

Avantajele maşinii sunt greutatea mult redu­să faţă de maşinile con­ven­ţio­na­le şi că întreţine­rea costă mai puţin. Prin Solaris, Polonia a devenit cel mai mare exportator de auto­bu­ze electrice din Europa. Între 2017 şi 2021, această ţară a vândut în UE aproape 2.000 de unităţi, ceea ce ar repre­zen­ta 31% din exporturile din blocul comu­nitar, potrivit postului naţional de radio polonez.

În 2020, unul din două autobuze electrice cumpărate în UE a venit din Polonia. Ţara est-europeană ocupă această poziţie încă din 2017. Autobuzele Solaris au ajuns între timp până în Norvegia, Elveţia, Moldova şi Ucraina. Pe străzile poloneze circulă 900 de autobuze electrice, una dintre cele mai mari flote din Uniune, iar o mare parte dintre ele au fost produse în fabricile locale.

Este vorba de mai multe uzine pentru că Polonia are mai mulţi producători. Consacraţi sunt MAN Truck & Bus, grup german aparţinând de Volkswagen, şi Volvo. Însă special este cel mai nou venit pe piaţă, Pilea, noul nume al Rafako E-bus după ce compania a fost preluată de Agenţia de Dezvoltare Industrială, adică de către stat.

Primul autobuz electric Pilea a fost introdus în teste pentru transportul public în această toamnă. O particularitate a modelului este că bateriile sunt sub podea, ceea ce oferă maşinii o stabilitate mai mare. De asemenea, autorităţile spun că 60% din componente sunt produse în Polonia, unde mai mulţi investitori străini şi-au construit fabrici de baterii pentru maşini electrice. În topul exportatorilor europeni de autobuze electrice este şi Cehia, prin Skoda Electric, o fostă subsidiară a VW cu experienţă de aproape un deceniu pe piaţa de profil. Totuşi, în Praga şi în alte oraşe cehe pot fi văzute circulând autobuze de la Solaris care, mai nou, va livra Cehiei şi autobuze pe hidrogen, combustibilul viitorului. Anul acesta, o divizie a Daimler, Evobus, a anunţat că îşi va muta producţia de autobuze din Germania în Cehia. Bulgaria lipseşte de pe lista producătorilor, cumpărând autobuze mai ales din China şi din Turcia (Karsan). Însă în 2020 un grup chinez, Jiangsu Alfa Bus, promitea să construiască o fabrică în cea mai săracă economie din UE. Oraşele României îşi dezvoltă şi ele flote de autobuze electrice, importând, printre alţii, de la Solaris, de la Karsan şi BMC (tot Turcia). BMC a devenit şi producător pe piaţa locală. Printre fabricanţii străini încearcă să-şi facă loc şi unul român, ATP Trucks Automobile, care propune autobuzul UpCity cu atonomie de la 200 la 360 de kilometri şi cu motoare de la un furnizor nord-american cu fabrici în China.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO