Business Internaţional

Portughezii declanseaza ofensiva pentru piata iberica a energiei

12.10.2004, 00:00 18



La inceputul anului 2005, Electricidade de Portugal (EdP), compania energetica nationala a Portugaliei, si-ar putea pierde toti clientii. Acestea sunt perspectivele sumbre lansate de presedintele Joao Talone, in legatura cu viitorul a 7.800 de angajati, odata cu liberalizarea pietei energiei si crearea unei singure piete in Peninsula Iberica, scrie Financial Times.



Pentru 30 de ani, orice utilizator de electricitate din Portugalia era implicit si client al EdP, care detinea monopol asupra productiei, transportului si ofertei. "Compania nu cunostea cu certitudine cine erau clientii", spune Talone. "Erau pur si simplu cei de la celalalt capat al cablurilor", afirma el.



De cand a preluat conducerea EdP, acum 18 luni, Talone a condus, dupa cum spune el, "o revolutie culturala" cu scopul de a transforma grupul dintr-un gigant aflat in proprietatea statului, cu un feedback intarziat la schimbarile pietei, intr-o companie mai competitiva, mai agila, capabila sa faca fata concurentei marilor companii spaniole de utilitati, Endessa si Iberdrola.



Saptamana trecuta a reusit sa obtina aprobarea actionariatului pentru o majorare cu 1,2 mld. euro pentru finantarea expansiunii pe piata spaniola, inainte ca cele doua piete energetice sa se uneasca anul viitor.



Fondurile vor fi folosite pentru a creste participatia EdP in Hidroelectrica del Cantabrico, a patra mare companie energetica din Spania, de la 40% la 96%.



Talone crede ca extinderea in Spania, unde piata energiei electrice este de sase ori mai mare decat cea portugheza, este vitala, pentru ca "o dezvoltare suplimentara in Portugalia este imposibila".



Pe langa faptul ca detine 70% din vanzarile de electricitate si controleaza 100% distributia, EdP produce 70% din totalul energiei in Portugalia, iar institutiile de reglementare nu ii permit sa se extinda si mai mult.



"Daca ramanem doar pe piata portugheza, afacerea EdP va intra mai degraba in stadiul de "vaca de muls" (o faza a unei afaceri ce precede stadiul de "piatra de moara", n.red.), in care compania nu isi poate reinvesti profiturile in dezvoltarea afacerii centrale si nu se mai poate extinde pe piata principala", declara el. "Aceasta faza este o sursa de ingrijorare pentru orice afacere si deseori exista pericolul ca fluxurile de numerar sa fie investite neinspirat in alt domeniu de activitate in afara granitelor", precizeaza Talone.



Preluarea Hidrocantabrico va asigura companiei EdP o cota de 20% pe piata iberica a electricitatii, comparativ cu ponderea de 33% cat detine fiecare dintre cele doua companii rivale, Endesa si Iberdola.



"Inevitabil vom pierde din cota de piata din Portugalia, dar vom reusi nu numai sa compensam pierderea, ci si sa ne dezvoltam afacerea, printr-un ritm de crestere pe piata spaniola care il va devansa pe acela al reducerii cotei pe piata portugheza", afirma el.



Printre obiectivele strategice ale EdP se numara pe langa transformarea companiei intr-un jucator important pe piata iberica si privatizarea si eficientizarea grupului, si integrarea distributiei de gaze naturale in portofoliul de activitati al companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO