Business Internaţional

Prăbuşirea gigantului Agrokor schimbă strategiile de business ale executivilor din Balcani

Prăbuşirea gigantului Agrokor schimbă strategiile de...

Autor: Catalina Apostoiu

05.09.2018, 00:04 456

În 2006, trei importanţi oameni de bu­si­ness soseau în Belgrad pentru o în­tâl­nire atât de învăluită în secret că a primit un nume de cod mistic: Hercule, scrie Bloomberg. Cei trei doreau să-şi testeze puterile creând o companie gigant de retail care să domine în întreaga fostă Iugoslavie.

Executivii Ivica Todoric de la com­pania croată Agrokor, Zoran Jankovic de la compania slovenă Mercator Poslovni Sistem şi Miroslav Miskovic de la compania sârbă Delta Holding, au negociat timp de şase ore înainte de a renunţa, incapabili să ajungă la un acord cu privire la participaţii.

Decizia a doi dintre ei de a renunţa a fost una norocoasă. Nu a fost şi cazul lui Todoric, care a hotărât să pună în aplicare planul pe cont propriu un deceniu mai târziu.

Expansiunea bazată pe datorii a Agrokor a culminat cu achiziţia Merca­tor. În acel punct, compania era cel mai mare conglomerat din regiune, cu 60.000 de angajaţi. Când aceasta nu şi-a putut plăti facturile, căderea sa a repre­zentat o ameninţare atât de mare la adresa stabilităţii economice, că guver­nul croat a preluat frâiele restruc­turării sale după adoptarea unei legi speciale.

Todoric aşteaptă acum audierile, iar fostul său imperiu va fi în curând administrat de investitori. Căderea sa a fost în acelaşi timp un punct de turnură în ceea ce priveşte modul în care liderii de business din fosta Iugoslavie abor­dează deciziile strategice.

„A fost şi este o poveste de căpătâi în întreaga regiune“, spune Dusan Radicevic, director financiar al MK Group, o companie sârbă cu operaţiuni în agricultură, bănci şi hoteluri. „Toată lumea este acum conştientă că nimeni nu este prea mare pentru a se prăbuşi şi că eficienţa şi sustenabilitatea pe termen lung sunt vitale pentru succes“.

Executivii din întreaga lume se luptă de multă vreme cu limitele creşterii şi diversificării. Pentru liderii de business din Balcani, exemplul Agrokor de a deţine totul de la o clinică medicală la cinematografe a devenit o strategie care nu mai este la fel de validă.

Un purtător de cuvânt al Agrokor a anunţat că Sberbank, VTB Group şi alţi creditori şi-ar putea desemna propriul management care să conducă firma până în luna ianuarie.

„Conceptul de integrare verticală este abandonat, făcând loc unei structuri de business mai simple“, remarcă şi Hrvoje Stojic, economist în cadrul diviziei croate a Addiko Bank.

Todoric, care respinge orice acuzaţii de nereguli financiare şi are următoarea audiere programată pentru 6 septembrie, a vrut mai mult, însă ambiţia sa a dus la datorii de peste 7 mld de dolari, de aproximativ două ori valoarea companiei sale.

„Todoric este de modă veche, întrebarea fiind dacă mai este loc pentru acest tip de cultură corporatistă în lumea modernă“, declară Zivorad Vasic, vicepreşedinte al Delta, cel mai vechi holding din Serbia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO