Când preşedintele american Donald Trump a anunţat ample tarife în aprilie, economiştii au anticipat o creştere dramatică a inflaţiei şi şanse ridicate de recesiune. Companiile şi consumatorii şi-au făcut stocuri pentru a o lua înaintea scumpirilor. Acum, îngrijorările respective par exagerate, scrie The Wall Street Journal.
Inflaţia, deşi prea ridicată, este sub aşteptări, iar economia continuă să avanseze în pofida celor mai usturătoare tarife din aproape un secol.
În acelaşi timp, beneficiile promise ale tarifelor nu au devenit în mare măsură realitate: veniturile de pe urma taxelor vamale ale lui Trump sunt cu mult sub proiecţiile Trezoreriei şi sunt puţine semne ale unui boom în sectorul manufacturier local.
Inflaţia anuală s-a situat la 3% în septembrie, peste ţinta de 2% a Fed. Tarifele au jucat un rol, însă unul restrâns. Un motiv: tarifele reale plătite de companii sunt mai scăzute decât sugerează cifrele principale.
Lacunele şi scutirile înseamnă că multe bunuri evită taxele mai mari. În acelaşi timp, companiile şi-au mutat producţie din ţări cărora li s-au impus tarife ridicate în ţări cu tarife mai mici. Iar chiar când companiile americane trebuie să plătească tarifele întregi, acestea trec mai departe doar o parte din costuri către consumatori. Un motiv cheie: profiturile companiilor sunt mult mai ridicate astăzi decât înainte de pandemie, acestora fiindu-le astfel mai uşor să suporte tarifele fără să crească preţurile.
În afară de inflaţie, economiştii s-au temut că tarifele vor trage în jos cheltuielile consumatorilor, care reprezintă aproape 70% din PIB. În aprilie, încrederea consumatorilor a atins cel mai scăzut nivel din 2022. În trecut, prăbuşiri ale încrederii au dus adesea la un declin al cheltuielilor.
În acest an, însă, americanii au continuat să cheltuie pe fondul pieţei record a acţiunilor şi şomajului redus.
Totuşi, economiştii spun că este prea devreme pentru a fi declarată o victorie. Aceştia cred că din cauza costurilor legate de tarife şi nesiguranţei companiile să ezite în a face recrutări, contribuind posibil la slăbirea pieţei muncii. Iar economiştii se aşteaptă ca firmele să transfere în cele din urmă o parte mai mare din costurile tarifare către consumatori. Multe companii cresc preţurile treptat, însemnând că impactul tarifelor asupra inflaţiei ar putea dura până anul viitor.
În Europa, rezultatele companiilor arată că acestea fac faţă tarifelor americane mult mai bine decât se anticipase, un semn bun pentru anul viitor când acestea sunt aşteptate să înregistreze o creştere de două cifre a profiturilor, notează Bloomberg.
„Impactul tarifelor a fost până acum oarecum neglijabil pentru companiile europene, cu unele rare excepţii“, arată Nicolas Domont de la Optigestion din Paris.
Cu sau fără tarife, piaţa americană a generat o creştere a vânzărilor în cazul mai multor companii europene.
„Tarifele testează rezilienţa profiturilor la nivel mondial, iar, deocamdată, companiile reuşesc să se adapteze“, arată Gillian Wolff, strateg Bloomberg Intelligence. „Exportatorii Europei şi-au redus cheltuielile pentru a compensa scumpirea energiei şi impactul tarifelor“.
Un raport recent al Barclays arată că firmele din UE sunt optimiste cu privire la perspective, mai puţin îngrijorate în legătură cu tarifele.
Şi totuşi, Gilles Guibot, director la AXA IM, nu este clar încă dacă tarifele vor fi într-un final gestionabile, că nu vor durea prea mult.