Business Internaţional

Prin digitalizare, instituţiile statului îşi ţin aproape cetăţenii. „Peste 30% din populaţia Poloniei foloseşte semnătură electronică, numărul utilizatorilor a crescut foarte mult în pandemie”.

Prin digitalizare, instituţiile statului îşi ţin aproape cetăţenii. „Peste 30% din populaţia Poloniei foloseşte semnătură electronică, numărul utilizatorilor a crescut foarte mult în pandemie”.

Autor: Alexandra Cepăreanu

24.11.2021, 20:03 63

Dezvoltarea de aplicaţii dedicate sectorului medical care să faciliteze interacţiunea dintre cadrele medicale şi cetăţeni, platforme educaţionale care să susţină şcoala online şi activităţile desfăşurate de profesori, elevi şi studenţi în mediul online şi digitalizarea serviciilor şi instituţiilor publice, pentru ca cetăţenii să poată în continuare să interacţioneze cu autorităţile statului, au fost câteva dintre soluţiile pe care Polonia le-a găsit ca răspuns la criza sanitară. De asemenea, pandemia i-a învăţat pe polonezii reticenţi care sunt beneficiile digitalizării. 

 

„În timpul pandemiei am dezvoltat mai multe soluţii, am digitalizat ministerele şi instituţiile statului, am îmbunătăţit soluţia de semnătură digitală, am dezvoltat o soluţie dedicată departamentelor de poliţie, am dezvoltat platforme în sectorul educaţional. Şi, deşi înainte de pandemie oamenii erau reticenţi în a folosi aceste soluţii şi platforme, în contextul crizei sanitare numărul de utilizatori a crescut substanţial”, a spus pentru Ziarul Financiar Zuzanna Burska, consilier al ministrului coordonator pentru Afaceri Externe, reprezentant al Cancelariei Primului Ministru al Republicii Polone, departamentul Digitalizare.

 

Spre exemplu, în prezent, cetăţenii polonezi pot face achiziţii de bunuri mobile şi imobile de la distanţă, având acces online la toate instituţiile şi actele de care au nevoie, pot plăti taxe şi impozite online, au acces la istoricul medical şi pot interacţiona cu medicii şi cadrele medicale care le pot oferi reţete, consultaţii medicale sau avize medicale de la distanţă. 

 

„Avem un sistem centralizat de informaţii despre cetăţeni – la care au acces atât cetăţenii cât şi autorităţile, iar multe dintre interacţiunile dintre cetăţeni şi instituţiile publice pot avea loc în mediul online. Spre exemplu, poliţiştii au acum un mic terminal în care introduc un număr special personal al cetăţeanului şi pot verifica totul despre acesta - când e născut, care este adresa lui, dacă deţine permis de conducere, dacă are maşină, câte puncte de penalizare are sau ce amenzi are de plătit.” 

 

De asemenea, una dintre soluţiile care au fost utilizate în număr mare de cetăţeni, mai ales în contextul pandemiei, este semnătura digitală. În prezent, peste 12 milioane de cetăţeni polonezi, adică peste 30% din populaţie, folosesc semnătura electronică. 

 

„Numărul utilizator de semnătură digitală a crescut foarte repede, mai ales în timpul pandemiei, când majoritatea oamenilor îşi petreceau timpul acasă, lucrau acasă, învăţau acasă, şi foloseau toate serviciile de care aveau nevoie dar în mediul online. Practic, folosind conturi bancare oamenii îşi pot crea această semnătură şi nu trebuie să mai meargă la sucursală.”

 

Zuzanna Burska a menţionat că un rol important în tranziţia şi migrarea cetăţenilor spre platformele şi soluţiile care le oferă acces la diverse servicii publice l-au avut şi departamentele de call-enter şi chatboţii integraţi care au explicat oamenilor cum să le utilizeze, cum să îşi creeze conturi şi să obţină informaţiile de care au nevoie. 

 

„În timpul pandemiei, când autorităţile sfătuiau oamenii, atât pe cei tineri, cât şi pe cei mai în vârstă, să stea cât mai mult în casă, toţi au învăţat să folosească aceste platforme şi aplicaţii. Am avut şi voluntari în call-centere care îi ajutau pe cei mai în vârstă să folosească aplicaţiile, să îşi plătească taxele şi impozitele. Cred că această digitalizare accelerată a avut şi are şi o parte bună pentru că ne-a ajutat, în număr mare, să învăţăm să folosim tehnologia. Poate prima săptămână sau primele săptămâni au fost mai dificile pentru că nu ştiam cum să folosim toate aplicaţiile, dar acum nu mai este o problemă.”

 

În continuare, printre obiectivele ministerului de Digitalizare al Poloniei se mai regăseşte construirea unui cloud comun pentru instituţiile şi autorităţile poloneze, integrarea inteligenţei artificiale în aplicaţiile şi platformele dezvoltate şi îmbunătăţirea soluţiilor deja lansate şi folosite de cetăţeni şi angajaţii publici. 

 

„Obiectivele sunt construirea unui cloud-ul comun şi asigurarea securităţii datelor. Avem miliarde de date, iar multe instituţii publice au propriile lor centre de date separate şi este scump să funcţionezi aşa, astfel că a folosi cloud-ul este mai ieftin, mai avantajos şi mai uşor. Este mai simplu să ai toate datele într-un singut loc”, au mai spus reprezentanţii Cancelariei Primului Ministru al Republicii Polone, departamentul Digitalizare. 

 
AFACERI DE LA ZERO