Business Internaţional

Privatizarea MAV Cargo aduce Ungariei 400 mil. euro

29.11.2007, 15:59 58

Compania Rail Cargo Austria a castigat licitatia pentru achizitionarea MAV Cargo, divizia de transport de marfa a companiei feroviare maghiare MAV, pentru care a platit 102,5 miliarde de forinti (397,82 milioane de euro), scrie Forbes.
MAV Cargo, considerata un activ principal in structura logistica a regiunii cu cel mai accelerat ritm de crestere din Uniunea Europeana, a fost scoasa la privatizarea in acest an, ca parte a unui plan al guvernului maghiar de a reorganiza sistemul de transport feroviar ineficient din Ungaria.
Rail Cargo Austria, divizia de transport de marfa a companiei austriece OBB a reusit sa intre in posesia MAV Cargo printr-un joint-venture cu operatorul maghiar GYSEV. Oferta inainta de corsortiul format dintre Rail Cargo si GYSEV a depasit-o pe cea a companiei Slavia Capital, in valoare de 86 de miliarde de forinti (333,78 milioane de euro) si pe cea inaintata de consortiul anglo-american Cargo Central Europe, in valoare de 57 de miliarde de forinti (221,2 milioane de euro).
Cea mai mare oferta pentru MAV Cargo a venit din partea investitorului americano-olandez New World Resources, in valoare de 103,16 miliarde de forinti (400,38 milioane de euro), insa compania a fost descalificata din cauza ca a anexat anumite conditii propunerii sale, a declarat Miklos Samaras, presedintele MAV.
Janos Koka, ministrul maghiar al econonomiei si transportului, a afirmat ca oferta castigatoare a fost de 35 de ori mai mare decat valoarea profitului MAV Cargo din 2007. Koka a adaugat ca noii proprietari au fost de acord sa vanda o participatie de 5% din actiunile achizitionate catre muncitorii companiei, la jumatate din pretul pietei.
In cea de-a doua parte a lunii octombrie, sapte companii s-au calificat in faza a doua a procesului de privatizare a MAV Cargo, iar dintre acestea doar patru si-au depus ofertele de preluare. La acea vreme se considera ca oferta propusa de consortiul slovac format din Spedtrans si Slavia Capital este in pole-position.
In prima faza a procesului de privatizare, Rail Cargo si GYSEV au inaintat o oferta de doar 50 de miliarde de forinti (194 de milioane de euro).
MAV Cargo are un capital inregistrat de 30 de miliarde de forinti (116,43 milioane de euro) si detine o cota de 20% din piata de transport de marfuri din Ungaria.
Profitul MAV Cargo, inainte de plata taxelor, s-a plasat in 2006 la 2,8 miliarde de forinti (10,86 de milioane de euro), in raport cu veniturile de 93 de miliarde de forinti (360,95 de milioane de euro).
La licitatia pentru privatizarea MAV Cargo au participat si doua companii din Romania.Grupul roman Grampet nu a participat in a doua faza a licitatiei pentru MAV, desi in prima runda se clasase pe locul trei, oferta companiei depasind 220 de milioane de euro.
Grampet urma sa participe impreuna cu CFR Marfa la cea de-a doua faza a privatizarii, insa compania de stat s-a razgandit in ultimul moment, motivand ca MAV Cargo este supraevaluata. O eventuala asociere intre grupul Grampet si compania de stat CFR Marfa prevedea o participatie majoritara de 75% din partea operatorului privat, respectiv 25%, contributia CFR Marfa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO