Business Internaţional

Pro Infrastructura: Sistemul "2+1 alternativ" a eliminat accidentele pe un tronson periculos din DN2. Cum se poate circula în siguranţă pe şoselele din România?

Pro Infrastructura: Sistemul "2+1 alternativ" a eliminat...

Autor: Mihai Gongoroi

06.01.2020, 14:02 842

Asociaţia Pro Infrastructură solicită de urgenţă generalizarea sistemului "2+1 alternativ" pe cei 400 de km din DN2 şi DN28 şi alte drumuri naţionale cu aceeaşi lăţime, în condiţiile în care separarea sensurilor cu marcaje pe un tronson periculos din DN2 a redus ciocnirile la una singură în 6 luni.

"La câţiva kilometri sud de locul accidentului cu 7 victime din 25 decembrie de pe DN2 de lângă Urziceni, CNAIR a dovedit, la sugestia API (Asociaţia Pro Infrastructură - n.red.), că acest drum poate fi reamenajat aproape de siguranţa unei autostrăzi! Marcajul ”2+1 alternativ” asigură separarea sensurilor, oferind o bandă de depăşire alternativ pe fiecare sens. Zona pilot între Sineşti si Moviliţa a fost inaugurată în iulie 2019. Rezultatul: pe tronsonul care înainte era printre cele mai mortale de pe DN2 a avut loc în primele 6 luni o singură ciocnire frontală, care putea fi şi ea evitată daca CNAIR instala parapete median", arată API, luni, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Asociaţia Pro Infrastructură spune că testul pe cei 10 km ai DN2 a fost un succes şi solicită de urgenţă generalizarea sistemului "2+1 alternativ" pe toate drumurile naţionale care au lăţime suficientă.

"Monitorizarea noastră arată că testul pe cei 10 km ai DN2 a fost un succes. Felicităm CNAIR şi solicităm de urgenţă generalizarea sistemului ”2+1 alternativ” pe cei aproape 400 km din DN2 şi DN28 care au lăţime suficientă (Afumaţi-Săbăoani-Iaşi) şi pe alte drumuri naţionale cu aceeaşi lăţime (de exemplu DN1C Cluj Napoca-Dej). Sistemul poate fi implementat şi pe celelalte drumuri naţionale prin extinderea platformei la minimum 13 metri, lucru realizat deja de CNAIR pe porţiuni din DN7 Valea Oltului. Este timpul să nu mai avem victime pe contrasens!", scrie Asociaţia Pro Infrastructură.

În ceea ce priveşte ambuteiajele, API spune că deşi este una dintre cele mai aglomerate tronsoane de pe DN2, Sineşti - Moviliţa funcţionează la parametri normali în aproximativ 97% din timp pe fiecare sens.

"Când am propus acest sistem, mulţi şoferi şi-au exprimat temerea că drumul nu va rezista la trafic intens sau că va fi blocat de vehicule avariate. Monitorizarea de trafic minut cu minut realizată de către API din iulie până astăzi arată că, deşi este una din cele mai aglomerate porţiuni din DN2, Sineşti-Moviliţa funcţionează la parametri normali în aproximativ 97% din timp pe fiecare sens. Ambuteiaje au loc vinerea după-masa pe sensul spre Moldova, si duminica după-masa pe sensul spre Bucureşti. Mai mult, am observat că durata acestor ambuteiaje de weekend a scăzut de la o lună la alta", susţine API.

Asociaţia Pro Infrastructură arată că intrarea pe contrasens a fost cauza multora din tragicele accidente din ultimele săptămâni şi susţine că există soluţii simple şi ieftine de separare completă a sensurilor de mers, lăsând însă posibilitatea depăşirii. API mai arată că fondurile de la bugetul de stat pentru astfel de investiţii şi întreţinerea drumurilor au fost scăzute de către Guvernul Orban de la 800 milioane de lei în 2019 la 360 milioane de lei în 2020.

"Acesta este un exemplu de investiţie relativ mică, cu rezultate foarte bune în materie de siguranţă rutieră, folosind creativ drumul existent. Există şi alte posibilităţi, dar fondurile de la bugetul de stat pentru astfel de investiţii şi întreţinerea drumurilor au scăzut de la 800 milioane lei cheltuiţi în 2019 la 200 milioane lei alocaţi iniţial de Guvern pentru 2020, sumă crescută prin amendament la doar 360 milioane. Astfel de reamenajări sunt imperativ necesare în ţara cu cele mai nesigure drumuri din Europa: 5 decese pe zi în medie, ajungând la 10 pe zi de sărbători. De asemenea, nu ar mai trebui permisă construirea de drumuri noi, spre exemplu centuri rutiere, fără separare de sens, cum e cazul centurii Timişoara, Iaşi, Zalău sau parte din centura Bacău! O lărgire a drumului la faza de proiect de la 10 la 13 metri asigură implementarea unui sistem cu separare de sens şi bandă de depăşire", scrie Asociaţia Pro Infrastructură.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO