Business Internaţional

Problemele financiare si scandalurile indeparteaza marii producatori auto de Formula 1

Problemele financiare si scandalurile indeparteaza marii producatori auto de Formula 1
15.11.2009, 23:27 70

In decurs de doar patru zile, circuitul de Formula 1 a pierdutla mijlocul lui octombrie furnizorul exclusiv de anvelopeBridgestone, dar si echipa Toyota, care a renuntat sa mai participela aceasta competitie, scrie Financial Times.

Mai mult, directorul executiv de la Renault, Carlos Ghosn, adeclarat ca echipa franceza ar putea abandona participarea la ceamai renumita intrecere automobilistica din lume.

Companiile auto din Japonia, Honda si Toyota, au constatat ca,in prezent, costurile de participare la circuitul de Formula 1 suntexagerat de mari, iar Renault ar putea ajunge la aceeasi concluzie.Nu pentru prima oara, fundatia financiara a acestui atat de multiubit sport se cutremura.

Chiarsi dupa un an de turbulente serioase, in care sponsorii s-auretras, echipele au amenintat sa abandoneze in masa participarea,iar scandalurile cu privire la fixarea datelor si locatiilor deorganizare ale circuitului au izbucnit masiv, Formula 1 s-aconfruntat rareori cu problemele pe care este nevoita sa leinfrunte acum.

Toate acestea au concurat la redeschiderea unor "rani" ce auafectat competitia sportiva in aceasta vara, dupa ce Max Mosley,presedinte in acea perioada al Federatiei Internationale deAutomobilism, a anuntat ca se va retrage din functie, iar AsociatiaEchipelor din Formula 1 (FOTA) declara razboi bugetelor imensealocate de echipe competitiei automobilistice.

Echipele se retrag in masa

Reactia celor de la Ferrari cu privire la retragerea echipeiToyota, la putin timp dupa ce si Honda si BMW si-au anuntataceleasi planuri, arata care este adevarul din spatele acestorturbulente. "Abandonul este mai degraba o consecinta a razboiuluideclarat impotriva marilor echipe. Formula 1 continua sa piardaechipe importante", a anuntat echipa italiana la inceputul luniinoiembrie.

Retragerea echipelor Toyota si BMW din competitiaautomobilistica slabeste puterea aliantei FOTA. Poate pentru asublinia acest lucru, Federatia Internationala de Automobilism aexplicat ca masurile la care au recurs japonezii de la Toyota siproducatorul de anvelope Bridgestone sunt mult mai grave decatsimpla reducere a bugetelor alocate.

"Strategia celor de la Federatia Internationala de Automobilism,de reducere a costurilor si de incurajare a echipelor noi siindependente, a fost cea mai potrivita pentru campionat", potrivitFederatiei. Multi au semnalat o modificare substantiala a balanteide putere.

"Inceputul lui noiembrie a marcat sfarsitul unei dominatii inFormula 1, anume cea a unui furnizor, dominanta ce luase amploarein ultimul deceniu", este de parere Adam Parr, director executiv alechipei independente Williams.

"Nu este vorba de faptul ca anumiti constructori auto nu suntbineveniti in Formula 1, ci de faptul ca participarea lor nu areniciun sens din punct de vedere financiar. Daca cheltuiesti 750mil. dolari pe an pentru a avea o echipa care sa participe laaceasta intrecere automobilistica, dar te clasezi doi ani la randpe locul al noualea, in mod normal te vei opri. Insa in cazul uneiechipe independente, in eventualitatea unui esec, aceasta isi vapleca capul si va continua sa participe, intrucat nu are altavarianta", explica Parr.

Asa cum era de asteptat, celelalte echipe care au un constructorauto de renume in spate si care au preferat sa ramana in continuarein competitie au propria lor varianta cu privire la ceea ce s-aintamplat in Formula 1 in ultima perioada.

Cei care au renuntat nu sunt importanti

Martin Whitmarsh, director executiv al McLaren-Mercedes, credeca Toyota nu era o piesa extrem de importanta pentru afacerile dinspatele Formulei 1 si ca din acest motiv, retragerea sa din circuitnu va avea un impact sesizabil.

Whitmarsh pledeaza insa pentru bunul-simt. "Acesta este momentulin care toti cei care au interesul ca Formula 1 sa ramana incontinuare o competitie de anvergura trebuie sa colaboreze. Formula1 este inca un activ sensibil si cu toate acestea un sportfascinant in care poti investi sau participa. Oamenii nu ar trebuisa se panicheze deoarece fundamentele Formulei 1 nu au fostdezechilibrate de anuntul de retragere al anumitor echipe", este deparere Whitmarsh.

"Daca vom continua sa ne dezvoltam relatiile de colaborare intreechipe, putem imbunatati evolutia Formulei 1, crescand gradul deatractivitate pentru fani."

Putin probabil, daca este sa ii dam crezare lui Ari Vatanen, celcare a candidat pentru postul lasat liber de Mosley, insa a pierdutin fata rivalului sau Jean Todt. Vatanen considera ca Renault afost dezamagit de modul in care intrecerea automobilistica estegestionata si ca are toate motivele sa reconsidere participarea lacursele de Formula 1.

"Renault ar ramane in competitie numai daca acest sport s-arface remarcat prin stiri pozitive si ar reprezenta o metodainfailibila de promovare", explica Vatanen. "Formula 1 insa estecunoscuta numai pentru conflicte, crize si procese la tribunal, iarmarile companii nu-si pot permite asemenea scandaluri."

Probleme in Formula 1

Februarie - Royal Bank of Scotland renunta la sponsorizareaechipei Williams.

Aprilie - Max Mosley, presedinte ale Federatiei Internationalede Automobilism, propune reducerea drastica a bugetelor alocate deechipe circuitului de Formula 1.

Iunie - Asociatia echipelor de Formula 1 vrea sa lanseze ocompetitie rivala, dar renunta dupa ce se ajunge la un compromisprivind reducerea bugetelor alocate de echipe.

Iulie - BMW anunta ca se va retrage din competitia de Formula 1la finalul sezonului.

2 Noiembrie - Bridgestone, furnizor exclusiv de anvelope pentruFormula 1, anunta ca va abandona parteneriatul la sfarsitul lui2010.

4 Noiembrie - Toyota se va retrage din intrecereaautomobilistica.

5 Noiembrie - Directorul executiv de la Renault, Carlos Ghosn,declara ca grupul pe care il conduce va decide pana la sfarsitulanului daca va mai participa la cursele de Formula 1 sau nu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO