Business Internaţional

Un producător polonez de trenuri ieşit recent din restructurare are atât de multe comenzi pentru transportul local şi export, inclusiv pentru România, încât a trebuit să-şi mărească fabrica. Industria feroviară est-europeană duduie. Aceasta înseamnă că şi concurenţa se înteţeşte

Pentru cele mai multe comunităţi din Polonia, inaugurarea unei linii noi de tren este motiv de sărbătoare. În imagine, un tren construit de Pesa. Compania poloneză a fost naţionalizată în 2018 şi până în 2023 a fost în restructurare. Anul trecut, portofoliul de comenzi a stabilit un record istoric. Anul acesta se anunţă şi mai bun din punctul de vedere financiar.

Pentru cele mai multe comunităţi din Polonia, inaugurarea unei linii noi de tren este motiv de sărbătoare. În imagine, un tren construit de Pesa. Compania poloneză a fost naţionalizată în 2018 şi până în 2023 a fost în restructurare. Anul trecut, portofoliul de comenzi a stabilit un record istoric. Anul acesta se anunţă şi mai bun din punctul de vedere financiar.

Autor: Bogdan Cojocaru

23.06.2025, 00:07 15876

Producătorii de trenuri şi locomo­tive din Europa de Est se bucură de cele mai bune afaceri de de­cenii. Pesa, din Polonia, are atât de multe co­menzi încât îşi măreş­te fabrica. Newag, tot din Polo­nia, se laudă că a livrat cea mai ra­pidă locomotivă din istoria industriei feroviare a ţării – 240 km/h. În Cehia, Škoda Group şi-a văzut porto­foliul de comenzi crescut cu peste 70% anul trecut.

Companiile produc atât pentru pia­ţa internă, participând la dezvol­tarea şi mo­dernizarea transportului fero­viar din Polo­nia şi Cehia, cât şi pentru export. Pentru Pesa, care produce si tramvaie, pe lângă tre­nuri şi locomotive, şi care a ieşit în 2023 dintr-un lung proces de restructurare sub ghidajul Fondului de Dezvoltare Polonez, comenzile din Ro­mânia şi Cehia sunt vitale.

Toate acestea înseamnă o piaţă în care con­cu­renţa este intensă şi în creştere. De aceea, a fi cu un pas înaintea celorlalţi, la preţ, tehnologie şi calitate, este una din priorităţi. CEO-ul de la Škoda Group a recunoscut că producătorul nu are în portofoliu trenuri de mare viteză şi că cea mai bună soluţie pentru el, pentru a intra pe segmentul acesta, este un parteneriat cu o companie care stăpâneşte deja aceste tehnologii.

De aceea, Škoda a căutat să fuzioneze cu Talgo, producător de trenuri din Spania, abor­dat în acelaşi scop şi de guvernul Poloniei şi de o companie ungară susţinută de guvernul ma­ghiar. Niciunul nu a obţinut ce a vrut. În pre­zent, cehii negociază un parteneriat cu Hyun­dai Rotem din Coreea de Sud, iar CEO-ul Petr Novotny asigură că centrele sale de cercetare şi dezvoltare sunt pregătite să construiască tre­nuri care pot atinge viteze de până la 230 km/h. Între timp, în Polonia Pesa a livrat prima loco­motivă cu propulsie pe hidrogen a ţării. Pri­mul client este Orlen, cea mai mare companie de energie de acolo.

Pesa dezvoltă în prezent un concept de tren de mare viteză, PesaPremium, care să poa­tă depăşi viteza de 250 km/h. Un model care circulă în prezent pe căile ferate polo­neze, PesaDart, este proiectat pentru viteze de 160 km/h, poate atinge 200 km/h şi teoretic n-ar avea probleme la 250 km/h. Acesta a fost lansat în 2015 şi este în dotarea operatorului PKP Intercity – transportul feroviar de călă­tori din Polonia este monopolizat de stat, dar este puternic descentralizat, autorităţile locale având proprii transportatori pentru rutele mai mici, locale. Spre comparaţie, Škoda Group produce trenuri de tip EMU, Electric Mul­tiple Unit (unitate multiplă electrică, aşa cum este şi PesaDart, trenuri articulate), re­coman­date pentru viteze de până la 160 km/h. Însă livrează şi vagoane de pasageri care pot fi tractate la 230 km/h.

Acestea sunt dezvoltate alături de Siemens Mobility. Škoda Group investeşte cam 80 milioane de euro pe an în cercetare şi dezvoltare. Din prezentările companiei reiese că aceasta se concentrează pe oferte de trenuri conectate la reţeaua electrică feroviară sau cu baterii. Raportul financiar pentru anul trecut arată creşterea comenzilor noi cu 74%, la 1,7 miliarde euro (trenuri cu baterii pentru Cehia, trenuri electrice pentru Bulgaria), un nivel record, portofoliul de comenzi ajungând astfel la 3,4 miliarde euro.

EBITDA, un indicator al profitabilităţii, a sărit în sus cu 185%. Škoda Group produce şi troleibuze şi tramvaie. Producătorii polonezi de trenuri Pesa şi Newag, însă, oferă atât propulsie electrică, cât şi garnituri cu motoare diesel pentru transportul feroviar de călători. Pesa n-a avut niciodată atât de multe comenzi ca acum.

Anul trecut, producătorul a încheiat contracte de patru miliarde zloţi (938 milioane euro), ceea ce i-a dus portofoliul de comenzi la 14 miliarde zloţi (3,3 miliarde euro). Pentru a le putea acoperi, a investit 500 de milioane de zloţi în exinderea fabricii sale din Bydgoszcz şi mizează pe automatizare. Pentru transportul feroviar din Polonia, compania produce atât trenuri electrice, cât şi diesel. Noile trenuri diesel (cu motoare fabricate de Rolls-Royce Solution) destinate operatorilor locali vor fi omologate şi pentru Cehia, ceea ce va deschide oportunităţi pentru transport internaţional.

Pentru 2024, compania a raportat un profit net echivalent cu 5,5 milioane euro, însemnând că producătorul de trenuri şi tramvaie, achiziţionat în întregime în 2018 de PFR, un instrument prin care statul ajută companiile poloneze să se extindă pe pieţele externe, trece cu bine de la faza de restructurare la cea de dezvoltare. Anul acesta se anunţă a fi mult mai bun din punctul de vedere financiar. Prioritare vor fi comenzile pentru România şi Cehia şi dezvoltarea de locomotive pe hidrogen şi a unei noi generaţii de tramvaie.

Urmează investiţii de peste 350 milioane euro în creşterea producţiei, a capacităţii de asamblare şi stocare. La Newag, profitul net a crescut anul trecut de la 21 milioane euro la 28,5 milioane euro. Anul acesta a adus o premieră pentru industria feroviară poloneză. Producătorul FPS a obţinut primul său contract pentru livrarea de trenuri electrice. Este vorba de şase unităţi care vor intra în circulaţie în Polonia în 2028 şi 2029. Vagoanele cu locuri speciale pentru biciclete şi pentru persoanele cu dizabilităţi sunt ceva standard pentru operatorii feroviari polonezi.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels