Pe cenuşa lăsată în urmă de războiul de anduranţă al preţurilor petrolului vor începe să apară în următorul deceniu urmele celei ce va deveni cel mai mare duşman al producătorilor de ţiţei: maşina electrică. A venit timpul ca investitorii în petrol să se le ia foarte în serios, scrie Bloomberg. Tesla şi Chevrolet intenţionează ca în următorii doi ani să înceapă să vândă maşini electrice cu o atonomie de excepţie, de aproape 400 de kilometri, la un preţ de până în 30.000 de dolari. Ford investeşte miliarde de dolari în astfel de tehnologii, la fel şi Volkswagen, şi poate că această companie va fi şI mai mai hotărâtă să aibă succes din cauza scandalului emisiilor poluante în care a intrat. BMW investeşte şi ea. Nissan şi Renault nu pot sta nici ele departe de această piaţă. Aproape toate marile companii auto, ca de altfel şi Apple şI Google, lucrează la următoarea generaţie de maşini electrice plug-in. Iar aceasta va fi o problemă pentru piaţa petrolului, aflată deocamdată în faza de negare. Statele din OPEC asigură că maşinile electrice vor reprezenta în 2040 doar 1% din vânzările globale. Previziunile Exxon, una dintre cele mai mari companii petroliere, sunt la fel de descurajante.
Prăbuşirea preţurilor petrolului care a început în 2014 a fost provocată de exces de producţie. Producătorii pompează cu circa două milioane de barili pe zi mai mult decât poate asimila piaţa. Nimeni nu a văzut criza venind cu toate că în America de Nord activitatea de extracţie se extindea. De aceea următoarea întrebare la care investitorii în petrol va trebui să caute răspuns este: când, sau cât de curând, autovehiculele electrice vor produce o criză similară cu cea de acum reducând cererea cu două milioane de barili pe zi? Chiar dacă benzina a fost ieftină anul trecut, vânzările de maşini electrice au sărit cu 60% la nivel mondial. Dacă acest nivel de creştere se menţine, următoarea criză declanşată de un exces de producţie de două miliarde de barili pe zi ar putea veni în 2023.