Producătorii de textile din Bulgaria se luptă să supravieţuiască în condiţiile în care un val de haine low-cost din China inundă piaţa, slăbind puternic industria locală, scrie Novinite.
Aceasta, deja aflată sub presiune, înregistrează o nenumărate închideri de businessuri şi disponibilizări. În timp ce unele regiuni, cum ar fi Ruse, o duc puţin mai bine, scăderi de producţie rămân evidente la nivelul întregii ţări.
O companie care produce haine pentru branduri europene arată că timp de doi ani costurile cu forţa de muncă au rămas neschimbate şi totuşi partenerii îi cer acum noi reduceri de preţuri, încercând să revină la nivelurile din 2018, spune Miglena Hristova, membră a asociaţiei din industria textilelor şi articolelor din piele.
Marile platforme de e-commerce din China exacerbează criza, oferind haine la preţuri atât de scăzute încât brandurile europene nu pot concura. Spre deosebire de producătorii chinezi, firmele bulgare trebuie să respecte reglementări stricte. Aceştia sunt nevoiţi să lucreze cu materiale de calitate, iar companiile sunt supuse unor audituri pentru a obţine certificări. Costul păstrării acestor certificări este cuprins între 5.000 şi 7.000 de leva pentru fiecare fabrică, explică Hristova.
Nerespectarea acestor standarde duce la închideri de fabrici. Iar tendinţa nu se limitează la Bulgaria. Asociaţia bulgară estimează că aproximativ 40% din producătorii de textile şi-au tras obloanele în doar un an. Impactul financiar trece dincolo de industrie, scăderea numărului de businessuri ducând la venituri fiscale mai mici, ceea ce pune presiuni suplimentare asupra bugetului ţării.
Reprezentanţii industriei cer ajutorul guvernului. Una dintre măsurile propuse priveşte reluarea programelor sociale pentru reorientarea profesională a angajaţilor disponibilizaţi.
Hristova avertizează că în lipsa unor intervenţii, piaţa europeană va fi saturată de haine de calitate inferioară, ieftine. Marca „Made in Europe“ este una valoroasă, însă în lipsa unor măsuri de protecţie riscă să fie pusă în umbră de importurile ieftine.
În toamna anului trecut, Polonia şi alte cinci ţări din UE au luat în colimator platformele de vânzări online din China.
Acestea vor tarife pe produsele achiziţionate prin intermediul platformelor respective, platforme care cuceresc piaţa ocolind reglementările şi comisioanele.
Germania, Polonia, Austria, Danemarca, Franţa şi Olanda au cerut Comisiei Europene să adopte un pachet întreg de măsuri menite să combată ceea ce acestea consideră drept concurenţă neloială din partea unui număr în creştere de platforme chinezeşti.
Şi în Ungaria, autorităţile antitrust au lansat anchete împotriva Temu.
Industria textilă din Turcia trece la rândul său printr-o criză din ce în ce mai grea. Deprecierea lirei, competitivitatea slabă la export şi stagnarea economică din Europa sunt de vină.