Business Internaţional

Puterea miliardarului american Elon Musk derivă inclusiv din monopolul acestuia asupra lansării de sateliţi în spaţiu. Însă SpaceX are rivali, iar aceştia se înmulţesc

Puterea miliardarului american Elon Musk derivă inclusiv...

Autor: Catalina Apostoiu

13.01.2025, 00:05 19418

Elon Musk deţine monopolul când vine vorba de lansarea de sate­liţi în spaţiu. Compania sa SpaceX este principalul furnizor de servicii de lansare pentru NASA şi Pentagon. Rachetele sale poartă cei mai mulţi sateliţi comerciali pe orbită, inclusiv pe cei pentru propria reţea de comu­nicare Stalink. Musk a setat noi stan­darde pentru atingerea spaţiului la costuri reduse şi în mod fiabil, însă acesta se foloseşte din ce în ce mai mult de vasta sa putere şi influenţă pentru a-şi meţine rivalii în urmă, spun competitorii săi, potrivit The New York Times.

Totuşi, numărul acestora tot creşte, ca şi eforturile de a sparge monopolul SpaceX.

AST SpaceMobile, micuţa com­pa­nie de telecom ce vrea să concu­reze cu SpaceX, a devenit una dintre cele mai „fierbinţi“ acţiuni din lume anul trecut. În toamnă, aceasta a tre­cut testul încrederii lansând cu succes primii săi cinci sateliţi comerciali pe orbită, scrie Bloomberg.

Toyota Motor a investit la înce­putul acestui an într-un start-up japo­nez care ţinteşte să producă în masă rachete uşoare şi să concureze într-o bună zi cu marii jucători pentru o bucată din industria în plină dez­vol­tare a spaţiului comercial.

Interstellar Technologies a anun­ţat că Toyota va contribui cu 7 miliar­de de yeni (44 milioane de dolari) prin divizia sa de cercetare Woven by Toyota. Preşedintele Toyota, Akio Toyoda, a indicat că firma japoneză speră să concureze cu SpaceX.

Şi China se luptă să prindă din urmă serviciile de lansare de sateliţi ale SpaceX, potrivit CNBC.

SpaceX speră să-şi extindă mega­constelaţia la 42.000 de sateliţi. China ţinteşte o scară similară şi speră să aibă aproximativ 38.000 de sateliţi în cadrul a trei proiecte, cunoscute ca Qianfan, Guo Wang şi Honghu-3.

O altă companie chinezească, SpaceSail, atacă de asemenea domi­naţia Stalink în regiunea Americii Latine, potrivit Interesting Engi­neering.

Compania a încheiat la finalul anului trecut un acord cu Brazilia pentru furnizarea de internet prin satelit în regiune. Musk este deja contestat în Brazilia.

În Europa, Exploration Com­pa­ny a atras la finalul anului trecut o nouă finanţare de ordinul milioa­nelor de euro, notează Euronews. Aceasta ţinteşte să-şi dezvolte propria capsulă de transport de mărfuri în spaţiu, Nyx. Fonduri susţinute de guvern din Germania şi Franţa s-au numărat printre investitori.

De asemenea, la finalul anului trecut, Europa şi-a lansat cel mai ambiţios program spaţial dintr-un deceniu, semnând un contract pentru construirea unei reţele de sateliţi de 10,6 miliarde de euro care să rivalizeze cu Starlink în a oferi conectivitate de mare viteză pentru guvernele şi cetăţenii Europei, conform Financial Times.

Iris² este al treilea mare proiect de infrastructură în spaţiu după sistemul de navigaţie Galileo şi Copernicus, cea mai mare reţea de observare a Pământului din lume.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit 2025