Business Internaţional

Războiul gazelor naturale lichefiate pentru Europa a început. Şi pentru vapoare-cisternă

Războiul gazelor naturale lichefiate pentru Europa a...

Autor: Catalina Apostoiu

28.03.2022, 22:52 17930

În timp ce ţările europene se luptă să facă rost de nave specializate şi să-şi extindă infrastructura pentru creşterea importurilor de GNL în încercarea disperată de a scăpa de dependenţa de energia rusească, specialiştii avertizează că o suplimentare a livrărilor de gaze americane va duce la o explozie a preţurilor pe continent.

Planul Europei de a-şi reduce dependenţa de gazele ruseşti şi a-şi întări securitatea energetică depinde de capacitatea continentului de a-şi asigura nave specializate care oferă cel mai rapid mod de a importa gazele alternative şi de construirea rapidă a infrastructurii asociate, scrie Financial Times.

De la invazia Ucrainei de către Rusia, Germania, Italia şi Olanda au anunţat planuri de a-şi asigura unităţi plutitoare de stocare şi gazeificare, FSRU.

UE intenţionează să-şi reducă dependenţa de gazele naturale ruseşti cu două treimi până la finalul anului şi vizează importuri suplimentare de 50 miliarde de metri cubi de GNL anual. În timp ce există semne de întrebare dacă oferta mondială de GNL este suficientă pentru acoperirea nevoilor Europei, analiştii spun că infrastructura ar putea reprezenta un obstacol major.

Construcţia terminalelor terestre de import de GNL durează cel puţin cinci ani, iar acestea sunt costisitoare. Unităţile FSRU sunt mai ieftine şi mai uşor de instalat, însă şi instalarea acestora poate dura câţiva ani.

Vasele disponibile sunt puţine la nivel mondial şi nu toate sunt adaptate pentru Europa, iar preţul închirierii acestora a crescut cu aproape 50% de la începutul războiului din Ucraina.

Comisia Europeană este aşteptată să prezinte o politică energetică pe termen lung în mai, însă războiul din Ucraina şi creşterea dramatic a preţurilor gazelor au determinat deja o serie întreagă de propuneri pentru noi proiecte de gaze, notează EUObserver.

Germania a anunţat două terminale GNL, iar alte patru proiecte sunt în discuţii. Italia analizează construirea unui noi terminal onshore, ca şi Estonia şi Letonia. Spania a cerut UE să relanseze proiectul gazoductului Midcat.

Franţa intenţionează la rândul său să construiască un nou terminal GNL, al cincilea al ţării, acesta fiind însă unul plutitor, în portul Le Havre, potrivit Le Figaro. Iar Croaţia analizează creşterea capacităţii terminalului de pe insula Krk de la 2,6 miliarde de metri cubi la 2,9 miliarde de cubi anual, scrie Euractiv.

Statele Unite s-au angajat să-şi crească exporturile de GNL către Europa, însă criticii avertizează că o astfel de mişcare ar putea împinge preţurile şi mai sus, notează EUObserver.

Aceştia remarcă faptul că producătorii americani de GNL pompează deja la capacitate maximă, acest lucru însemnând că orice achiziţii suplimentare din partea UE va trebui redirecţionate de pe alte pieţe, Europa fiind nevoită să plătească mai mult în faţa competiţiei venite în principal din Asia.

„Dacă va exista competiţie cu Asia, preţurile ar putea-o lua razna cu adevărat“, avertizează Greig Aitken, expert în cadrul Global Energy Monitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO