Business Internaţional

René Benko, „Donald Trump“ de Austria, magnatul care va salva sau va îngropa magazinele universale din Germania

René Benko, „Donald Trump“ de Austria, magnatul care...

Autor: Catalina Apostoiu

08.10.2018, 19:52 1985

Magnatul din sectorul de retail şi imobiliar René Benko nu a terminat niciodată liceul, dar a reuşit să acu­mu­leze o avere de 4 miliarde dolari,  po­trivit Handelsblatt. Va putea acesta, prin pre­luarea magazinelor universale Kau­fhof, să salveze sectorul de la pră­buşire?

La vârsta de 41 de ani, Benko, unul dintre cei mai importanţi magnaţi din sectorul imobiliar european, ar putea deveni salvatorul magazinelor univer­sale tradiţionale germane.

Pentru unii, Benko, născut în Innsbruck, este un Donald Trump austriac, proprietar al unui imperiu în expan­siune, opac, de companii şi inves­tiţii cu venituri de aproape 12 miliarde de euro.

Benko obţine de obicei ceea ce-şi pro­pune. Luna trecută, acesta şi-a înde­plinit o mare ambiţie: oferta de succes de 3,5 mld. euro pentru lanţul Kau­fhof de către Signa Group al lui Benko (cunoscut şi drept Signa Hol­ding), a pregătit calea pentru o fuziune cu Karstadt, celălalt lanţ german impor­tant pe care magnatul l-a cumpărat în 2014.

Într-un interviu acordat în exclu­sivitate publicaţiei germane Handels­blatt, Benko s-a declarat opti­mist cu pri­vire la viitorul magazinelor universale, în pofida competiţiei venite din partea brandurilor ieftine şi retailerilor online.

Magnatul a declarat că noua com­pa­nie va păstra ambele branduri, des­crise de acesta drept „enorm de puternice“.

Deşi analiştii prevăd închideri de maga­zine la scară largă, Benko a decla­rat că acest lucru nu se va întâmpla.

Benko a renunţat la şcoală pentru a-şi urma visurile antreprenoriale. În câţtiva ani, o serie de investiţii masive, obţinute de la cunoştinţe avute, i-au permis acestuia să înfiinţeze un magazin local denumit Tyrol.

Angajaţii şi clienţii Karstadt şi Kaufhof speră că, odată fuziunea aprobată de autorităţi, Benko va face minuni în sectorul care suferă de decenii de declin. Cu 30 de ani în urmă existau 5 lanţuri majore de magazine universale în Germania, iar până în 1994 au mai rămas doar două: Kaufhof şi Karstadt. O fuziune a reprezentat soluţia evidentă, dar nu a fost realizată.

Între timp a apărut şi comerţul online, un alt rival al magazinelor tradiţionale.

După mai multe oferte ce i-au fost response, Benko a reuşit în cele din urmă să pună mâna pe lanţul cu probleme Karstadt în 2013. În acelaşi an, Kaufhof a fost cumpărat de grupul canadian de investiţii HBC.

Însă, în timp ce Karstadt s-a redresat sub mâna lui Benko, Kaufhof a continuat să aibă probleme. Benko a lansat mai multe oferte pentru lanţ, dar şeful HBC, Richard Baker, le-a respins. În acest an, Baker a fost nevoit să negocieze un acord cu rivalul său.

Miliardarul austriac pare să fi descoperit un secret pe care retailerii cu dificultăţi din Germania par să-l fi trecut cu vederea: magazinele generale trebuie să ofere mai mult, devenind un nou tip de „marketplace“ urban de lux.

Pentru ca acest lucru să se întâmple în Germania sunt necesare investiţii majore.

Benko promite că angajaţii Kaufhof vor asista la un stil diferit de management, dar insistă că nu există altă alternativă la fuziune. „În lipsa unei fuziuni, Kaufhof nu are viitor. Nu putem uita acest lucru“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO