Business Internaţional

Reuters: Criza face ca România, Bulgaria, Serbia şi Bosnia să fie din nou în atenţia marilor producători de textile şi încălţăminte care-şi mută producţia din Asia

Reuters: Criza face ca România, Bulgaria, Serbia şi...

Autor: Catalina Apostoiu

12.11.2021, 12:03 347

Nume importante din sectorul producţiei de haine şi încălţăminte îşi mută producţia mai aproape de magazinele lor europene şi americane, afectate fiind de revenirea în forţă a pandemiei de Covid în Vietnam şi Asia, notează Reuters. Bulgaria, Ucraina, Cehia, România, Maroc, Turcia, Bosnia şi Herţegovina şi Serbia pot beneficia de această tendinţă.

 

Mişcările vin pe fondul unor blocaje masive la nivelul transportului maritim, care împing în sus costurile şi forţează companiile să-şi regândească lanţurile de aprovizionare şi să se reorienteze dinspre centrale de producţie din Asia.

 

Cel mai recent exemplu este retailerul spaniol de fashion Mango, care a anunţat recent că şi-a “accelerat procesul de creştere a producţiei locale în ţări ca Turcia, Maroc şi Portugalia. Mango a anunţat de asemenea că-şi va extinde “considerabil” numărul de articole produse local în Europa în 2022.

 

Retailerul american de încălţăminte Steve Madden a anunţat la rândul său că-şi retrage producţia din Vietnam, relocând 50% din producţia de încălţăminte în Brazilia şi Mexic din China, în timp ce producătorul Crocs a anunţat luna trecută că-şi mută producţia în ţări ca Indonezia şi Bosnia.

 

Bulgaria, Ucraina, Cehia, România, Maroc şi Turcia se numără printre ţările care stârnesc nou interes în rândul producătorilor de haine şi încălţăminte, deşi China continuă să producă o mare parte din îmbrăcămintea lanţurilor din SUA şi Europa.

 

În Turcia, exporturile de haine sunt aşteptate să atingă 20 miliarde de dolari în acest an, un maxim istorie, pe fondul creşterii puternice a comenzilor din UE. În 2020, exporturile au totalizat 17 miliarde de dolari. 

 

În Bosnia şi Herţegovina, exporturile de textile şi încălţăminte au ajuns la 436,65 milioane de dolari în prima jumătate a acestui an, peste nivelul din întregul an 2020.

 

Radenko Bubic, proprietarul unei fabrici din Bosnia, spune că afacerile merg strună.

 

“Zeci de companii ne-au contactat deja, unele dintre ele operând parţial sau în întregime în Asia. Unele şi-au anunţat sosirea în a doua jumătate a lunii noiembrie sau prima jumătate a lunii decembrie”.

 

Dejan Ristic, proprietarul unei fabrici din Serbia, arată că cererea a crescut.

 

“Este evident că marile firme europene care au produs în China vor să-şi mute producţia în această parte a Europei. Este o şansă pentru noi să ne creştem producţia, capacitatea”.

 

În Asia, în timp ce China rămână un jucător major în producţia de haine, Vietnamul întâmpină dificultăţi. Luna trecută, guvernul său a anunţat că exporturile de haine s-ar putea situa cu 5 miliarde de dolari sub ţinta pe acest an din cauza crizei sanitare şi penuriei de forţă de muncă. 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO