„Fiecare stakeholder este esenţial“, arată noul statut. „Ne angajăm să aducem valoare pentru toţi, pentru succesul companiilor noastre, al comunităţilor şi ţării.“
Poziţia unei companii faţă de scopul ei influenţează aspecte multiple, de la salariul muncitorului de rând la impactul pe care îl are activitatea ei asupra mediului. Însă schimbarea nu, şi nu poate, cere companiilor să-şi modifice modul în care fac afaceri. Boardurile companiilor au obligaţia legală să protejeze interesele acţionarilor.
Schimbarea de filozofie nu vine din senin. Camera de comerţ a Statelor Unite, care reprezintă trei milioane de firme, şi-a schimbat obiectivul anul trecut pentru a se concentra pe crearea de locuri de muncă. După marea criză economică, diverse organizaţii şi instituţii financiare internaţionale, ca Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială şi Forumul Economic Mondial, au atras atenţia asupra pericolelor acutizării distribuirii inegale a veniturilor: polarizare socială şi politică, regresul globalizării şi slăbirea dezvoltării economice. Brexitul şi alegerea lui Donald Trump ca preşedinte al SUA sunt considerate efecte ale distribuirii inegale a rodelor economiei. De asemenea, criza şi o sumedenie de scandaluri în care au fost implicate companii mari şi mici şi executivii lor, care primeau bonusuri grase în timp ce reduceau personalul, au făcut ca încrederea societăţii în lumea corporate să scadă.
Tom Wilson, CEO al Allstate Corporation, unul din giganţii asigurărilor americane, avertizează într-o opinie pentru The New York Times că schimbarea rolului acţionarilor pentru salvarea capitalismului ar trebui să fie doar începutul. „Board-urile companiilor şi executivii trebuie să creeze locuri de muncă mai bine plătite“, spune el.
Bloomberg scrie că promisiunea unui nou capitalism, a capitalismului pentru stakeholderi, este doar o vorbă în vânt dacă nu este urmată de acţiune. Iar această promisiune vine de la o organizaţie care şi-a petrecut cea mai mare parte a ultimelor 40 de decenii făcând lobby contra intereselor celor pe care acum spune că vrea să îi protejeze. Astfel, Business Roundtable a luptat contra ascensiunii uniunilor sindicale şi contra legislaţiilor pro-sindicate, a ajutat la înfrângerea legilor antitrust, a prevenit înfiinţarea Agenţiei pentru protecţia consumatorului, a luptat contra unor reguli mai stricte privind bonusurile şi salariile executivilor, s-a opus creşterii salariului minim la nivel naţional, legilor care încurajează energia verde şi lupta contra schimbărilor climatice, a insistat pe reducerea taxelor pentru companii. Companiile în sine sunt implicate în practici care păgubesc societăţile. Spre exemplu, Amazon şi Apple sunt extrem de eficiente în a evita plata taxelor, băncile mari obsedate de profit şi produsele lor financiare sofisticate sunt cauza marii crize economice, Coca-Cola şi Pepsi au contribuit timp de decenii la transformarea Americii într-o ţară de obezi şi diabetici, Walmart şi McDonald s-au opus mult timp majorărilor salariale.