Business Internaţional

Şi România va fi afectată. Germania este periculos de dependentă de China pentru exporturi. În joc sunt 200 miliarde euro. În even­tua­litatea încetinirii creşterii eco­no­miei chi­neze, pe fondul unui război comer­cial cu SUA sau al supradepen­denţei de credit, Germania va avea cel mai mult de suferit

Şi România va fi afectată. Germania este periculos de...

Autor: Catalina Apostoiu

02.05.2018, 20:52 1109

China este în prezent a treia piaţă de export ca importanţă pentru Germania, însă un război comercial între SUA, Chi­na şi Europa ar putea răni cel mai mult Germania, o economie  globali­zată, scrie Handelsblatt.

Executivii din sectorul auto german nu sunt singurii care se bucură să fie prezenţi în China. Această ţară este al treilea cel mai important importator de bunuri germane după SUA şi Franţa şi cea mai mare piaţă pentru multe companii germane, şi cea mai importantă sursă de creştere.

Nicio altă ţară nu este mai strâns legată de China ca Ger­ma­nia. Compa­niile ger­mane generează în medie aproximativ 7% din vânzări în China, iar cele 30 de com­panii care alcă­tuiesc indicele DAX au aproape 700 de subsidiare acolo. Potrivit calculelor Handelsblatt, subsidiarele respective au generat 15% din vânzările companiilor-mamă anul trecut, sau aproape 200 miliarde de euro, un nivel record.

Mult mai puţine bunuri ar fi „made in Germania” fără China. În even­tua­litatea încetinirii creşterii eco­no­miei chi­neze, pe fondul unui război comer­cial cu SUA sau al supradepen­denţei de credit, Germania va avea cel mai mult de suferit. „Germania în special are o proble­mă în cazul adâncirii conflictului dintre ame­ricani şi chinezi”, avertizează Den­nis Snower, preşedinte al Institu­tului Kiel. Reţeaua comerţului interna­ţio­nal ar putea chiar penaliza Germania de do­uă sau chiar de trei ori: multe com­pa­nii nu numai că vând în SUA, dar şi produc acolo înainte de a exporta către China.

Anul viitor, Daimler şi BME sunt aşteptate să trimită peste 100.000 de autovehicule în China din SUA, resimţind din plin impactul tarifelor vamale. Costurile s-ar putea ridica la 1,4 mili­arde de euro.

În cel mai rău caz, efectele unui răz­boi comercial ar pu­tea avea legătură cu celălalt factor care ame­ninţă creşterea Chinei: datoriile gos­po­dăriilor private, com­paniilor şi sec­torului public din China au crescut la 31.000 miliarde de dolari, 257% din PIB-ul chinez şi dublul nivelului de acum un deceniu. „În cazul în care eforturile guvernului de restrân­gere a creşterii creditării ar duce la o înce­tinire mai pronunţată a creşterii decât este de aşteptat, aceasta ar avea drept efect o încetinire vizibilă a econo­miei mondiale”, se avertizează într-un raport recent al Daimler.

Cele 30 de companii ale DAX au generat profituri de peste 90 mld. euro anul trecut la nivel mondial.

Bayer, BMW, Daimler şi alte 10 companii au înregistrat cele mai mari profituri din istoria lor. Analiştii se aşteaptă la o altă creştere de 10% în acest an, până la aproape 100 miliarde de euro, însă situaţia s-ar schimba dramatic în cazul renunţării la depen­denţa de China. Istoria economică sugerează că acest lucru se va întâmpla.

Semnele că economia germană nu va scăpa neatinsă de acest conflict sunt din ce în ce mai vizibile. În februarie, exporturile germane au scăzut cu 3,2% lunar. Institutul de cercetare economică IMK este alarmat, iar indicatorul său arată o probabilitate medie de apariţie a unei recesiuni de 32,4%. În martie, acesta se situa la 6,8%.

Companiile nu pot face prea multe schimbări pentru a evita astfel de riscuri. ìSuntem nevoiţi să facem planuri de construire de fabrici cu un orizont de 20, până la 30 de aniî, explică Peter Schwarzenbauer, membru al boardului BMW.

Totuşi, unele ajustări minore sunt posibile. De exemplu, modelul SUV X3 nu va mai fi exportat din Spartanburg către China. În schimb, BMW vrea să crească producţia din China, evitând astfel tarifele vamale.

Astfel de mişcări nu au însă niciun sens în cazul unui război comercial care ar putea trage în jos economia chineză şi poate şi pe cea americană. În acest caz, Germania ar putea fi nevoită să-şi caute creşterea în altă parte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO