La început, un consumator maghiar s-a gândit să compare Fanta cumpărată din Italia cu acelaşi produs al Coca-Cola achiziţionat din Ungaria. Gustul băuturii italiene i s-a părut mai bun, mai natural, în timp ce aroma Fantei ungureşti l-a dus cu gândul la ceva chimic.
A comparat şi etichetele cu ingrediente şi a constatat că băutura răcoritoare italiană avea un conţinut mult mai mare de portocale, de 12%, faţă de cea pe care o găsesc maghiarii în magazine, la care concentraţia de fructe este de doar 5%.
Există şi diferenţe în ceea ce priveşte reţetele şi culoarea. Descoperirile consumatorului au ajuns în presa maghiară şi de acolo a pornit un scandal naţional. Că există reţete diferite pentru acelaşi produs în diferite ţări, Coca-Cola nu a negat niciodată.
Acestea reflectă accesul la ingrediente şi gusturile locale, poate şi puterea de cumpărare. Fanta din Grecia are o concentraţie de suc de portocale de 20%, iar cea din Marea Britanie de numai 3,7%. Grecia însorită este exportator de citrice, Anglia nu. Fanta austriacă este şi mai slabă.
De asemenea, astfel de diferenţe nu încalcă legile naţionale. La fel este cazul şi în Ungaria. Însă guvernul maghiar este angajat de mult timp într-o luptă contra a ceea ce consideră a fi standarde duble de calitate la alimente practicate de multinaţionale.
Iar scandalul Fanta i-a dat prilej ca prin ministrul construcţiilor şi transporturilor Lázár János să atace multinaţionale precum Coca-Cola, dar şi pe marii retaileri străini, în special pe Spar, Lidl şi Aldi, acuzând probleme legate de calitate.
Oficialul a promis într-o postare pe Facebook că Ungaria va înăspri legislaţia privind calitatea alimentelor.
„Trebuie să ne asigurăm că, în calitate de consumatori, putem urmări produsele alimentare şi trebuie să acţionăm uniţi împotriva comercianţilor care îi exploatează pe furnizori şi care-i jecmănesc pe clienţi. Lanţurile de magazine străine ne vând adesea gunoi pe care nimeni nu-l vrea în Europa de Vest. Gunoiul adus de industria alimentară, care nu este o chestiune ce ţine de comerţ ci de sănătatea publică, poate fi ţinut sub control doar prin reguli stricte“, a scris ministrul.
El consideră că Spar, Lidl şi Aldi au monopolizat toată piaţa şi că în cazul produselor de larg consum nu sunt interesate decât să vândă cât mai mult posibil. Iar acest lucru îi face pe maghiari vulnerabili.