Business Internaţional

Secretele din spatele succesului Netflix şi strategia de geniu utilizată de CEO-ul Reed Hastings

Secretele din spatele succesului Netflix şi strategia de...

Autor: Alex Ciutacu

05.11.2017, 09:01 1031

Drept cofondator şi director executiv al serviciului de streaming care a strâns peste 110 de milioane de subscriberi în întreaga lume, Reed Hastings şi-a petrecut ultimii 20 de ani transformând un serviciu de închiriere filme într-un nume de talie mondială.

Unul dintre primele lucru care indică ingeniozitatea antreprenorului este tehnologia pe care acesta a ales să o înveţe şi să o utilizeze.

„Inteligenţa artificială pe care o foloseşte Netflix este cea mai bună din lume”, spune Jim Cramer, gazda emisiunii Mad Money difuzată de CNBC şi cofondator al trustului media TheStreet.

Nu este surprinzător accesul Netflix la tehnologie de înaltă calitate încât lucrarea de masterat a lui Hastings, absolvent al universităţii Stanford în 1988, a fost specializată în inteligenţă artificială.

Cea mai importantă parte a tehnologiei pentru Netflix nu este doar capacitatea de a sugera clienţilor produse noi pe baza celor vizionate anterior, ci sugestii făcute pe baza a ceea ce le-a plăcut în mod specific clienţilor în producţiile vizionate. Compania utilizează tehnici de deep learning pentru a se asigura că tehnologia lor de inteligenţă artificială poate mima modul în care operează creierul uman.

Mai mult decât atât, algoritmul de inteligenţă artificială al Netflix, numit Dynamic Optimizer, trece prin fiecare video, cadru cu cadru în timp real pentru a compresa fiecare scenă în imagini de înaltă calitate atunci când foloseşti internet cu viteză redusă. Dynamic Optimizer este destul de deştept pentru a şti că în cazul unei pelicule din genul „acţiune”, trebuie să depună un efort dublu pentru această procedură de trecere cadru cu cadru, deoarece o astfel de peliculă este formată din mult mai multe cadre intercalate într-un ritm mult mai alert.

Această procedură este foarte importantă în era streaming-ului, în care oamenii nu mai au răbdare şi vor ca totul să se întâmple „la secundă”, fără să fie nevoiţi să aştepte. Dacă un serviciu de streaming are nevoie de prea mult timp pentru a fi pregătit să ruleze o peliculă, oamenii vor schimba serviciul, aşa cum schimbă canalele de televiziune.

Dincolo de utilizarea machine learning, Netflix a folosit tehnici hi-tech de depistare a trendurilor. Rezultatele au fost folosite pentru a obţine idei de producţii originale care să fie un succes garantat.

După mai mulţi ani de funcţionare prin prisma producţiilor cumpărate de alţi furnizori, Hastings a decis că au adunat un volum destul de mare de date ale consumatorilor legate de trenduri încât să producă conţinut original. Astfel, folosind inteligenţa artificială pentru a analiza datele, sistemul a generat sugestia unui show politic, în care Kevin Spacey să fie actor principal, iar regizorul să fie David Fincher. În urma acestui rezultat, s-a născut celebrul „House of Cards”.

În privinţa conţinutului, Hastings a decis să atragă producători şi scenarişti ambiţioşi, la început de drum, pentru care o şansă de a arăta de ce eşti în stare în cadrul Netflix înseamnă mai mult decât o poziţie de începător în cadrul Paramount sau Universal.

Compania plănuieşte să crească costurile de producţie originală până la 8 miliarde de dolari pentru a se asigura că mai mult de jumătate din show-urile difuzate sunt originale, până în 2018.

Creşterea cheltuielilor vine după patru ani de succes susţinut şi de critici pozitive asupra producţiilor marca Netflix. De când a început să furnizeze conţinut original, în 2013, Netflix a câştigat nouă premii Emmy Primetime şi patru Golden Globe, plus o lungă listă de nominalizari la Oscar şi la alte premii notabile. Acum este în competiţie cu Hulu şi cu serviciul Amazon Prime Video.

În timp ce este extrem de scump să finanţezi atât de multe producţii originale, exact acestea sunt motivele pentru care utilizatorii Netflix continuă să fie clienţi ai platformei. Au adus la viaţă producţii care au devenit celebre precum „Stranger Things”, „Orange is The New Black” sau „Narcos”.

Al treilea element din reţeta de geniu vine din noţiunea de preţ inteligent.

Când Hastings a pus bazele Netflix, în anii ă90, a început ca un serviciu de închiriere DVD-uri. Serviciul de streaming fost pus în funcţiune în 2007. Dar între timp, Hastings a descoperit numărul magic pe care oamenii sunt dispuşi să îl plătească pentru serviciile Netflix.

Chiar şi cele mai mari preţuri din lista Netflix sunt totuşi mai mici decât transmisiile originale prin cablu. Grila de bază de la Time Warner are preţuri între 14 dolari şi 18 dolari pe lună, iar acest abonament nu îţi garantează accesul la conţinutul premium. Grila de bază de la Netflix este 7.99 de dolari pe lună iar programele pot fi vizionate de mai mulţi utilizatori în acelaşi timp prin plata unui singur abonament.

Compania a anunţat că va creşte preţurile pentru abonamentele premium, iar mişcarea a fost primită cu optimism de căătre investitori, încât în ziua anunţului, acţiunile Netflix au crescut cu 2%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO