Business Internaţional

Solutia salvatoare pentru companiile aeriene de stat este vanzarea

06.06.2005, 18:43 34

Compania de transport aerian Malev Airline din Ungaria a fost candva o sursa de mandrie nationala, purtand drapelul tarii prin toata lumea, scrie The Budapest Business Journal.

Acum, autoritatile de la Budapesta se lupta cu a patra incercare de vanzare a transportatorului aerian neprofitabil.

Dificultatile cu care se confrunta guvernul maghiar in procesul de vanzare a companiei evidentiaza un obstacol aflat in calea strategiilor de privatizare din Europa. In ultimii ani, guvernele europene au privatizat cu succes companii mari de telecomunicatii, giganti din domeniul energetic si chiar servicii postale. Dar vanzarea companiilor nationale de transport aerian s-a dovedit a fi o misiune aproape imposibila pentru unele tari.

"Este o amagire pentru transportatorii aerieni neprofitabili din proprietatea statului sa creada ca vor juca un rol in consolidarea industriei", a spus Keith McMullan, un consultant in domeniul aviatiei. Necazurile companiei Malev, ca si cele ale companiilor aeriene din proprietatea unor state ca Grecia, Polonia, Portugalia si Italia, evidentiaza faptul ca acestea au trecut foarte repede de la statutul de trofeu la cel de povara.

Anii in care au primit ajutor din partea statului au dus la aparitia unor operatiuni ineficiente, realizate cu un numar prea mare de angajati.

In mod paradoxal, aceste ajutoare au ingreunat lupta pentru supravietuire a multor companii aeriene fanion din Europa. Cu aproape zece ani in urma, organismele legislative ale Uniunii Europene au hotarat eliminarea ajutoarelor statale. De atunci, multi transportatori aerieni au suferit o continua cadere.

De exemplu, compania nationala de transport aerian din Grecia, Olympic Airlines, a inregistrat anul trecut o pierdere de peste 100 de milioane de euro, chiar si in conditiile in care Atena a gazduit jocurile olimpice de vara iar compania se afla in prin proces de implementare a unei strategii de restructurare in vederea privatizarii. Alitalia, transportatorul aerian din proprietatea statului italian, care a fost fortat de autoritatile din aceasta tara sa nu implementeze un program de restructurare care ar fi implicat concedieri, estimeaza ca pierderile inregistrate in 2004 se apropie de 850 de milioane de euro.

O alta companie aeriana, Sabena, a fost sprijinita multi ani de statul belgian inainte de a intra in procedura de faliment, pe fondul atacurilor teroriste din septembrie 2001.

Multe companii aeriene aflate in proprietatea statului s-au scufundat cand industria transporturilor aeriene a intrat pe un trend descendent preconizat de mult timp in Europa. Tranzactia de cumparare a companiei Swiss International Air Lines de germanii de la Lufthansa, care a urmat achizitiei KLM Royal Dutch Airlines de catre Air France, ambele din sectorul privat, demonstreaza ca unii transportatori aerieni pot sa atraga cumparatori, chiar daca nu sunt profitabili, cum este cazul companiei Swiss International. Trebuie doar sa devii atractiv.

Aer Lingus din Irlanda a aratat ca pentru aceasta este nevoie de multa munca, dar ca nu este imposibil. Imediat dupa 11 septembrie, compania aflata in proprietatea statului a disponibilizat o parte a personalului si a copiat unele practici eficiente ale rivalilor nebugetari, determinand angajatii sa lucreze mai mult.

In prezent, Aer Lingus este una dintre cele mai profitabile companii aeriene din lume, cu o rata a profitului operational de 12%. Schimbarile au fost declansate de decizia guvernului de a nu mai ajuta compania. Chiar si liderii sindicali irlandezi recunosc acum ca stoparea ajutoarelor statale a fost vitala pentru companie.

Fara asemenea schimbari radicale, unii analisti apreciaza ca putini transportatori aerieni neprofitabili vor supravietui cresterii pretului petrolului si reducerii tarifelor. Guvernele, impreuna cu transportatorii, continua sa incerce. Grecii au primit, in urma cu doua saptamani, cinci oferte de preluare a companiei Olympic. Guvernul polonez incearca sa readuca pe linia de plutire compania aeriana PLL LOT inainte de a incerca sa o vanda. Guvernul italian, care a imprumutat 600 de milioane de euro anul trecut pentru ca Alitalia sa-si acopere pierderile, promite sa o transforme intr-o companie profitabila inainte de privatizare.

Asemenea planuri de restructurare lasa loc, in general, presiunilor politice deoarece oficialii guvernamentali se tem de puterea liderilor sindicali din domeniul transporturilor aeriene. Alitalia a trecut prin mai multe greve ale personalului, care a protestat in acest an impotriva disponibilizarilor. De fiecare data cei care au cedat au fost reprezentantii statului italian.

In Ungaria, anul trecut, statul a esuat in incercarea de a atrage o oferta serioasa pentru privatizarea companiei Malev, dupa ce oficialii maghiari au insistat ca potentialii cumparatori sa garanteze un anumit numar de angajati si de rute. Se pare ca, in acest an, Ungaria este pregatita sa se concentreze mai mult pe pret. In martie, guvernul a ratat a treia tentativa de privatizare a companiei.

Gyorgy Geiszl, directorul financiar al Malev, crede ca prezenta companiei pe piata in dezvoltare din Europa de Est ar putea atrage investitori importanti.

O noua echipa manageriala lucreaza acum la imbunatatirea imaginii Malev si negociaza direct cu potentialii cumparatori, despre care se spune ca ar fi in numar de 14.

stelian.vezentan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO