Business Internaţional

Speriati de scaderea vanzarilor, producatorii de bunuri de lux abordeaza retailul online

22.11.2009, 23:26 29

Din cauza disputelor legale permanente privitoare la vanzarileonline de bunuri contrafacute, a temerilor privitoare ladeteriorarea imaginii unor marci si unei istorii de esecuricostisitoare, multi dintre cei implicati in industria modei au incontinuare o atitudine prudenta fata de internet, scrie The NewYork Times.

Nu cu mult timp in urma, spune Federico Marchetti, fondator alYoox, o companie din Milano care opereaza site-uri decomercializare a unor marci de lux ca Valentino, Emilio Pucci siJil Sander, "predomina scepticismul. Acum, este exact invers".

Piata in scadere

In conditiile in care vanzarile de bunuri de lux sunt asteptatesa scada la 154 de miliarde de euro (229 mld. dolari) in acest an,de la 170 de miliarde de euro in 2008, conform analistilor dincadrul firmei de consultanta Bain, nu exista sanse ca venituriledin online, reprezentand inca un mic procent din total, sa acoperediferenta.

Una dintre cele mai stralucitoare aparitii pe web a fostNet-a-Porter, un site din Londra care comercializeaza articole siaccesorii de fashion high-end. Desi vanzarile din Statele Unite alesite-ului au incetinit in cea mai dificila perioada a recesiunii,acestea si-au revenit de atunci si au continuat sa avanseze cu ratede doua cifre pe alte piete, spun oficialii companiei. Ei seasteapta ca vanzarile sa depaseasca 100 de milioane de liresterline (112 mil. euro) in acest an, in crestere de la 82 demilioane de lire sterline anul trecut.

"Era ceva foarte logic sa permiti femeilor sa cumpere canddoresc, cum doresc, la serviciu, acasa, in dormitor", declaraNatalie Massenet, fondatoarea companiei.

Intr-o perioada in care a face shopping in Bond Street dinLondra sau Avenue Montaigne din Paris pare a fi in disonanta totalacu realitatea, Net-a-Porter a beneficiat probabil de discretiasporita oferita de serviciul sau. In acest an, compania a adaugatun nou site, outnet.com, care comercializeaza articole dinsezoanele anterioare la preturi reduse.

Cele doua site-uri au clienti comuni numai in procent de 6%,spune Massenet. Aceasta diferentiere ar trebui sa-i linisteasca pedirectorii din sectorul de lux care se tem ca vanzarile online arputea diminua atractia articolelor lor, precum si preturile.

S-au razgandit

Unele marci individuale care au refuzat anterior sa vanda onlineau recurs recent la Internet. Compania germana Hugo Boss a inceputsa vanda online in Europa anul trecut, iar acum isi accelereazaeforturile online, intentionand sa deschida magazine similare inStatele Unite la inceputul anului viitor si in Asia in 2011, adeclarat Claus-Dietrich Lahrs, director executiv.

Lahrs a mai spus ca Hugo Boss se asteapta sa comercializezeonline bunuri in valoare de peste 50 de milioane de euro in decursde doi ani, fata de putin peste 10 de milioane de euro in acestan.

In timp ce unele marci incearca sa recupereze timpul pierdut,altele raman prudente cu privire la capcanele internetului.

In frunte cu cea mai mare companie din sector, LVMH MoetHennessy Louis Vuitton, proprietarii de marci de lux duc o serie debatalii pe mai multe continente cu companii ca Google si eBay,sustinand ca acestea contribuie la comercializarea online de bunuricontrafacute. Instantele au emis decizii amestecate, cateodatatinand partea detinatorilor de marci si impunand amenzi companiilordin domeniul tehnologiei, in alte cazuri fiind de acord ca au fostluate suficiente masuri pentru a combate un astfel de comert.

Nu stiu ce vor clientii

Unii directori ezita in continuare sa investeasca masiv ininitiative digitale din cauza esecurilor costisitoare din trecut.Drept rezultat, a declarat Uche Okonkwo, un consultant din Paris,"nimeni nu are cu adevarat o strategie". Proprietarii de branduri,spune Okonkwo, "sunt mult in urma clientilor". Un brand care acastigat aprecierea analistilor pentru eforturile sale esteBurberry.

In aceasta luna, marca a creat un site de social networking carepermite celor care detin trenciuri Burberry sa schimbe pareri intreei.

Christopher Bailey, director de creatie in cadrul companiei,declara ca brandurile de pe segmentul superior al pietei ar trebuisa depuna mai multe eforturi pentru a conferi magazinelor onlinetextura magazinelor reale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO