Business Internaţional

Ştiri pe scurt din business internaţional

Ştiri pe scurt din business internaţional

Autor: Daniela Stoican

21.01.2014, 20:10 82

Guvernul maghiar intenţionează să modernizeze magistrala 3 de metrou din Budapesta, iar pentru aceasta ar putea apela la ajutorul Rusiei, sugerează presa locală. Pentru realizarea proiectului, Budapesta are ca opţiuni fie recondiţionarea vagoanelor, construite în Rusia, fie achiziţionarea unor vagoane noi, cu fonduri europene, a declarat primarulul Budapestei Istvan Tarlos pentru cotidianul local Magyar Nemzet. Întrebat dacă Rusia şi-a arătat în vreun fel interesul pentru proiect, Tarlos a răspuns: „Cum vagoanele pentru magistrala Metro 3 au fost construite de o companie rusă (Metrovagonmash - n.red.), este normal ca ruşii să fie interesaţi de un proiect de recondiţionare sau de producţie”. Rusia a semnat recent cu autorităţile ungare un acord prin care Ungaria va primi un împrumut de 10 miliarde de euro pentru construirea a două noi reactoare la singura centrală nucleară a ţării, Paks. Împrumutul  acordat prin intermediul companiei ruse de stat Rosatom va acoperi 80% din costul proiectului. În ce priveşte modernizarea garniturilor de metrou, vagoanele noi ar costa 90 de miliarde de forinţi (297 milioane euro), cheltuială acoperită cu fonduri europene, iar recondiţionarea vagoanelor ar presupune un împrumut de 60 de miliarde de forinţi (198 milioane euro), scrie portfolio.hu.

Polonia ar putea comasa într-un grup de aviaţie naţional de tip holding compania naţională aeriană LOT, confruntată cu probleme financiare, subsidiara sa Eurolot, compania de servicii aviatice de mentenanţă LOT AMS, cea de servicii aviatice LS Airport Services şi aeroporturi, scrie Warsaw Business Journal. Însă crearea grupului naţional de aviaţie nu are drept scop rezolvarea problemelor financiare ale companiei aeriene poloneze de stat, a declarat ministrul polonez al trezoreriei Wlodzimierz Karpinski pentru Agenţia Poloneză de Presă. „Vreau să subliniez că o astfel de soluţie nu este un antidot pentru problemele companiei LOT. Compania noastră naţională trebuie mai întâi să se restructureze şi să redevină profitabilă”, a spus ministrul. Pierderile LOT de anul trecut sunt estimate la 20 de milioane de zloţi (4,8 milioane euro). O consolidare precum cea vizată de Polonia a funcţionat în Cehia, însă compania naţională aeriană maghiară Malev a dat faliment, a precizat Karpinski.

Banca centrală a Ungariei a redus ieri dobânda de politică monetară cu 15 puncte de bază, la 2,85%, după ce luna trecută a coborât indicatorul cu 20 de puncte de bază, scrie portfolio.hu. Reducerea de ieri continuă ciclul de scăderi început în august 2012, când rata dobânzii era de 7%, printre cele mai mari din Uniunea Europeană. În justificarea deciziei, Consiliul Monetar al băncii a anunţat că ar putea continua relaxarea monetară prudentă şi că având în vedere „perspectivele asupra inflaţiei şi luând în considerare percepţia asupra riscurilor asociate economiei, dar şi îmbunătăţirea ritmului de creştere economică, s-ar impune un ritm de relaxare mai lent”.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO