Business Internaţional

SUA şi China se înfruntă deja într-un război comercial. Deocamdată este unul al cuvintelor şi al ameninţărilor

Wilbur Ross, 79 de ani, nominalizat de preşedintele ales al SUA Donald Trump pentru funcţia de secretar pentru comerţ, este coautorul unei analize care descrie lumea ca fiind „presărată cu trişori ai comerţului, China fiind cel mai mare vinovat.

Wilbur Ross, 79 de ani, nominalizat de preşedintele ales al SUA Donald Trump pentru funcţia de secretar pentru comerţ, este coautorul unei analize care descrie lumea ca fiind „presărată cu trişori ai comerţului, China fiind cel mai mare vinovat.

Autor: Bogdan Cojocaru

09.01.2017, 00:07 1341

În timp ce preşedintele ales al SUA Donald Trump îşi completează armata de ajutoare cu personaje care demonizează politicile comerciale ale Beijingului, consilierii în tehnologie ai Casei Albe recomandă blocarea eforturilor Chinei de a deveni lider al industriei cipurilor, catalogându-le drept risc pentru siguranţa naţională.

Iar Beijingul ameninţă pe ocolite că va face viaţa grea companiilor americane prezente pe piaţa chinezească dacă Trump va declanşa un război comercial între cele două superputeri mondiale. SUA şi China sunt cele mai mari economii ale lumii.

Creşterea tensiunilor dintre aceşti coloşi vine după ce investiţiile directe ale companiilor chinezeşti în SUA au atins anul trecut nivelul record de 45,6 miliarde de dolari, potrivit Financial Times. China este pregătită să reacţioneze dacă Trump ia măsuri punitive contra mărfurilor chinezeşti şi dacă declanşează un război comercial între cele două ţări, scrie Bloomberg, care citează surse apropiate situaţiei.

Opţiunile Beijingului includ şicanarea cu investigaţii antitrust sau antievaziune a companiilor americane mari sau a celor cu operaţiuni semnificative pe piaţa chinezească. Alte acţiuni punitive posibile sunt anchete antidumping şi reducerea achiziţiilor de produse americane. Ameninţarea marilor companii americane are sens în condiţiile în care acestea au puterea de a influenţa politicile Washigtonului şi depind pentru vânzări de piaţa chinezească. China contribuie cu circa 57% la vânzările companiei Qualcomm, cu 22% la cele ale Apple şi cu 13% la cele ale Boeing, potrivit datelor Bloomberg.

Multinaţionalele americane au adus peste 228 de miliarde de dolari în China începând cu 1990, potrivit estimărilor Rhodium Group. Pentru companii China este o miză uriaşă şi poate de aceea acestea au insistat în trecut pentru protejarea intereselor lor pe această piaţă.

În anii 1990, mai multe companii, printre care Boeing, Motorola şi American International Group, s-au implicat cu acţiuni de lobby în bătălia anuală de reînnoire a statutului Chinei de naţiunea cea mai favorizată.  Acest statut permite importarea în SUA a produselor chinezeşti la tarife reduse. În 2011 asociaţii de comerţ reprezentând companii precum Microsoft şi Wal-Mart Stores au făcut lobby împotriva legislaţiei care presa China să majoreze valoarea monedei sale.

„Discriminarea contra companiilor străine în aplicarea legilor face rău nu doar acelor companii ci şi milioanelor de chinezi care lucrează pentru ele, partenerilor lor locali şi celor care le folosesc produsele şi serviciile. Îndemnăm guvernele ambelor state să găsească moduri de a construi încredere prin creşterea transparenţei“, a spus William Zarit, preşedintele Camerei Americane de Comerţ din China, organizaţie cu sediul la Beijing.

Măsurile punitive ar fi aplicate doar dacă SUA acţionează primele şi numai după ce liderii chinezi îşi dau acordul, au explicat sursele Bloomberg. 

Între timp, Trump şi-a alcătuit echipa responsabilă cu comerţul din oameni criticaţi de China „ şi nu numai - ca fiind susţinători ai protecţionismului şi ai inversării procesului de globalizare. Spre exemplu, Trump l-a nominalizat ca negociator şef în relaţii comerciale pe Robert Lighthizer, în vârstă de 69 de ani, fost reprezentant adjunct pentru comerţ în administraţia lui Ronald Reagan şi acum avocat. Are experienţă ca avocat pentru industria americană a oţelului în cazuri care au dus la restrângerea importurilor de oţel chinezesc.

În anii 1980 Lighthizer s-a implicat în eforturile de limitare a importurilor din Japonia prin ameninţări cu introducerea de cote şi tarife (aşa cum în prezent Trump ameninţă că va face cu companiile americane care importă din China şi Mexic), potrivit Business Insider.

De asemenea, el a acuzat de multe ori China de practici de dumping pe pieţele internaţionale. Wilbur Ross, 79 de ani, nominalizat pentru funcţia de secretar pentru comerţ, este un investitor de private-equity cu experienţă care a ocupat poziţii în boardurile mai multor companii, printre care ArcelorMittal şi Bank of Ireland. În timpul campaniei prezidenţiale a fost coautorul unei analize care descrie lumea ca fiind „presărată cu trişori ai comerţului“, China fiind cel mai mare vinovat.

Coautor la această analiză este şi Peter Navarro, şeful nou formatului Consiliul Naţional de Comerţ al Casei Albe. Navarro, profesor de economie la Universitatea din California, este un critic înverşunat al practicilor comerciale ale Chinei. Din noua sa funcţie, profesorul va avea influenţa  asupra modului în care SUA tratează companiile chinezeşti şi îşi impozitează propriile companii.

Navarro, 67 de ani, a dat vina pe Acordul de Comerţ Liber American şi pe intrarea Chinei în Organizaţia Mondială a Comerţului în 2001 pentru unele din slăbiciunile economiei americane. Economistul a regizat un documentar intitulat „Moarte prin China: Câte un loc de muncă pierdut pe rând“, bazat pe o carte pe care tot el a scris-o. „Ei văd comerţul ca pe un joc unde ori câştigi, ori pierzi“, explică  Daniel Ikenson, analist la Institutul Cato. „Este Echipa America împotriva echipei străine într-un joc în care exporturile sunt punctele Echipei America şi importurile sunt punctele adversarilor.“

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO