Business Internaţional

Ţarul clătitelor tradiţionale din Rusia vrea să cucerească noi teritorii. Prima ţintă: America

Ţarul clătitelor tradiţionale din Rusia vrea să...

Autor: CătăIina Apostoiu

21.06.2015, 12:47 385

Dacă vrei să câştigi inimile şi minţile americanilor, este bine să începi prin a le umple burţile. Aceasta este reţeta lui Mihail Goncearov. Fondatorul celui mai mare lanţ de blini, un fel de clătite mai mici umplute cu orice, de la caviar la brânză, începe în această toamnă expansiunea la nivel mondial al lanţului său de fast-food Teremok cu Manhattan-ul, scrie Bloomberg.

Teremok tatonează piaţa americană într-un moment în care multe din cele mai mari companii de stat ale Rusiei sunt izolate de sistemul financiar mondial de sancţiunile impuse ţării de Occident din cauza politicilor aplicate de Vladimir Putin în Ucraina.

Mihail Goncearov, un moscovit de 45 de ani, a pus bazele Teremok împreună cu mama sa înainte ca Putin să devină preşedinte în Rusia.

Născut în Kazahstan în timpul erei sovietice şi absolvent al unei universităţi din Moscova, acesta a reuşit să treacă peste perioade foarte grele. Criza din 1998 i-a pus pe butuci businessul cu casetofoane, dar l-a impulsionat să încerce să-şi realizeze visul de a crea o versiune rusească a McDonald’s-ului.

Cu ajutorul mamei sale, cu economii de 30.000 de dolari şi un împrumut de 60.000 de dolari, Goncharov a deschis primul magazine Teremok, sau Căsuţa, câteva luni mai târziu. Acum, cele aproximativ 300 de unităţi din Moscova şi St. Petersburg au 30 milioane de clienţi anual.

Cu vânzări de 6,5 miliarde de ruble (120 milioane de dolari) anul trecut şi cu o creştere de 20% pe primul trimestru al acestui an, Goncearov spune că finanţează costurile deschiderii magazinelor din New York (de 150.000-250.000 de dolari pe unitate) din cash flow-ul companiei.

În timp ce lanţuri americane de fast-food ca Burger King şi McDonald’s înregistrează rezultate foarte bune în Rusia, nimeni nu a încercat să deschidă unităţi cu produse cum sunt blini în Statele Unite. Totuşi, Teremok nu va fi singurul lanţ rusesc din Manhattan, mai multe restaurante ruseşti, cum ar fi Samovar, Mari Vanna şi Russian Tea Room, bucurându-se de succes aici.

Goncearov spune că arma secretă a Teremok este mama sa, Tatiana, care continuă să dezvolte toate reţetele companiei şi controlează calitatea produselor. Teremok, care face blini la cerere în faţa clienţilor, serveşte şi alte produse tipic ruseşti, cum ar fi borşul, pelmeni, sirniki, kaşa.

Teremek încă încearcă să determine ce modificări să aducă meniului pentru a-i atrage pe americani, însă un produs pe care restaurantele americane îl vor avea cu siguranţă deşi cele ruseşti nu îl au va fi siropul de arţar, spune Goncearov.

Una dintre cele mai mari provocări pentru Teremok va fi să-i convingă pe americani că clătitele nu sunt numai pentru micul dejun, potrivit lui Lauren Hallow, de la firma de cercetare Technomic.

Teremok se bucură deja de sprijinul a două din cele mai mari canale media americane. CNN a inclus Teremok printre cele mai bune lanţuri de fast-food din afara Statelor Unite în 2011, urmat doi ani mai târziu de USA Today.

Goncearov spune că va analiza şi alte pieţe pentru extindere, inclusiv Germania, Marea Britanie şi China, însă totul va depinde de ceea ce se va întâmpla în New York. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO