Business Internaţional

Tehnologia din secolul 19 care a ajutat Rusia să avanseze în estul Ucrainei s-ar putea dovedi un dezavantaj pentru ruşi în evoluţia viitoare a conflictului

Foto: AFP

Foto: AFP

Autor: Catalina Apostoiu

26.06.2022, 17:50 576

Forţele ruseşti au avansat în Ucraina în ultimele săptămâni graţie accesului sporit la linii ferate prin care a livrat tone de muniţie şi alte echipamente. Trenurile sunt metoda preferată a armatei militare pentru transportul trupelor şi armelor grele. În Donbas, reţelele dense de cale ferată au fost în avantajul Moscovei.

Armata rusească depinde atât de mult de trenuri, încât menţine o forţă de elită în acest domeniu. Trupele acesteia sunt antrenate pentru a repara căile bombardate sub focul inamicului.

Şi totuşi, dependenţa puternică a Rusiei de transportul feroviar, o tehnologie din secolul 19, relevă deficienţe majore de logistică, de coordonare a transferului de echi­pamente. Dificultăţile în a-şi ali­men­ta trupele dincolo de liniile ferate au încetinit invazia Rusiei şi au contribuit la eşecurile catas­tro­fale de la începutul invaziei. Astfel de dificultăţi ar putea decide şi evoluţia viitoare a conflictului, scrie The Wall Street Journal.

Spre deosebire de SUA şi alte ţări care au adoptat logistici militare moderne, Rusia a rămas în mare măsură limitată la metodele tradi­ţionale din era sovietică. Nu este doar un semn al eşecului armatei, potrivit oficialilor occidentali, ci şi o deficienţă rezultând din lipsa de modernizare a economiei ruseşti.

Rusia se laudă cu una dintre cele mai mari forţe militare din lu­me, însă dispune de puţine contai­nere de transport, stivuitoare sau paleţi de genul celor utilizate de SUA pentru accelerarea livrărilor către Ucraina, potrivit experţilor în logistică.

Managementul lanţurilor de aprovizionare este un domeniu în plină dezvoltare în mare parte a lumii. Şi totuşi, în ultimul clasament al Băncii Mondiale, din 2018, Rusia se poziţionează pe locul 75 din rândul a 160 de ţări. Germania este pe primul loc, SUA pe 14 şi China pe 26.

Ruşii încarcă mărfurile manual în vehiculele feroviare ce străbat sistemul feroviar naţional. URSS folosea şine de tren cu ecartament mai larg decât cele din Europa de Vest, în parte pentru a descuraja invaziile. În ultimii ani, această disparitate a încetinit comerţul feroviar cu alte ţări, izolând şi mai mult industria de logistică a Rusiei.

Ucraina, cândva parte a URSS, dispune de un sistem similar, înlesnind deplasarea trenurilor ruseşti în timpul invaziei.

Deşi este cea mai mare ţară din lume după suprafaţa terestră, Rusia dispune de doar 963.000 de mile de autostrăzi. Astfel, unele oraşe mai mici nu au acces la camioane mari de livrare. Deficitul de camioane civile este reflectat în forţele armate ale Rusiei, care se confruntă de multă vreme cu penurii de vehicule.

Eficienţa şi siguranţa muncitorilor, obiective pentru operaţiunile logistice din Vest, nu sunt o prioritate pentru intendenţii din Moscova.

Economia rusească sub conducerea lui Vladimir Putin a avansat dincolo de practicile din era sovietică, însă investiţiile s-au concentrat în mare măsură pe sectoarele de extracţie de resurse, mai degrabă decât pe logistică.

Relaxarea restricţiilor economice în Rusia post-sovietică a permis ţării să obţină tehnologii mai avansate, echipamente superioare de producţie şi să angajeze manageri străini cu experienţă. Însă acestea au sporit în acelaşi timp dependenţa Rusiei de outsideri pentru construirea bazei sale industriale.

Sancţiunile impuse recent sunt aşteptate să afecteze şi mai mult sectorul de logistică al Rusiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO