Mii de muncitori din Germania au lansat în această săptămână greve la nivel naţional pentru a face presiuni pentru salarii mai mari, agravând problemele pentru companiile ţării deja îngrijorate în legătură cu scăderea competitivităţii lor la nivel mondial din cauza costurilor ridicate, exporturilor slabe şi concurenţei din partea rivalelor străine, scrie Reuters.
Grevele începute de muncitorii sindicalizaţi din industriile ingineriei electrice şi metalelor, cu aproape patru milioane de angajaţi, au lovit în companii ca Porsche, BMW şi Mercedes.
Tot în această săptămână, gigantul auto VW ar putea anunţa planuri de închidere a trei uzine locale pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani, cât şi disponibilizări în masă şi reduceri salariale pentru cei care-şi vor păstra joburile.
Perspectivele de business în deteriorare din cea mai mare economie europeană pun presiuni crescânde asupra guvernului de coaliţie al cancelarului Olaf Scholz, care ar putea fi în pragul colapsului înaintea alegerilor federale de anul viitor. Scholz a găzduit o întâlnire cu liderii de business recent pentru a discuta strategii menite să consolideze sectorul industrial al Germaniei.
Întâlnirea de trei ore cu uşile închise din Berlin a avut drept obiectiv analizarea unor măsuri care să impulsioneze creşterea economică, protejarea joburilor din industrie şi întărirea poziţiei de hub industrial global a Germaniei, potrivit unui purtător de cuvânt al guvernului.
Noi discuţii sunt programate pentru 15 noiembrie. Ca semn al funcţionării defectuoase a guvernului, ministerul de finanţe a anunţat un summit separat în aceeaşi zi.
Germania are o istorie lungă de aşa-numite „greve de avertisment“ în timpul negocierilor salariale însă cele actuale vin într-o perioadă în care temerile angajatorilor privitoare la viitor se adâncesc.
Un sondaj recent realizat de Camera Germană de Comerţ şi Industrie (DIHK) a găsit că firmele se aşteaptă la un nou an de declin economic pentru Germania în 2024 şi perspective zero de creştere anul viitor.
„Nu avem de-a face cu o criză ciclică, ci cu una structurală puternică în Germania“, a avertizat Martin Wansleben, managing director al DIHK. „Suntem din ce în ce mai îngrijoraţi cu privire la modul în care Germania devine o povară economică pentru Europa“.
Un studiu separat al asociaţiei industriei auto VDA sugerează că transformarea industriei auto germane ar putea duce la 186.000 de pierderi de locuri de muncă până în 2035, dintre care aproximativ un sfert deja s-au materializat.
„Europa, şi în special Germania, îşi pierde din ce în ce mai mult din competitivitatea internaţională“, se arată în raportul VDA.