Companii de origine chineză cum ar fi PDD Holding, care deţine Temu şi Shein, au încercat să se rebranduiască în entităţi globale. Dar a fi afacere made in China a devenit o vină mult prea grea.
Temu spune că are sediul în Boston, iar rivalul fast-fashion Shein şi-a mutat cartierul general în Singapore. Asta nu le-a scăpat de supravegherea atentă din partea politicienilor americani şi europeni care se tem de retailerii low-cost şi de legăturile lor cu China, scrie Bloomberg.
UE lucrează acum la taxarea importurilor de mărfuri ieftine de pe platforme online străine, încercând să închidă o lacună de care au beneficiat AliExpress, Temu şi Shein. În SUA, parlamentarii au exprimat îngrijorări legate de confidenţialitatea datelor şi de munca forţată la Temu. Statul Arkansas a atacat în justiţie aplicaţia de cumpărături.
Shein, după ce s-a confruntat şi ea în SUA cu acuzaţii de muncă forţată, îşi orientează eforturile de listare publică către Londra.
Pentru companiile chineze, perspicacitatea politică şi geopolitică este acum o necesitate în afaceri. Ele trebuie să se confrunte cu o prezumţie neclintită din partea guvernelor străine că sunt fidele Partidului Comunist Chinez. Acasă, nimeni nu vrea să rişte să irite Beijingul, concentrându-se prea evident pe pieţele internaţionale – unde perspectivele de creştere sunt mult mai bune decât în economia chineză.
Shein, deşi nu mai are sediul în China, este încă la capriciul autorităţilor de reglementare chineze pentru ambiţiile sale de listare în Occident. PDD, care şi-a mutat „sediul executiv principal“ în Irlanda anul trecut, a clarificat ulterior presei din China că sediul său „a fost întotdeauna în Shanghai“ şi asta nu se va schimba.
Şi alţii au probleme. ByteDance, compania-mamă a TikTok, este presată să cedeze operaţiunile din SUA ale platformei de socializare şi divertisment. Compania a fost lovită cu critici în repetate rânduri de către politicienii americani şi încurajată să facă ceva pe care Beijingul l-ar interzice aproape sigur: să vândă algoritmii şi tehnologia care fac ca TikTok să funcţioneze. Giganţii tehnologici cândva aroganţi ai Chinei şi cele mai promiţătoare startup-uri au acum un profil jos.
Investitorii chinezi spun că cercetează proiectele AI din Silicon Valley, dar optează pentru participaţii mici, care nu atrag atenţia. Creatorii chinezi de AI se îndreaptă către teritorii relativ neutre precum Singapore şi Orientul Mijlociu.
În China există mai multă ostilitate faţă de afacerile occidentale, cu platformele tehnologice străine sufocate una câte una. Anul trecut, versiunea locală a LinkedIn a fost închisă. Internetul chinez este cenzurat agresiv în spatele Marelui Zid de Foc, care nu scuteşte nici măcar arhivele site-urilor din deceniile trecute.