Business Internaţional

Temu şi Shein, hăituite în SUA şi UE, încearcă să pară companii globale, dar nu pot scăpa de ADN-ul chinezesc

Temu şi Shein, hăituite în SUA şi UE, încearcă să...

Autor: Bogdan Cojocaru

18.07.2024, 23:24 3866

Companii de origine chineză cum ar fi PDD Holding, care deţine Temu şi Shein, au încercat să se rebran­duiască în entităţi globale. Dar a fi afacere made in China a devenit o vină mult prea grea.

Temu spune că are sediul în Boston, iar rivalul fast-fashion Shein şi-a mutat cartierul general în Singa­pore. Asta nu le-a scăpat de supra­ve­gherea atentă din partea politicie­ni­lor americani şi europeni care se tem de retailerii low-cost şi de legăturile lor cu China, scrie Bloomberg.

UE lucrează acum la taxarea importurilor de mărfuri ieftine de pe platforme online străine, încercând să închidă o lacună de care au bene­ficiat AliExpress, Temu şi Shein. În SUA, parlamentarii au exprimat îngrijorări legate de confidenţialita­tea datelor şi de munca forţată la Temu. Statul Arkansas a atacat în justiţie aplicaţia de cumpărături.

Shein, după ce s-a confruntat şi ea în SUA cu acuzaţii de muncă forţată, îşi orientează eforturile de listare publică către Londra.

Pentru companiile chineze, per­spi­cacitatea politică şi geopolitică este acum o necesitate în afaceri. Ele trebuie să se confrunte cu o prezum­ţie neclintită din partea guvernelor străine că sunt fidele Partidului Co­munist Chinez. Acasă, nimeni nu vrea să rişte să irite Beijingul, con­cen­­trându-se prea evident pe pieţele internaţionale – unde perspectivele de creştere sunt mult mai bune decât în economia chineză.

Shein, deşi nu mai are sediul în China, este încă la capriciul autorită­ţilor de reglementare chineze pentru ambiţiile sale de listare în Occident. PDD, care şi-a mutat „sediul exe­cu­tiv principal“ în Irlanda anul trecut, a clarificat ulterior presei din China că sediul său „a fost întotdeauna în Shanghai“ şi asta nu se va schimba.

Şi alţii au probleme. ByteDance, compania-mamă a TikTok, este presată să cedeze operaţiunile din SUA ale platformei de socializare şi divertisment. Compania a fost lovită cu critici în repetate rânduri de către politicie­nii americani şi încurajată să facă ce­va pe care Beijingul l-ar inter­zice a­proa­pe sigur: să vândă algorit­mii şi tehnologia care fac ca TikTok să func­ţio­neze. Giganţii tehnologici cândva aro­ganţi ai Chinei şi cele mai promiţă­toa­re startup-uri au acum un profil jos.

Investitorii chinezi spun că cercetează proiectele AI din Silicon Valley, dar optează pentru participaţii mici, care nu atrag atenţia. Creatorii chinezi de AI se îndreaptă către teritorii relativ neutre precum Singapore şi Orientul Mijlociu.

În China există mai multă ostilitate faţă de afacerile occidentale, cu platformele tehnologice străine sufocate una câte una. Anul trecut, versiunea locală a LinkedIn a fost închisă. Internetul chinez este cenzurat agresiv în spatele Marelui Zid de Foc, care nu scuteşte nici măcar arhivele site-urilor din deceniile trecute.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels