Business Internaţional

Tomasz Telma: Puterea comerţului cu amănuntul: factor de dezvoltare pe pieţele emergente

Tomasz Telma: Puterea comerţului cu amănuntul: factor de dezvoltare pe pieţele emergente

Foto: Silviu Matei

27.08.2015, 00:04 276

Sectorul global al comerţului cu amănuntul a suferit o transformare dramatică în ultimele două decenii.

La mijlocul anilor 1990, giganţii comerţului cu amănuntul au început să se extindă pe plan internaţional, stabilind filiale în câteva pieţe emergente. În prezent, aceşti comercianţi cu amănuntul şi angrosişti reprezintă legături esenţiale într-o economie modernă, în care populaţia cumpără alimentele, îmbrăcămintea şi alte produse pe care le doreşte şi de care are nevoie la preţuri competitive.  

Ca urmare, Corporaţia Financiară Internaţională (IFC) - precum şi numeroase instituţii principale de dezvoltare din lume -a sprijinit extinderea transfrontalieră a marilor comercianţi cu amănuntul. În calitate de membru al Grupului Banca Mondială, avem două obiective primordiale: eliminarea sărăciei extreme şi accelerarea prosperităţii comune. Fiind cea mai mare instituţie de dezvoltare globală axată pe sectorul privat în ţările în curs de dezvoltare, considerăm că sectorul comerţului cu amănuntul joacă un rol esenţial în îndeplinirea acestor obiective.

Există dovezi clare: populaţia din pieţele emergente a beneficiat în mare măsură de pe urma acestei tendinţe. Mai multe studii arată că comercianţii internaţionali cu amănuntul au creat mai multe locuri de muncă, au contribuit la reducerea preţului alimentelor şi al altor produse esenţiale şi au dus la ridicarea standardelor comerciale locale. Dezvoltarea comercianţilor moderni cu amănuntul i-a ajutat pe cei care caută un loc de muncă - în special pe femei - precum şi pe consumatorii şi furnizorii locali.

Comercianţii moderni cu amănuntul fac investiţii în tehnologii şi procese care le permit să realizeze economii de scară mai mari şi să conducă la reducerea costurilor, contribuind la reducerea preţurilor pentru consumatori. Aceştia promovează standarde superioare de calitate pentru furnizori şi fac investiţii în siguranţa alimentară şi în controlul originii produselor.  Corporaţia Financiară Internaţională investeşte în comercianţii locali şi internaţionali cu amănuntul care se extind pe pieţele emergente deoarece concurenţa conduce la o valoare superioară pentru consumatori.  Cu toate acestea, recunoaştem provocările pentru dezvoltarea sectorului privat - ele nefiind specifice doar pentru comerţul cu amănuntul. De exemplu, înmulţirea supermarketurilor moderne poate duce la pierderea de locuri de muncă în magazinele tradiţionale, mai mici. Pentru noi toţi cei preocupaţi de dezvoltare, întrebarea trebuie să fie întotdeauna: creăm o viaţă mai bună sau mai rea pentru populaţia cea mai vulnerabilă din punct de vedere economic?

Organizaţia Internaţională a Muncii estimează că cel puţin 142 milioane de oameni lucrează în sectorul comerţului cu amănuntul din ţările în curs de dezvoltare. În medie, forţa de muncă angajată în sectorul comerţului cu amănuntul reprezintă 10 - 15 la sută din piaţa forţei de muncă din orice ţară. În Polonia, Bulgaria şi România, de exemplu, majoritatea angajaţilor din sectorul comerţului cu amănuntul sunt femei care pentru prima oară au posibilitatea de a avea un loc de muncă în afara casei. În acele ţări, s-a dovedit că comercianţii cu amănuntul creează mai multe locuri de muncă decât cele eliminate - în special dacă se ia în considerare forţa de muncă din întreaga reţea de distribuţie.

 

Ridicarea mizei

Această valoare este evidenţă în numărul mare de consumatori care preferă să facă cumpărături la punctele moderne de vânzare cu amănuntul, acolo unde sunt disponibile.

Pe plan internaţional, Corpora?ia Financiară Internaţională a investit 2,6 miliarde USD în companii de comerţ cu amănuntul moderne, oferind mai multe opţiuni consumatorilor din 30 de ţări. Recent, unii au pus la îndoială impactul acestor investiţii asupra dezvoltării în Europa de Est. Cu toate acestea, dovezile sugerează că dezvoltarea sectorului comerţului cu amănuntul în Europa de Est şi în alte regiuni a avut un impact economic pozitiv în ansamblu.

În Bulgaria, de exemplu, locurile de muncă din sectorul comerţului cu amănuntul au crescut cu 25 la sută între 2000 şi 2010, ceea ce a coincis cu dezvoltarea unor reţele internaţionale. Mai mult, comercianţii moderni cu amănuntul constituie sursele principale de investiţii străine. De exemplu, în Polonia, investiţiile străine reprezintă aproximativ 40 la sută din banii investiţi în sectorul comerţului cu amănuntul.

Studiile economice arată, de asemenea, că extinderea marilor comercianţi cu amănuntul poate avea un efect profund asupra consumatorilor, oferindu-le mai multe opţiuni şi reducând preţurile. De exemplu, un studiu a demonstrat că, în 2010, comercianţii moderni cu amănuntul din Polonia, Bulgaria, şi România au fost prima opţiune a consumatorilor pentru alimente esenţiale, produse lactate, carne, fructe şi legume. Preţurile competitive, diversitatea şi calitatea superioară au fost cele mai importante motive pentru această preferinţă.

Comercianţii moderni cu amănuntul contribuie, de asemenea, la dezvoltarea sectorului local. Majoritatea cumpără cel puţin unele dintre produsele lor de la furnizori interni – o situaţie avantajoasă pentru toţi care impulsionează economia locală, în acelaşi timp protejând comercianţii cu amănuntul de cursurile de schimb fluctuante. În plus, comercianţii moderni cu amănuntul încheie contracte cu furnizorii, rupând cu tradiţia acolo unde acordurile erau orale. Contractele reduc riscurile pentru furnizori  – ei ştiu cât de mult şi când vor fi plătiţi – şi le oferă posibilitatea de a folosi o cale legală în cazul în care există probleme.

Aceste societăţi mixte le permit furnizorilor locali să aibă acces la finanţare, tehnologie şi cele mai bune practici globale, făcându-i mai eficienţi. Un studiu din 2008 al Băncii Mondiale în România a arătat că după intrarea pe pia?ă a comercianţilor moderni cu amănuntul , furnizorii şi-au îmbunătăţit productivitatea cu 15 la sută.

 

Ridicarea standardelor de mediu, sănătate şi siguranţă

Prezenţa comercianţilor internaţionali cu amănuntul contribuie şi la ridicarea standardelor pentru consumatori.

Comercianţii cu amănuntul de nivel mondial pot, de asemenea, să îmbunătăţească standardele de mediu, sănătate şi siguranţă, deoarece sunt interesaţi să promoveze sănătatea, productivitatea şi siguranţa angajaţilor lor şi să conserve energie şi apă. În Ucraina, Corpora?ia Financiară Internaţională şi Auchan au elaborat un program de consultanţă pentru a instrui furnizorii locali de carne în vederea satisfacerii standardelor internaţionale pentru siguranţă şi calitate. Programul a condus la o creştere cu 20 la sută a eficienţei producţiei furnizorilor prin proceduri operaţionale îmbunătăţite. Un program de instruire pentru furnizorii locali de produse de panificaţie este în curs de desfă?urare.

În plus, o serie de comercianţi cu amănuntul deschid calea către integrarea practicilor de eficientizare a resurselor în cadrul opera?iunilor lor, creând astfel un efect demonstrativ valoros pe pieţele emergente. În acest scop, IFC poate oferi clienţilor săi din sectorul comerţului cu amănuntul îndrumări prin iniţiativa clădirii ecologice (EDGE - Excellence in Design and Greater Efficiency).

Suntem convinşi că dezbaterile, cum ar fi cea despre impactul dezvoltării sectorului comerţului cu amănuntul, sunt importante. Fiecare dolar investit în dezvoltare este valoros, iar Corpora?ia Financiară Internaţională se străduieşte în permanenţă să-şi îmbunătăţească eficienţa astfel încât să-şi îndeplinească obiectivele cu privire la eliminarea sărăciei extreme şi accelerarea prosperităţii comune în ţările în curs de dezvoltare.

Sprijinul acordat marilor comercianţi cu amănuntul ne ajută să îndeplinim aceste obiective complexe.

 

Tomasz Telma este director pentru Europa de Est şi Asia Centrală la IFC, membru al Grupului Banca Mondială

AFACERI DE LA ZERO