Pe 1 iunie, în Ungaria va intra în vigoare măsura promoţiilor obligatorii în multe supermarketuri, guvernul maghiar considerând-o drept o armă în lupta împotriva inflaţiei, dar va fi aceasta eficientă?, se întreabă Daily News Hungary.
Guvernul maghiar a încercat anterior să reducă inflaţia prin plafonări de preţuri, care sunt încă în vigoare pentru un număr de alimente de bază. Noua măsură obligatorie cere ca preţul câte unui produs din 20 de categorii de produse să fie redus cu 10% timp de o săptămână. O prevedere importantă este că reducerea trebuie aplicată în raport cu cel mai scăzut preţ aplicat în luna anterioară.
Mulţi consideră că magazinele au avut dintotdeauna oferte speciale pentru consumatori, astfel că nimic nu se va schimbe. Diferenţele de preţ nu vor fi foarte mari. Experţii spun că noua măsură nu va avea impact asupra inflaţiei. Dacă inflaţia va scădea, acest lucru se va întâmpla cel mai probabil datorită altor factori, cum ar fi vremea favorabilă, ieftinirea energiei.
În Franţa, măsura reducerii preţurilor introdusă în martie are o bază opţională. La începutul lunii martie, guvernul francez a încheiat un acord cu cei mai mari retaileri ai ţării pentru limitarea preţului multor alimente pentru a face presiunile inflaţioniste mai uşor de suportat de către consumatori.
Măsura a fost introdusă pe o perioadă de trei luni, însă recent ministrul francez de finanţe Bruno Le Maire a anunţat că aceasta ar putea fi prelungită pentru încă trei luni.
În cazul Franţei, notează Portfolio, toate părţile sunt de acord că măsura a ajutat situaţia financiară a gospodăriilor cu venituri mici. Totuşi, problema inflaţiei nu a dispărut pentru că mulţi furnizori au crescut preţurile pentru a se proteja de pierderile ulterioare.
Deşi inflaţia a mai scăzut, ar fi dificil de atribuit acest lucru trimestrului antiinflaţie implementat de guvern împreună cu retailerii, care serveşte drept model pentru acţiunile obligatorii maghiare, scrie Portfolio.
Şi Marea Britanie caută să încheie un acord cu supermarketurile pentru limitarea voluntară a preţurilor unor alimente de bază ca pâinea şi laptele pentru stăvilirea creşterii inflaţiei, relatează Bloomberg.
Totuşi, oficialii British Retail Consortium (BRC) cred că măsura nu va face mare diferenţă, potrivit foodingredientsfirst.com.
„În loc să reinstituie controale asupra preţurilor de genul celor din anii ’70, guvernul ar trebui s se concentreze pe reducerea birocraţiei, pentru ca resurse să poată fi direcţionate către menţinerea preţurilor la niveluri cât mai scăzute posibil“, se arată într-o declaraţie BRC.
Retailerii şi parlamentarii din opoziţie se opun unui astfel de acord.