Business Internaţional

Toyota detronează VW, redevenind cel mai mare producător auto al lumii după volumul de vânzări

Matthias Muller, noul CEO al companiei Volkswagen

Matthias Muller, noul CEO al companiei Volkswagen

Autor: CătăIina Apostoiu

26.10.2015, 20:13 2648

Producătorul auto japonez Toyota şi-a recâştigat titlul de cea mai mare companie producătoare de auto­mobile din lume după vânzări, de­van­sând Volkswagen, în condiţiile în care producătorul german resimte efectele uriaşului scandal legat de manipularea testelor de emisii în care este implicat, relatează Financial Times.

VW luase faţa Toyota din punctul de vedere al vânzărilor la nivel mondial în prima jumătate a acestui an, ame­ninţând să pună capăt dominaţiei de trei ani a grupului japonez în clasamentul mondial al producătorilor auto cu cele mai mari vânzări.

Toyota a vândut puţin peste 7,49 milioane de maşini în primele nouă luni ale acestui an, dintre care 5,85 milioane în afara Japoniei, în timp ce VW a vândut 7,43 milioane. În primele şase luni, Toyota comercializase 5,02 mi­lioane de autovehicule comparativ cu 5,04 milioane vândute de VW. Ambii producători au înregistrat o scădere de 1,5% a vânzărilor pe primele nouă luni comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Evoluţia ar putea reprezenta doar vârful aisbergului pentru VW, care se confruntă cu cel mai amplu scandal din istoria sa de 78 de ani după ce a re­cunoscut că a manipulat testele de emisii pentru vehiculele sale diesel în SUA şi Europa. Impactul scandalului asupra cifrelor producătorului german nu a fost încă resimţit pe deplin: vânzările VW în SUA şi Europa au crescut de fapt în perioada de nouă luni. În schimb, declinul vânzărilor din primele nouă luni ale anului a reflectat o încetinire pe pieţele emergente.

Analiştii se aşteaptă ca impactul scandalului să devină mult mai vizibil către sfârşitul acestui an. VW are în faţă amenzi uriaşe, costuri mari legate de reparaţii şi de procese şi îşi va restrânge investiţiile anuale cu aproximativ un mi­liard de euro la principalul său brand VW.

„VW ar putea întâmpina dificultăţi majore în ceea ce priveşte vânzările din cauza scandalului către sfârşitul acestui an în Europa şi SUA şi nu întrevăd nici o revenire a pieţei chineze în viitorul apropiat“, a declarat Koji Endo, analist auto la Advanced Research Japonia, citat de The Telegraph.

Matthias Muller, noul CEO al companiei, vrea să recheme pentru re­paraţii până la 11 milioane de auto­ve-hicule la nivel mondial până la sfârşitul anului 2016. Scandalul a redus dramatic capitalizarea de piaţă a VW şi a deter-minat restructurări ale mana­gementului de top al companiei.

CEO-ul VW Matthias Muller intenţionează să o informeze pe Angela Merkel, cancelarul german, cu privire la evoluţia investigaţiei sale privitoare la manipularea testelor de emisii în timpul vizitei în China din această săptămână, potrivit Bloomberg.

China este cea mai mare piaţă a VW, iar cele două companii mixte create pe această piaţă reprezintă o sursă vitală de profit pentru producătorul german. Un purtător de cuvânt al VW a confirmat că Muller va merge în China alături de Merkel, însă a refuzat să ofere detalii privitoare la agendă şi discuţiile avute în vedere.

În timp ce VW are din ce în ce mai multe probleme, Toyota se pregăteşte să înceapă livrările versiunii updatate a modelului Prius. Producătorul japonez se aşteaptă de asemenea ca noile caracteristici de siguranţă să consolideze cererea pentru modelul său Land Cruiser de 80.000 de dolari, cel mai scump SUV al său.

Totuşi, producătorul japonez nu este lipsit de probleme, scrie The Telegraph. Toyota a lansat mai multe rechemări pentru reparaţii în ultimii ani.

Anul trecut, Toyota, care produce şi modelele Camry, Corolla şi Lexus, a comercializat 10,23 milioane de autovehicule. VW a vândut 10,14 milioane de unităţi în 2014, în timp ce GM, producătorul Cadillac şi Opel, s-a situat pe poziţia a treia cu 9,92 milioane de autovehicule vândute la nivel mondial.

Producătorul american GM a deţinut prima poziţie în clasamentul vânzărilor la nivel mondial timp de peste şapte decenii, până în 2008, când a fost surclasat de Toyota. GM şi-a recâştigat coroana timp de un an în 2011, însă Toyota a revenit în forţă pe prima poziţie în 2012, poziţie pe care a păstrat-o în ultimii trei ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO