Business Internaţional

Trabantul - mandria fostei Germanii comuniste revine in atentie

12.05.2003, 00:00 20

Un grup alcatuit in jurul Sachsenring Fahrzeugtehnik GmbH, falimentarul producator al vechiului Trabant, intentioneaza sa readuca acest model pe piata, transformandu-l in automobilul tarilor in curs de dezvoltare. Grupul spera ca tehnologia din spatele Cortinei de Fier sa accelereze revolutia industriala din Africa.
Automobilul a fost pentru prima data construit de catre firma de stat est-germana IFA in 1949, fiind denumit initial F8 Saloon. Denumirea de Trabant a fost pentru prima data utilizata pentru modelul din 1957.
Versiunea din anii '60 a automobilului, denumita P601, nu a suferit modificari importante in cei 30 de ani in care a fost produsa, pana la sfarsitul razboiului rece.
Asa-numitul proiect AfriCar doreste sa ofere un automobil utilitar necaracterizat de o tehnologie avansata, bazat in linii mari pe modelul Trabantului, pana in anul 2005, a declarat Peter Mandos, unul dintre initiatorii acestui proiect.
Trabantul, construit pe baza unei tehnologii depasite chiar si pentru anul in care a fost lansat, 1958, era un simbol al orientarii catre trecut ce a caracterizat comunismul. In lipsa unor incercari de imbunatatire, si pe fondul unei cereri venite din partea unei economii de comanda, micul automobil a ramas neschimbat, iar productia acestuia a incetat in cele din urma in 1991.
De atunci, acesta a castigat un statut mai bun ca urmare a unui val de nostalgie pentru vechiul Est. Astfel, au aparut numeroase cluburi entuziaste si site-uri de web in Germania si in alte tari ce sustin acest model.
Trabantul era simbolul simplitatii: combustibilul circula gratie gravitatiei, se adauga ulei benzinei pentru buna functionare a motorului asemanator unuia de masina de tuns iarba.
Mandos, om de afaceri, crede ca tarile aflate in curs de dezvoltare pot beneficia de aceasta simplitate, modelul fiind ieftin, usor de intretinut. Totusi, tipul de motor de care dispune Trabantul este adesea mai zgomotos si produce mai multa poluare decat motoarele conventionale.
Exista inca numeroase Trabant-uri in Germania. O companie din Berlin ofera tururi prin capitala cu acest gen de automobile si inchiriaza astfel de automobile la un pret de 22 de euro pe ora. Comertul cu acest obiect de cult este inca functional: Ebay ofera 1.300 de automobile Trabant si accesorii pentru Trabant pe site-ul sau german.
AfriCar, ce este inca in faza de concept, va reprezenta un gen de transport simplu, reamintind de Model T al lui Henry Ford. Noul Trabant, ce este considerat un amestec de automobil, camion usor si tractor, va avea o viteza maxima de 100 de km pe ora, o capacitate rezonabila de incarcare, iar un rezervor de combustibil va fi suficient pentru parcurgerea unei distante cuprinse intre 600 si 800 de km.
Initial, proiectul va fi aplicat in Africa de Sud, unde venitul net anual pe cap de locuitor este de 8.101 euro. Automobilul va fi vandut la un pret de 3.000 de euro, mai putin de jumatate din pretul unui Fiat Uno Mia, cel mai ieftin automobil de pe piata. Unele versiuni usor modificate vor putea fi de asemenea utilizate pentru transportul unor materiale de constructii.
Chris Murphy, trezoriei in cadrul Wartburg Trabant IFA Club UK, un fan club din Marea Britanie devotat automobilelor est-europene, spune ca automobilul s-ar putea dovedi problematic pentru ca sistemul de izolatie s-ar putea topi sub soarele african.
Mandos estimeaza vanzari initiale de aproximativ 10.000 de unitatI in primul an.
Grupul AfriCar va furniza tehnologia si know-how-ul legat de productie. Cei din Africa si alte regiuni subdezvoltate le vor aplica folosing materiale si forta de munca locale. Ideea este cea de a promova dezvoltarea economica prin intermediul a doua metode: crearea unei baze locale de productie si incurajarea circulatiei persoanelor si bunurilor.
Insa, proiectul, ce a luat nastere in urma unor discutii dintre Mandos si un prieten de-al acestuia din Africa de Sud, in urma cu aproximativ un an, intampina obstacole serioase. In primul rand, initiatorii acestui proiect vor trebui sa dovedeasca viabilitatea acestuia, fiind astfel necesari un milion de dolari pentru realizarea unui studiu de fezabilitate.
Pentru a atrage bani si interes, Mandos, ce finanteaza proiectul in parte din propriul buzunar, si proiectantii Gernot Sammet si Roman Winkler intentioneaza sa prezinte acest proiect in cadrul unei reuniuni a Economic Forum Deutschland, un grup ce promoveaza dezvoltarea economica a Germaniei.
In funtie de rezultatele studiului de fezabilitate, ce urmeaza a fi finalizat la inceputul anului 2004, spune Mandos, grupul va atrage potentiali investitori si organizatii de dezvoltare in incercarea de a colecta aproximativ 80 milioane de euro pentru construirea unei fabrici in Africa de Sud.
Chris Murphy acuza autoritatile de adoptarea unei legislatii ce interzice utilizarea acestor automobile, taxele de drum fiind atat de ridicate pentru automobilele carora nu le pot fi fixate convertoare catalitice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO