La Euro 2024 din Germania, trenul ar fi trebuit să fie cel mai bun prieten al fotbalului, însă Deutsche Bahn a spulberat orice mit despre maşinăria de mare precizie germană. Pentru Jocurile Olimpice de la Paris, autorităţile au investit 500 milioane de euro printre altele în extinderea infrastructurii de transport.
Extinderea liniei de metrou 14, în care s-au investit 3,5 miliarde de euro, a fost inaugurată către sfârşitul lunii iunie după aproximativ opt ani de lucrări, chiar la timp pentru începerea Jocurilor, însă acesta este singurul proiect livrat la timp din cele promise în oferta Parisului.
În acelaşi timp, însă, costul unei călătorii cu metroul parizian a crescut cu 85%, iar preţul de 4 euro pe călătorie va fi menţinut timp de aproape o lună după ce jocurile se vor fi încheiat. Călătoriile cu autobuzul în Paris s-au scumpit de asemenea, preţul unui bilet dublându-se la 5 euro.
Regiunea Île-de-France, împreună cu autoritatea locală de transport, Île-de-France Mobilités, au anunţat în primăvară că au investit peste 500 milioane de euro în infrastructura de transport şi sportivă pentru jocurile din Paris, cât şi în spaţii verzi, rezidenţial şi măsuri de securitate, potrivit futuretransport-news.com.
Planurile legate de transport includ o creştere cu 15% a serviciilor de transport în medie şi cu până la 70% pe unele linii; noi opţiuni de transport adaptate pentru eveniment, cum ar fi extinderea liniei 14, 1.000 de autobuze pentru transportul atleţilor şi personalului acreditat; 415 km de piste de bicicletă.
În ceea ce priveşte extinderea cu 28 de km a liniei de metrou 14, cu opt noi staţii, aceasta va deservi satul atleţilor, Stade de France şi centrul acvatic la nord. Aceasta este aşteptată să diminueze presiunea asupra sistemului de transport din Paris prin legarea aeroportului Orly de centrul oraşului în doar 25 de minute.
Extinderea este însă singura infrastructură de transport livrată la timp faţă de ceea ce s-a promis în oferta Parisului pentru găzduirea JO.
RFI scrie că liniile metroului parizian şi cele interregionale RER vor fi supuse unor presiuni enorme în timpul Jocurilor.
În 2019, şeful comitetului organizator al JO de la Paris, Tony Estanguet, declara pentru ziarul francez Le Parisien că un bilet la un eveniment din cadrul Jocurilor va conferi acces gratuit la transportul public.
În schimb, costul unei călătorii cu metroul parizian a crescut recent cu 85%, iar preţul de 4 euro va fi menţinut timp de aproape o lună după încheierea Jocurilor. Preţul călătoriilor cu autobuzul s-a dublat între timp, la 5 euro. Potrivit The Guardian, oficialii parizieni susţin că majoritatea călătorilor obişnuiţi nu vor fi afectaţi de scumpirea biletelor. Astfel, turiştii vor fi cei care vor suporta povara costurilor mai mari.
Ca şi în cazul Euro 2024, sustenabilitatea este cuvântul de ordine pentru comitetul organizator al jocurilor din Paris. Acesta a anunţat un număr de iniţiative despre care susţine că-l va ajuta să-şi atingă ţintele.
Dr. Sven Daniel Wolfe, geograf urban şi politic arată însă că deşi Jocurile de la Paris au reuşit să diminueze amploarea dezvoltării infrastructurii, acestea nu pot fi catalogate cele mai verzi Jocuri din istorie, notează Quartz.