• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
Business Internaţional

Transportul de pasageri cu trenul a înflorit în Europa, dar în România este în declin. La transportul de mărfuri, pentru supremaţie se bat Polonia şi Germania, iar polonezii pierd. Şi aici România este în declin

În România, transportul pe calea ferată este în colaps. De la 98,6 milioane de călători transportaţi în 2004 s-a ajuns la 70 de milioane în 2024. România se află mai jos chiar şi decât Ungaria, care are o populaţie de două ori mai mică. Anul trecut, numărul de călători a scăzut cu 5%, cel mai mult din UE. În Ungaria, a crescut cu 60%, un record. La transportul de marfă, cantitativ, scăderea din România din 2024 a fost a doua ca mărime din UE, după cea din Polonia.

În România, transportul pe calea ferată este în colaps. De la 98,6 milioane de călători transportaţi în 2004 s-a ajuns la 70 de milioane în 2024. România se află mai jos chiar şi decât Ungaria, care are o populaţie de două ori mai mică. Anul trecut, numărul de călători a scăzut cu 5%, cel mai mult din UE. În Ungaria, a crescut cu 60%, un record. La transportul de marfă, cantitativ, scăderea din România din 2024 a fost a doua ca mărime din UE, după cea din Polonia.

Autor: Bogdan Cojocaru

09.11.2025, 09:46 177

În Polonia se poate călători cu trenul rapid de la Varşovia până la Kielce cu doar 14 zloţi, potrivit celor mai recen­te oferte. Aceasta înseamnă că un drum de puţin peste 2 ore, pentru circa 180 de km, costă un pic mai mult de 3 euro. Iar trenurile sunt noi. O astfel de călătorie nu a mai fost atât de ieftină de mult-mult timp, observă presa poloneză.

Pasagerii care cumpără bilete pen­tru Var­şovia – Kielce sunt obiş­nuiţi mai degra­bă cu scumpiri, nu cu promoţii ne­bu­neşti. În mod normal, o că­lă­­torie la clasa a 2-a pe această rută costă echi­valentul a 15 euro. De aceea, astfel de promoţii sunt surprinzătoare pentru toată lumea. PKP Intercity, operatorul naţional polonez al rutelor rapide intercity (în Polonia transportul de pasa­geri, deşi monopol de stat, este descentralizat, cu rutele intercity operate de o companie, cele judeţene fiind în responsabilitatea autorităţilor locale), a explicat că „pasagerii polonezi apre­ciază diferitele promoţii oferite de PKP Intercity“ şi că „am avut vacanţe de vară record, iar călătorii au fost nerăbdători să folosească serviciile PKP IC pentru vacanţe şi weekenduri.

Însă numărul de călătorii este mai redus în toamnă, ceea ce se traduce prin mai multe oferte promoţionale. Astfel, vrem să încurajăm folosirea trenurilor chiar şi în extrasezon“. Coincidenţă sau nu, introducerea promoţiilor coincide cu intrarea unui operator din Cehia pe rutele în cauză. Oricare ar fi explicaţia, promo­ţiile marchează trecerea transportului feroviar de călători la un nivel superior. Toate condiţiile sunt acolo. Trenurile poloneze nu duc lipsă de călători, nici pentru turism şi nici pentru naveta casă-muncă/şcoală.

Polonia are una dintre cele mai extinse reţele de transport feroviar din Europa de Est. Are şi producători de trenuri de anvergură euro­peană, astfel că nu duce lipsă de trenuri noi, moderne. Iar investiţiile de la stat curg încontinuu pentru dezvoltarea transportului cu trenul. Expansiunea este atât de rapidă încât uneori transformă peisajul urban. De aceea au apărut şi mişcări sociale care i se opun. Pe de altă parte, unele gări au biblioteci, altele sunt adevărate centre culturale. Unele au apectul unor muzee sau castele. Iar cele mai noi par desprinse din filmele SF. În aceste condiţii, numărul de pasageri care au călătorit cu trenul în Polonia a crescut cu peste 9% anul trecut, potrivit datelor Eurostat, un ritm considerat ui­mitor acolo. În total, pe calea ferată au călătorit 398,5 milioane de pasageri.

Spre comparaţie, România a înregistrat 70 de milioane de pasageri, adică de peste cinci ori mai puţin, deşi raportul de populaţie este mult mai mic, de 1,9 în favoarea Poloniei. Cam­pionii transportului feroviar de călători sunt Germania, Franţa, Italia şi Spania, dar aceste ţări au populaţii mult mai mari. Şi trenuri de mare viteză. Spre exemplu, Germania a avut anul trecut 2,9 miliarde de pasageri. În UE, Polonia s-a plasat pe locul 5 în funcţie de acest criteriu. România, de pe poziţia a 16-a, este chiar şi sub Ungaria, care are o populaţie de două ori mai mică.

Prin ce se face remarcată România în UE la capitolul transport feroviar de pasageri este scăderea – de aproape 5%, cea mai mare din Uniune. De altfel, România este pe ultimele locuri la raportul dintre numărul de călători cu trenul şi mărimea populaţiei. La polul opus, Ungaria a avut de departe cel mai rapid ritm de creştere a numărului de pasageri - Ă60%. Cât de dezvoltat poate fi transportul pe calea ferată într-o ţară depinde în primul rând de geografie. Ungaria nu este o ţară muntoasă. Nici Polonia şi nici Germania nu sunt. Însă în România nu­mărul de pasageri transportaţi este în scădere. În 2004, acesta se ridica la 98,6 milioane. În Polonia, la 265 milioane.

În România transportul feroviar s-a prăbuşit, în Polonia este mai sus ca niciodată. Şi în Ungaria diferenţa este mare faţă de acum 20 de ani, în sens pozitiv. Însă în ceea ce priveşte această ţară, trebuie spus că economia maghiară stagnează de trei ani, iar în ultimul an carburanţii s-au tot scumpit. În schimb, economia poloneză defilează. Dar cele mai recente date arată că anul acesta nu va mai aduce pentru transportul de călători cu trenul performanţele de anul trecut.

Pentru transportul de marfă, este mai complicat. 2024 a fost al doilea an la rând de scădere pentru PKP Cargo, operatorul naţional de transport de mărfă pe calea ferată al Poloniei. Acesta este o companie de importanţă europeană, nu doar locală. Activitatea i-a fost afectată de concurenţa transportului aerian – deschiderea aeroportului de la Budapesta pentru mărfurile chinezeşti a însemnat reducerea în însemnătate a transportului de colete cu trenul pe drumul feroviar al mătăsii, care pentru Europa trece prin nord -, şi a celui rutier.

Polonia a rămas a doua piaţă de profil ca mărime de pe continent, fiind în spatele Germaniei. Germanii îşi măresc cota de piaţă în detrimentul PKP Cargo. Însă cele mai multe state europene au înregistrat anul trecut scăderi în transportul de marfă, o tendinţă care se observă de zece ani. În Polonia, activitatea a început să scadă acum doi ani. Anul trecut, declinul a fost de 3,7%. Cantitativ – 8,3 milioane de tone -, scăderea este cea mai mare din UE. Nici anul acesta nu se anunţă bun.

Şi aici România se remarcă negativ. A avut a doua scădere ca mărime a cantităţii de marfă transportată (6,2 milioane de tone) de calea ferată, după Polonia. Procentual, este o prăbuşire – 16,6%. Războiul din Ucraina s-ar putea să-şi fi arătat aici impactul. Şi în alte state europene care se învecinează cu Ucraina şi Rusia transportul de marfă pe calea ferată este în declin. Germania, inima economică a UE, a avut creştere.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează Gala Ziarul Financiar, 17 noiembrie 2025
Principalele valute BNR - vineri, 13:37
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 5.0860
Diferență: 0,0295
Ieri: 5.0845
Azi: 4.4037
Diferență: -0,2898
Ieri: 4.4165
Azi: 5.7723
Diferență: -0,0796
Ieri: 5.7769
Azi: 5.4550
Diferență: -0,0293
Ieri: 5.4566