Business Internaţional

Trump îi ameninţă pe francezi că îi va lovi acolo unde-i doare mai tare: în exporturile de vin. Doar producătorii ieftini sunt îngrijoraţi

Trump îi ameninţă pe francezi că îi va lovi acolo...

Autor: Bogdan Cojocaru

01.08.2019, 00:05 457

Iubitorii americani de vinuri fine franţuzeşti îşi vor putea completa în continuare stocurile din pivniţe şi desface sticlele scumpe în pofida ameninţării preşedintelui american Donald Trump că va impune o suprataxă pe importurile din Franţa într-un posibil nou front în războiul comercial global. Însă producătorii francezi de vinuri mai ieftine sunt îngrijoraţi, scrie Euractiv.

Vinurile de vârf de gamă din Franţa sunt vândute cu sute de dolari pentru o sticlă şi sunt adesea cumpărate pentru prestigiul lor la fel de mult ca pentru gustul lor, spun specialiştii din industrie, astfel că suprataxarea importurilor în SUA va avea un impact mai redus asupra cererii. Însă consumatorii de vinuri franţuzeşti mai puţin scumpe se pot îndrepta cu uşurinţă spre produsele altor naţiuni în căutarea unor valori mai bune.

Trump a evocat perspectiva tarifelor de import ca răspuns la o taxă avută în vedere de Franţa pentru serviciile digitale şi l-a criticat pe preşedintele francez Emmanuel Macron pentru ceea ce el consideră a fi „o prostie“. Răspunsul lui Macron a fost timid, însă alţi miniştri francezi au reacţionat cu putere.

Ministrul agriculturii, Didier Guillaume a denunţat decizia lui Trump ca fiind „complet idioată“. „Vinul american nu este mai bun decât vinul franţuzesc“, a spus el. Colegul său de cabinet, ministrul tehnologiei, Cedric O, a replicat: „Se pare că preşedintele Trump nu ştie prea multe despre vinuri. Nici despre principiile dreptului internaţional“. Ameninţarea lui Trump vine după ce parlamentul francez a aprobat legislaţia menită să oblige companiile de tehnologie precum Google, Amazon şi Facebook să plătească mai multe taxe.

Aşa-numitele „GAFA“, aşa cum sunt cunoscute în Franţa aceste companii, sunt adesea acuzate că concurează neloial cu întreprinderile locale prin transferarea profiturilor în ţări cu impozite mai mici precum Irlanda, indiferent de unde provin veniturile. Deşi vinul este al doilea cel mai mare export al Franţei după produsele şi serviciile sectorului aerospaţial, unii experţi afirmă că faptul că americanii importă în mare parte vinuri de prestigiu din Burgundia sau Bordeaux, care sunt mai puţin sensibile la creşterea preţurilor, ar trebui să amortizeze lovitura Washingtonului. „Când analizezi detaliile, îţi dai seama că America este prima piaţă de export în termeni valorici, dar nu în volum“, a declarat pentru Reuters Eric Morain, avocat specializat în sectorul vinicol. „Aceasta înseamnă că americanii beau vinuri franceze care sunt deja scumpe. Nu cred că cineva care este în măsură să cumpere o sticlă cu 100 sau 150 de dolari se va gândi de două ori înainte de a cumpăra una la 180 sau 200 de dolari „, a spus el.

Germania este cea mai importantă piaţă de export a Franţei în ceea ce priveşte volumul  de vin vândut, cu 2,18 milioane de hectolitri. Pe locul doi se află SUA. Însă în ceea ce priveşte valoarea, Statele Unite sunt pe primul loc, piaţa primind 18% din exporturile de vin franceze (la o valoare de 1,7 miliarde de euro). Exporturile franceze către piaţa americană au crescut cu aproape o treime în ultimii cinci ani. Cu toate acestea, în regiunile viticole din Franţa, exportatorii şi-au exprimat îngrijorarările. Œn apropiere de Bordeaux, Olivier Fleury, proprietarul cramei Chateau du Pavillon cu vinuri nici scumpe, dar nici ieftine, se pregăteşte de veşti proaste. El exportă jumătate din milionul de sticle de vin pe care le produce în fiecare an, iar jumătate din exporturi se duc în Statele Unite. „Chiar şi câţiva dolari pe sticlă ar schimba lucrurile pentru noi, produsele noastre vor dispărea pur şi simplu de pe rafturi“, a spus el pentru Reuters. Vinul său se vinde cu 18-60 de dolari în SUA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO