Business Internaţional

Tutunul şi petrolul, campionii lobby-ului de la Bruxelles

Sursa foto - Shutterstock

Sursa foto - Shutterstock

Autor: Daniela Stoican

02.10.2014, 00:04 341
Gigantul american din domeniul tutunului Philip Morris este compania care a cheltuit cel mai mult pentru acţiuni de lobby la UE anul trecut, aproximativ 5,25 milioane de euro, de peste patru ori mai mult decât în anul precedent. Suma este totuşi infimă faţă de cifra de afaceri de 63 miliarde de euro de anul trecut a producătorului.

Lobby-ul a devenit o adevărată industrie la Bruxelles, capitala birocraţiei europene, iar cifrele la vedere nu sunt decât vârful aisbergului. Philip Morris şi-a majorat cheltuielile cu campaniile de lobby deoarece factorii de decizie din UE au revizuit în 2013 Directiva pentru Produse din Tutun, introducând obligaţia ca toate pachetele de ţigări să conţină avertismente vizuale care să acopere 65% din suprafaţa pachetului. Datele au fost compilate de LobbyFacts, un proiect comun al organizaţiilor nonguvernamentale Friends of the Earth Europe, Corporate Eu­rope Observatory şi Lobby­Control.

Pe locul doi la cheltuieli a fost grupul american ExxonMobil, care a cheltuit maximum 5 milioane de euro, scrie EurActiv. Pe locul trei se află o altă multinaţională americană, Microsoft, care a cheltuit 4,75 milioane de euro pentru lobby. Compania anglo-olandeză Shell şi cea franceză GDF Suez au plă­tit maximum 4,5 mili­oane de euro şi respectiv 4 mil. euro potrivit unor date nedefinitive. Topul celor mai mari 10 cheltuitori este completat de General Electric din SUA (3,5 mil. euro), grupul IT Huawei din China (3 mil. euro), firma farmaceutică germană Bayer (2,76 mil.) şi Telekom Austria Group (2,75 mil.).

În total cele zece grupuri au cheltuit aproape 40 mil. euro pentru a influenţa pe responsabilii cu legislaţia UE. Cifrele au fost calculate folosind datele Registrului pentru Transpa­ren­ţă al UE, furnizate din proprie iniţiativă de membrii Registrului pentru Transparenţă, iar LobbyFacts spune că cifrele sunt „o variantă curăţată“ a datelor şi că nu sunt foarte sigure.

„Ceea ce se vede este doar vârful aisbergului. În lipsa unui registru obligatoriu, un număr prea mare din acţiunile de lobby care au ca ţintă UE sunt ţinute secrete, numeroase grupuri de lobby şi firme de avocatură evitând să îşi facă publice acţiunile sau raportând bugete mai mici pentru lobby decât utilizează în realitate“, atrage atenţia Natacha Cingotti, reprezentanta Friends of the Earth Europe.

Mai multe mari corporaţii cum ar fi Goldman Sachs şi Time Warner nu s-au înscris în registru, dar ar putea fi printre companiile cu cele mai mari cheltuieli.

Parlamentarii Europeni şi activiştii pentru transparenţă au criticat Comisia Europeană pentru că a întârziat implementarea regulilor de transparenţă ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (WHO) care reglementează contactele dintre factorii de decizie şi industria tutunului. Avocatul Poporului de la nivelul  Uniunii Europene a lansat o investigaţie în privinţa unor întâlniri „neraportate“ dintre înalţi oficiali UE şi companii din industria tutunului.

În octombrie 2012 Comisarul pentru Sănătate John Dalli a fost forţat să demisioneze în urma unor acuzaţii că un om de afaceri maltez a cerut mită în numele comisarului de la producătorul suedez de ţigări Swedish Match pentru a influenţa revizuirea Directivei Europene pentru Produsele din Tutun.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO