Business Internaţional

Uber, compania şi aplicaţia care ar putea aduce la extincţie taximetria şi face inutilă deţinerea unei maşini personale

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Bogdan Cojocaru

16.06.2014, 00:04 6386

În doar patru ani de existenţă, cu o aplicaţie pentru smartphone care face legătura între pasageri şi cel mai apropiat şofer profesionist sau neprofesionist dispus să ofere contra cost servicii de transport, compania americană Uber a ajuns cel mai în vogă şi cel mai valoros start-up de tehnologie de pe planetă dar şi una dintre cele mai controversate afaceri.

Investitorii evaluează Uber la aproape 18 miliarde de dolari, compania este prezentă în aproape 140 de oraşe din circa 40 de ţări, are milioane de clienţi, iar despre ea observatorii spun că ar putea transforma cu ajutorul unei aplicaţii uşor de folosit şi al unui munte de informaţii transportul la fel de profund precum Amazon şi eBay au remodelat piaţa cumpărăturilor online.

Uber are forţa ca, în cele din urmă, să facă multe modalităţi de transport mai ieftine, mai flexibile şi mai accesibile pentru toată lumea, indiferent de venituri, scrie The New York Times. În SUA aplicaţia dezvoltată de companie descurajează chiar deţinerea unei maşini personale. Deşi este activă în numeroase capitale de ţări vest-europene precum Londra, Paris, Berlin, Bruxelles, Roma şi Viena, singurul oraş din Europa de Est în care compania este prezentă este Moscova.

CEO-ul Uber Travis Kalanick îşi descrie compania ca pe o afacere care creşte într-un ritm alarmant majorându-şi veniturile de patru ori într-un an mulţumită sutelor de mii de şoferi parteneri şi a milioanelor de clienţi.

De unde vine succesul Uber? Simplitatea ar putea fi un răspuns.

Oricine are un smartphone poate utiliza aplicaţia Uber pentru a călători. Software-ul pune automat clientul înscris în program în legătură cu cel mai apropiat şofer recrutat de companie. La întâlnire cei doi îşi cunosc deja numele, iar la despărţire nu se plăteşte nimic. Tariful este calculat de program în funcţie de distanţă, viteză şi condiţiile de trafic. Serviciile nu se plătesc fizic, ci ulterior călătoriei cu cardul de credit prin intermediul contului de client. Şoferii îşi primesc banii într-un depozit şi au dreptul la 80% din nota de plată, companiei rămânândui-i 20%. Ei pot munci cât vor şi când vor. Şoferii sunt ajutaţi de o hartă “fierbinte”, care le arată zonele cu cele mai multe solicitări, şi de un iPhone primit de la companie, notează The Huffington Post.

Uber, ţinta unor proteste de amploare săptămâna trecută din partea şoferilor de taxi din mai multe ţări vest-europene, a fost acuzată că neglijează siguranţa – pentru a intra în program un şofer are nevoie doar de permisul de conducere şi de maşină cu acte în regulă, că îşi suprataxează clienţii, mai ales când cererea este mare, că ucide taximetria şi că evită respectarea anumitor legi, cum ar fi cele care reglementează taximetria.

CEO-ul Kalanick crede însă că Uber poate ajuta oamenii să facă economii şi că în cele din urmă proiectul companiei va face inutilă deţinerea maşinilor personale, scrie CNN.

În comparaţie cu serviciile de taximetrie, cele ale Uber sunt mai scumpe, însă pe pieţele devenite deja tradiţionale precum cele din SUA folosirea zilnică a serviciilor Uber este deja mai ieftină decât deţinerea unei maşini personale, pentru care trebuie plătite printre altele taxe de drum şi de parcare.

Formula Uber pare că funcţionează pentru moment. Clienţii satisfăcuţi au devenit o armă de marketing puternică, iar şoferii câştigă mai mult decât dacă ar fi lucrat pentru o firmă de taximetrie tradiţională, cel puţin potrivit datelor companiei.

În următorii câţiva ani, dacă Uber şi alte servicii similare reduc nevoia de a avea o maşină personală ar putea ajuta la ieftinirea costului vieţii în oraşe, la protejarea mediului prin diminuarea poluării şi la eliberea spaţiului ocupat în prezent de parcări care poate fi folosit în scopuri precum construirea de locuinţe.

Uber vrea să atace o altă piaţă cu potenţial enorm, aceea a logisticii. Toţi acei şoferi ai Uber care nu au clienţi pot transporta marfă sau livra colete, notează Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO