Business Internaţional

UE: Interesele companiilor recidiviste sunt mai presus de toate

UE: Interesele companiilor recidiviste sunt mai presus de...

Autor: Bogdan Cojocaru

10.11.2015, 00:05 490
În scandalul Volkswagen, cel mai şo­cant comportament nu este cel al producătorului auto, ci cum reac­ţionează guvernele din Germania şi din alte state europene. Acestea au făcut lobby pentru reguli mai permisive pentru ca VW şi alte asemenea companii să nu mai fie nevoite să trişeze pentru a în­deplini regulile, scrie Wolfgang Münchau, editorialist la Financial Times.

În 2017, Uniunea Europeană va imple­menta testele de emisii pentru drum real. Până acum maşinile erau testate de autorităţi mai mult în condiţii de laborator. În condiţiile actuale, nu sunt multe modelele fa­bricate în Europa care ar trece cu brio aceste teste. Autorităţile de re­gle­mentare şi-au dat seama că trebuie să acţioneze, făcând probele mai uşoare.

La o întâlnire de săptămâna tre­cută, oficiali ai statelor UE au adoptat un set nou de reguli care permit maşinilor cu propulsie diesel să depăşească limitele oficiale ale emisiilor de oxizi de azot cu până la 100%. În plus, acordul prevede perioade generoase de tranziţie. Aceasta în condiţiile în care modelele actuale emit în medie de şapte ori mai mult oxid de azot decât este permis. 

Aceşti poluanţi ucid. Numărul estimat al deceselor datorate emi­siilor diesel îl depăşeşte cu mult pe cel al victimelor accidentelor rutiere.

Astfel, regulile UE pot fi interpretate ca o decizie de a mai ucide câteva mii de oameni. Parlamentul European încă mai poate respinge acordul. Unii parla­mentari sunt revoltaţi. Alţii mai puţin convinşi.

Comunitatea europeană a cărbunelui şi oţelului a fost fondată ca un cartel al producătorilor, iar acest cartel este încă în genele Uniunii Europene moderne.

Ceea ce demonstrează acest episod este amploarea la care interesele înguste ale unei industrii eclipsează orice altceva pe piaţa unică europeană.

Aceeaşi tendinţă prinde contur în alte regiuni ale economiei europene. Când UE a creat piaţa unică pentru finanţe nu a creat o piaţă care ar permite oamenilor, spre exemplu, să obţină o ipotecă sau un credit de consum de la bănci din alte părţi din Uniune. Ceea ce a creat este o piaţă care permite băncile să-şi concentreze operaţiunile de retail. 

De aceea, probabil, piaţa unică nu a avut un impact macroeconomic semnificativ, asupra PIB-ului sau productivităţii. Când miniştrii UE se întâlnesc pentru a armoniza legislaţiile naţionale, ei nu se gândesc prea mult la cetăţenii ale căror interese economia ar trebui în cele din urmă să le promoveze. Acum, mai mulţi din aceşti cetăţeni riscă să moară din cauza poluării.

Nu este vorba nici de economie. Tot ceea ce contează sunt interesele producătorilor, iar aceasta chiar dacă campanile în cauză au comis nu o singură abatere, ci mai multe de-a lungul timpului.

Cetăţenii pot reacţiona nu prin puterea lobby-ului, la care companiile excelează, ci prin puterea lor de cumpărare. Vânzările VW în unele state europene au început să scadă, iar zvonurile spun că producătorul auto reduce preţurile cu 30%, semn că oamenii nu mai sunt dispuşi să cumpere la “preţ de firmă”. Pe termen lung, nu se poate ca tehnologia diesel, poluantă, să supravieţuiască pe piaţă, nici chiar cu ajutorul guvernelor. Însă înainte de dispariţia acesteia, multe lucruri rele se pot întâmpla şi se vor întâmpla cu siguranţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO