Business Internaţional

Un nou scandal ameninţă să zdruncine credibilitatea întregii industrii auto germane

Brigitte Zypries ministrul german al economiei: Credibilitatea industriei auto germane este ameninţată

Brigitte Zypries ministrul german al economiei: Credibilitatea industriei auto germane este ameninţată

Autor: Catalina Apostoiu

24.07.2017, 23:02 2769

Constructorii auto ger­mani sunt suspectaţi că ar fi sta­bilit ani la rând între ei normele unei în­tregi serii de echi­pa­men­te prin in­ter­mediul unor reu­niuni secrete.

„Credibilitatea indus­triei auto ger­ma­ne este ameninţată“, a de­clarat mi­nistrul german al eco­nomiei Brigitte Zypries.

Dacă se vor dovedi adevărate, acu­zaţiile ar putea arunca într-o nouă criză o industrie deja sever afectată de scandalul manipulării testelor de emisii de către VW.

Comisia Europeană a anunţat că a primit informaţii privitoare la posibilul cartel şi că analizează aceste informaţii, fiind „prea devreme acum pentru spe­cu­laţii suplimentare“. Declaraţia pare să fie o confirmare parţială a unui ar­ticol apărut în revista germană Der Spiegel în weekend, potrivit căruia auto­ri­tăţile analizează dovezi că cei mai mari pro­ducători auto germani s-au pus de acord între ei cu privire la aspectele tehnologice decenii la rând, scrie Financial Times.

Potrivit Der Spiegel, producătorii au­to au constituit grupuri de lucru secrete care din anii ‘90 s-au pus de acord cu privire la costurile compo­nen­telor şi la furnizori. Una dintre cele mai importante dezvăluiri din materialul Der Spiegel priveşte AdBlue, o soluţie de neutralizare a emisiilor maşinilor die­sel. Grupurile par să se fi pus de acord să utilizeze rezervoare mici în maşinile lor. Rezervoarele mai mari ar fi fost mai eficiente, dar ar fi costat mai mult.

Majoritatea companiilor implicate au refuzat să comenteze. Doar BMW a res­pins categoric acuzaţiile la sfârşitul săptămânii.

Der Spiegel a citat un document despre care a declarat că a fost trimis de VW autorităţilor antitrust europene, ară­tând că Daimler a trimis un docu­ment similar autorităţilor de la Bru­xel­les. Potrivit revistei germane, acesta s-ar putea transforma într-unul dintre cele mai mari cazuri antitrust din istoria economică a Germaniei.

Arndt Ellinghorst, analist la Ever­core, arată că dacă suspiciunile se con­fir­mă, producătorii auto germani ar putea suferi amenzi „de ordinul sutelor de milioane sau chiar miliarde de euro“.

Liderii ecologiştilor germani din opoziţie au declarat pentru publicaţia ger­mană Handelsblatt că Angela Merkel, cancelarul german, ar trebui să se ocupe de anchetă, argumentând că ulti­mele acuzaţii antitrust demon­strea­ză că ministerul german al trans­por­turilor nu şi-a exercitat în mod adecvat rolul de supervizare.

„Sfătuiesc industria auto să cla­rifice lu­crurile imediat, să dezvăluie ce s-a în­tâmplat şi apoi vom putea privi din nou că­tre viitor împreună“, a declarat Volker Kauder, lider al blo­cului condus de creştin-democraţi al can­celarului Angela Merkel în parlament.

„Dacă acuzaţiile se dovedesc adevă­rate, iar multe aspecte sugerează acest lucru, atunci sentinţa va fi clară: legea se va aplica şi în industria auto.“

catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO