Constructorii auto germani sunt suspectaţi că ar fi stabilit ani la rând între ei normele unei întregi serii de echipamente prin intermediul unor reuniuni secrete.
„Credibilitatea industriei auto germane este ameninţată“, a declarat ministrul german al economiei Brigitte Zypries.
Dacă se vor dovedi adevărate, acuzaţiile ar putea arunca într-o nouă criză o industrie deja sever afectată de scandalul manipulării testelor de emisii de către VW.
Comisia Europeană a anunţat că a primit informaţii privitoare la posibilul cartel şi că analizează aceste informaţii, fiind „prea devreme acum pentru speculaţii suplimentare“. Declaraţia pare să fie o confirmare parţială a unui articol apărut în revista germană Der Spiegel în weekend, potrivit căruia autorităţile analizează dovezi că cei mai mari producători auto germani s-au pus de acord între ei cu privire la aspectele tehnologice decenii la rând, scrie Financial Times.
Potrivit Der Spiegel, producătorii auto au constituit grupuri de lucru secrete care din anii ‘90 s-au pus de acord cu privire la costurile componentelor şi la furnizori. Una dintre cele mai importante dezvăluiri din materialul Der Spiegel priveşte AdBlue, o soluţie de neutralizare a emisiilor maşinilor diesel. Grupurile par să se fi pus de acord să utilizeze rezervoare mici în maşinile lor. Rezervoarele mai mari ar fi fost mai eficiente, dar ar fi costat mai mult.
Majoritatea companiilor implicate au refuzat să comenteze. Doar BMW a respins categoric acuzaţiile la sfârşitul săptămânii.
Der Spiegel a citat un document despre care a declarat că a fost trimis de VW autorităţilor antitrust europene, arătând că Daimler a trimis un document similar autorităţilor de la Bruxelles. Potrivit revistei germane, acesta s-ar putea transforma într-unul dintre cele mai mari cazuri antitrust din istoria economică a Germaniei.
Arndt Ellinghorst, analist la Evercore, arată că dacă suspiciunile se confirmă, producătorii auto germani ar putea suferi amenzi „de ordinul sutelor de milioane sau chiar miliarde de euro“.
Liderii ecologiştilor germani din opoziţie au declarat pentru publicaţia germană Handelsblatt că Angela Merkel, cancelarul german, ar trebui să se ocupe de anchetă, argumentând că ultimele acuzaţii antitrust demonstrează că ministerul german al transporturilor nu şi-a exercitat în mod adecvat rolul de supervizare.
„Sfătuiesc industria auto să clarifice lucrurile imediat, să dezvăluie ce s-a întâmplat şi apoi vom putea privi din nou către viitor împreună“, a declarat Volker Kauder, lider al blocului condus de creştin-democraţi al cancelarului Angela Merkel în parlament.
„Dacă acuzaţiile se dovedesc adevărate, iar multe aspecte sugerează acest lucru, atunci sentinţa va fi clară: legea se va aplica şi în industria auto.“
catalina.apostoiu@zf.ro