Business Internaţional

Un nou scandal în Polonia: un mare producător din industria feroviară şi-a programat trenurile să se defecteze pentru a câştiga comenzi de reparaţii

Un nou scandal în Polonia: un mare producător din...

Autor: Catalina Apostoiu

07.12.2023, 22:07 918

Industria de transport feroviar poloneză este în haos după o serie de descoperiri şocante făcute de un grup de tineri specialişti în IT, Dragon Sector.

Grupul, angajat de companii de transport feroviar din întreaga Po­lonie care s-au confruntat cu defec­ţi­uni misterioase ale trenurilor, a des­co­perit că producătorul polonez de material rulant Newag a provocat în mod deliberat întreruperi ale funcţio­nării trenurilor sale pentru a pune mâ­na pe comenzi grase pentru repa­rarea acestora, scrie Warsaw Voice.

Trenurile respective sunt produ­se de compania Newag, controlată de Zbigiew Jakubas. Compania listată la bursa din Varşovia, cu sediul în Nowy Sacz, furnizează trenuri mo­derne care operează în întreaga ţară.

Deşi aceste trenuri aveau o re­putaţie bună, anul trecut acestea au înregistrat în mod neaşteptat o serie de defecţiuni. Se opreau brusc şi re­fuzau să repornească deşi controalele nu detectau nicio problemă. Din a­ceastă cauză, din ce în ce mai multe curse au înregistrat întârzieri, provo­când probleme majore călătorilor. Astfel, a fost nevoie ca trenurile să fie duse la reparat. Newag nu deţi­ne un monopol pe serviciile de men­tenanţă şi reparaţii pentru material rulant, iar concurenţa de pe piaţă e acerbă, co­menzile pentru reparaţii ridicân­du-se câteodată la milioane de zloţi.

Comenzile au început să fie câştigate printre altele de compania SPS Mieczkowski, la care au ajuns patru trenuri din seria Impuls pro­duse de Newag.

Acolo, angajaţii SPS au întâmpi­nat o problemă neaşteptată: nu au putut să-şi dea seama care ar fi cauza defectelor misterioase ale trenurilor. După părerea lor, problema ar fi pu­tut avea legătură cu software-ul.

Pentru că SPS nu a putut repara trenurile la timp, companiile ferovia­re au început să impună SPS penali­tăţi, acestea ajungând să depăşească 2 milioane de zloţi (462.000 de euro). În cele din urmă, trenurile au fost tri­mise pentru a fi reparate la producă­tor, Newag. Acolo, acestea au fost reparate rapid. SPS a considerat cazul suspect şi a decis să recurgă la ajutorul grupului Dragon Sector.

„Analiza noastră a durat două luni. După această perioadă, am putut debloca trenurile. Astăzi, suntem siguri că este vorba de acţiuni deliberate din partea Newag. Am descoperit că producătorul a intervenit la nivelul software-ului,“ a declarat Michal Kowalczyk, unul dintre membrii grupului.

Mai întâi, Newag a programat în software-ul trenurilor ca acestea să nu mai pornească dacă stau pe loc 10 zile sau mai mult. De asemenea, acestea au fost programate să nu pornească dacă se află în anumite locaţii din Polonia, iar acestea erau unităţile SPS şi altor companii similare.

CEO-ul Newag, Zbigniew Konieczek, a negat acuzaţiile, susţinând că firma care s-a ocupat de reparaţii nu a putut îndeplini comanda şi pentru a evita penalităţile a creat această teorie conspiraţionistă pentru presă.

Un ministru din guvernul anterior pare să confirme cel puţin o parte din acuzaţiile lansate împotriva Newag, spunând că autorităţile sunt la curent cu problemele din mai şi sugerând că Newag a folosit „o armă cibernetică împotriva propriilor clienţi“, potrivit Notes from Poland.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO