Business Internaţional

Un parizian face istorie înfrângând în instanţă gigantul Veolia, acuzat de corupţie în România

Anul trecut, organizaţia care acţionează ca mediator în litigiile legate de serviciile de apă în Franţa a primit 1.900 de cereri de rezolvare a conflictelor pe cale amiabilă, cu 17% mai multe decât în 2013. În peste 90% din cazuri, litigiul privea factura.

Anul trecut, organizaţia care acţionează ca mediator în litigiile legate de serviciile de apă în Franţa a primit 1.900 de cereri de rezolvare a conflictelor pe cale amiabilă, cu 17% mai multe decât în 2013. În peste 90% din cazuri, litigiul privea factura.

Autor: Bogdan Cojocaru

21.10.2015, 21:30 2672

Parizienii ar putea dezlănţui o revoltă contra calităţii proas­te a apei de la robinet, iar în centrul furiei lor este gigantul Veolia, prins în Franţa şi în alte ţări că încalcă legea şi acuzată în România de corupţie. Nemulţumirea francezilor nu se rezumă doar la calitatea apei, ci ei sunt din ce în ce mai frustraţi de creşterea facturilor.

Curtea de Apel din Paris a dat dreptate unui consumator care a cerut ca Veolia să fie trasă la răspundere pentru calitatea proastă a apei de la robinet. Decizia ar putea face jurisprudenţă, avertizează asociaţiile de protecţie a drepturilor consumatorilor, scrie Le Figaro.

Pentru că în general apa de la robinet este de calitate slabă, consumatorii nu se plâng şi aşteaptă ca problema să treacă. Sunt rari cei care atacă în justiţie furnizorii de apă. Acum, această opţiune este mai evidentă ca niciodată.

În cazul judecat la Curtea de Apel din Paris, Veolia a fost atacată de un părinte care, făcând analize de calitate între 2007 şi 2012, a constatat că apa care curge la robinet nu este conformă cu normele în vigoare.

Anunţată despre această anomalie, Veolia, compania care administra sistemul de apă şi canalizare al regiunii, a întârziat să acţioneze. Cetăţeanul a decis în 2012 să deschidă proces contra Veolia. Cazul a ajuns la Curtea de Apel, care a casat decizia tribunalului şi i-a dat dreptate consumatorului. Veolia a fost condamnată la plata a 12.560 de euro pentru prejudiciile cauzate, inclusiv cel moral, iar suma cuprinde returnarea facturilor şi plata cheltuielilor de judecată (4.000 de euro).

Însă, mai mult decât aceşti bani, faptul că Veolia este trasă la răspundere încinge spiritele. Curtea de Apel a ajuns la concluzia că „Veolia şi societatea franceză de distribuţie a apei nu şi-au respectat obligaţia, una de rezultat“.

„Consumatorii se pot întoarce contra furnizorilor lor în baza acestei decizii, care poate face jurisprudenţă“, a explicat un jurist. Însă, pentru a putea fi lansată o acţiune în justiţie, trebuie respectate câteva condiţii: „apa distribuită să fie improprie consumului o perioadă de minimum o lună, dovedirea calităţii proaste prin analize şi existenţa dovezii că cetăţeanul a fost nevoit, spre exemplu, să înlocuiască apa de la robinet cu apă îmbuteliată“, spune juristul, care îi sfătuieşte pe cei interesaţi să acţioneze uniţi într-o asociaţie, pentru a avea mai multă putere, timp şi bani.

 

Supăraţi că şefii primeau milioane în timp ce ei rămâneau fără loc de muncă

Tot în Franţa, sindicatele de la Veolia Eau au denunţat în 2014 „remuneraţia scandaloasă“ primită de noul lor şef, Alain Franchi, în timp ce această divizie a Veolia Environnement era angajată într-un plan de reducere a personalului cu 10%. Planul Veolia Eau, care avea 15.000 de salariaţi, era de a elimina 1.600 de posturi pentru a „proteja“ celelalte locuri de muncă. Reprezentanţii anga­jaţilor au fost scandalizaţi de faptul că Franchi, „un lichidator mercenar“, ar fi urmat să primească 1 mil. euro, în timp ce remuneraţia directorului general al Veolia Environnement, Antoine Frérot, ar fi urmat să crească cu 13%, la 1,79 mil. euro. Hervé Deroubaix, delegatul unui sindicat, a explicat pentru AFP că Franchi este un „lichidator mercenar“ pentru că acesta deşi nu este angajat al Veolia a primit mandatul de a „distruge locuri de muncă“.

Federaţia profesională a companiilor de apă, care regrupează marea majoritate a furnizorilor de servicii de apă din Franţa, a căutat să minimalizeze importanţa deciziei: „Este un caz foarte izolat care nu corespunde realităţii din teren“. 

Anul trecut, organizaţia care acţionează ca mediator în litigiile legate de serviciile de apă în Franţa a primit 1.900 de cereri de rezolvare a conflictelor pe cale amiabilă, cu 17% mai multe decât în 2013. În peste 90% din cazuri, litigul privea factura. 

Chiar dacă furnizorii au încercat să-şi convingă clienţii că în Franţa preţurile sunt cu 13% mai mici decât media europeană, numărul francezilor nemulţumiţi de preţuri creşte de la an la an.

În China, autorităţile au deschis anul trecut o anchetă în care o subsidiară locală a Veolia Environnement era acuzată că a întârziat să anunţe o contaminare cu chimicale care a afectat o captare de apă din Lanzhou, un oraş mare din nord-vestul ţării, potrivit Reuters. 

În acea captare, nivelul benzenului, un produs chimic cancerigen, a depăşit de 20 de ori cotele admise, forţând conducerea oraşului cu 3,6 milioane de locuitori să întrerupă aprovizionarea cu apă a unui cartier şi să trimită atenţionări unei mari părţi din populaţie.

Furnizorul de apă al oraşului era Lanzhou Veolia Water, deţinut în majoritate de municipalitate şi în proporţie de 45% de Veolia China, divizie a Veolia Environnement. Veolia ar fi întârziat să informeze autorităţile că apa este poluată cu cel puţin jumătate de zi.

În România, francezii, care deţin Apa Nova Bucureşti, Apa Nova Ploieşti, Veolia Energie Ploieşti şi Veolia Energie Iaşi, au scumpit apa de 15 ori din 2000 până în prezent, în condiţiile în care indicele preţurilor de consum  a crescut doar de 4 ori.

DNA acuză compania că a majorat preţul apei în Bucureşti dând şpagă funcţionarilor primăriilor, ca să tacă din gură. Sunt arestări în rândul funcţionarilor români decise de DNA Ploieşti (Apa Nova deţine distribuţia şi în Ploieşti). Între acuzaţi sunt şi francezi, iar un nume sonor este al lui Bruno Roche, aflat în consiliul de administraţie al Apa Nova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO