Business Internaţional

Unde trenul nu ajunge, va ajunge autobuzul

Unde trenul nu ajunge, va ajunge autobuzul

Autor: Bogdan Cojocaru

24.07.2024, 00:05 147

Ministerul Infrastructurii din Polonia a anunţat noi măsuri care vizează eliminarea sincopelor din transportul în comun naţional prin interconectarea powiatelor (unitate teritorială administrativă intermedia­ră între judeţ şi comună) cu auto­buzul acolo unde trenul nu ajunge.

Chiar înainte de alegerile din toam­nă, cele două partide de opo­ziţie de atunci – Stânga şi A Treia Cale – spuneau că liniile de cale fera­tă ar trebui să ajungă în fiecare powiat, scrie The Warsaw Voice.

Guvernul de acum crede că nu are sens să fie construite şine de tren către fiecare astfel de unitate admi­nistrativă.

„Construirea de căi ferate în care fluxurile de călători preconizate vor fi mici şi unde implementarea inves­tiţiei ar costa 500, 600 sau 700 mili­oane zloţi (164 milioane euro), nu se justifică. Aceasta nu este o modali­tate de a crea un sistem de transport. În astfel de locuri, autobuzele sunt suficiente“, a declarat ministrul adjunct al infrastructurii Piotr Malepszak.

Calea ferată nu ajunge acum în 43 de powiate (dintr-un total de a­proape 400). Ministerul infrastructu­rii a anunţat că acolo vor fi lansate linii de autobuz. Acestea vor circula, de exemplu, până la cea mai apro­pia­tă gară sau haltă unde opresc trenu­rile de lungă distanţă. Acest lucru va oferi rezidenţilor acces la o reţea naţională de transport.

Jakub Kapturzak, director ad­junct al Departamentului Căilor Fe­rate din cadrul Ministerului Infra­struc­turii, a spus că rutele autobu­zelor vor fi organizate la nivel local. Lansarea conexiunilor va fi posibilă datorită sprijinului de la bugetul central.

„Datorită coordonării detaliate a orarelor, dorim să avem conexiuni eficiente tren-autobuz. Acest lucru ar trebui să îmbunătăţească profitabili­tatea conexiunilor, care sunt organi­zate de administraţia locală“, susţine oficialul. Mai multe detalii nu se cunosc deocamdată.

Nu este clar când ar putea fi puse în funcţiune serviciile de autobuz către capitalele powiatelor. Experţii laudă totuşi ideea.

„Pentru prima dată se vorbeşte despre transport fără a-l împărţi în ramuri individuale. În sfârşit, statul vrea să-şi asume responsabilitatea pentru transport într-o măsură mai largă şi să-l organizeze într-un mod sistemic“, a declarat Piotr Rachwalski, fost preşedinte al Căilor Ferate din Silezia Inferioară şi acum şef al Companiei Metropolitane de Transport.

Primul pas ar trebui să fie unificarea concesiunilor pentru trenuri şi autobuze. Apoi se va putea oferi un bilet comun pentru călătorii pentru moduri de transport diferite, a precizat el. 

„Guvernul trebuie să oblige regiunile să lanseze conexiuni autobuz-tren. Legea ar trebui să specifice standardul acestor conexiuni. Trebuie precizat că trebuie să fie cel puţin 10 curse pe zi“, a mai spus Rachwalski. Aceste eforturi ar presupune transferarea unor subvenţii mult mai mari de la bugetul de stat pentru transportul local.

Valoarea fondului pentru  dezvoltarea transportului cu autobuzul este astăzi de 1 miliard zloţi

Sistematizarea transportului către capitalele powiatelor este legată de revizuirea programului „Feroviar plus“. Ministerul Infrastructurii admite că construirea unora dintre noile linii feroviare propuse nu se justifică.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels