Premierul Ungariei Viktor Orban a extins plafonările de preţ pentru carburanţi dincolo de alegerile din primăvară şi a semnalat că vor urma măsuri de sprijin financiar şi mai generoase pentru familii dacă este reales. Pentru Orban, votul de pe 3 aprilie se anunţă cel mai periculos de când este la putere, adică din ultimii 12 ani, pentru că opoziţia pare să fie mai unită ca niciodată contra sa. Însă astfel de măsuri ce pot fi considerate populiste şi electorale subliniază nevoi vitale pentru societatea est-europeană.
Prima este mai veche, aceea de a face ca mediul economic şi statul să fie mai prietenos cu familiile şi să încurajeze natalitatea. A doua s-a acutizat în ultimul an: puterea de cumpărare a est-europeanului este prea vulnerabilă în faţa unor şocuri rapide cum este explozia actuală a inflaţiei. Răspunsul guvernului de la Budapesta la a doua problemă constă în plafonări de preţuri, la alimente, carburanţi şi credite imobiliare. Politicienii polonezi au preferat să diminueze TVA, pe cel la alimente până la 0. La plafonări au recurs şi alte ţări, cum sunt Serbia şi Croaţia.
În Ungaria, lupta lui Orban pentru un nou mandat este complicată de explozia inflaţiei, care este pe cale să atingă cel mai ridicat nivel de după 2018, dar şi de un conflict cu UE legat de standardele democratice care împiedică accesul la fondurile europene de reconstrucţie. Pentru a amortiza impactul scumpirilor, guvernul Orban a plafonat în fabruarie preţurile alimentelor de bază şi a extins limitele impuse deja pentru preţurile energiei, carburanţilor şi creditelor ipotecare, scrie Reuters. „Limitele pentru carburanţi au funcţionat şi de aceea le extindem pentru încă trei luni“, a spus Orban. Aceasta înseamnă că ungurii pot fi siguri că benzina şi motorina nu se vor scumpi până pe 15 mai. În pofida acestor măsuri de control al preţurilor, inflaţia nu a putut fi domolită.
În Serbia, guvernul a anunţat recent plafonarea preţurilor de retail ale benzinei şi motorinei timp de 30 de zile în încercarea de a reduce impactul scumpirii carburanţilor la nivel mondial asupra standardelor de viaţa, scrie SeeNews. Plafonul pentru Euro diesel şi Euro premium BMB 95 a fost stabilit la 179 dinari (1,52 euro), respectiv 171 dinari pentru un litru. La sfârşitul lunii ianuarie, guvernul a prelungit cu 90 de zile o îngheţare a preţurilor zahărului, făinii de grâu, uleiului de floarea-soarelui, cărnii de porc şi laptelui cu 2,8% conţinut de grăsime la nivelul din 15 noiembrie.
Croaţia a plafonat şi ea, tot recent, preţurile carburanţilor, tot pentru 30 de zile. Executivul a mai avut intervenţii similare în octombrie şi noiembrie. Plafonul pentru Eurosuper 95 este de 11,37 kuna (1,5 euro) pe litru, pentru Eurodizel este de 11,29 kuna iar pentru Eurodizel BS blue folosit în agricultură, pescuit, acvacultură şi navigaţie este de 6,50 kuna. Preţurile carburanţilor premium nu sunt plafonate.