Business Internaţional

„Unii brazilieni sunt foarte nemulţumiţi de modul cum guvernul s-a ocupat de organizarea CM. Ei au dreptul să exprime ceea ce simt“

Raymundo Santos Rocha Magno, ambasadorul Braziliei la Bu­cureşti: O jumă­tate de milion de locuri de muncă, tem­po­rare şi permanente, vor fi create datorită Cupei Mondiale, de care vor beneficia în mod di­rect milioane de persoane.

Raymundo Santos Rocha Magno, ambasadorul Braziliei la Bu­cureşti: O jumă­tate de milion de locuri de muncă, tem­po­rare şi permanente, vor fi create datorită Cupei Mondiale, de care vor beneficia în mod di­rect milioane de persoane.

Autor: Daniela Stoican

03.07.2014, 00:07 377

Organizarea Cupei Mondiale de fotbal (CM) şi mai ales costurile enorme pe care le-a presupus aceasta – este cel mai scump campionat din istorie - au adus Brazilia în centrul atenţiei întregii lumii. Criticii spun că ar fi fost mai bine ca banii să fie investiţi în sănătate şi educaţie, baze importante pentru maturizarea uneia dintre cele mai mari economii emergente  din lume. Despre ce a motivat guvernul brazi­lian să cheltuiască peste 10 miliarde de euro în organizarea CM, despre efectele acesteia asupra economiei – crearea a jumătate de mi­lion de locuri de muncă şi dezvoltarea in­frastructurii şi servciilor, şi despre cât de im­portanţi sunt banii şi talentul în fotbal po­vesteşte într-un interviu acordat Ziarului Finan­ciar ambasadorul Braziliei la Bu­cureşti, Excelenţa Sa Raymundo Santos Rocha Magno.
 

De ce a dorit Brazilia să fie gazda CM? Care au fost principalele avantaje în câştigarea concursului?

FIFA alege gazdele CM pe baza unui sis­tem de rotaţie între continente, iar de data aceas­ta FIFA avea să aleagă o ţară gazdă din Ame­rica de Sud. Brazilia a obţinut susţi­ne-rea tuturor celorlalte ţări din America de Sud şi a devenit singura candidată, aşa că a fost aleasă gazdă. Alegerea Braziliei ca gazdă a CM din 2014 şi a Jocurilor Olimpice din 2016 este o expresie directă a impor­tan­ţei pe care a căpătat-o Brazilia astăzi la nivel mon­dial. Brazilia s-a bucurat de o creştere economică uniformă în ultimul deceniu şi a reuşit să garanteze că are capacitatea financiară de a oferi infrastructura complexă necesară pentru asemenea evenimente.
 

În ce fel CM va ajuta economia Braziliei?

Un studiu dezvoltat de Institutul Bra­zi­lian pentru Turism (EMBRATUR) esti­mea­ză că suma totală cheltuită de turiştii bra­zilieni şi străini în cele 30 de zile ale CM s-ar putea ridica la aproximativ opt miliarde de euro. Studiul estimează că evenimentul fot­ba­listic va aduce un plus de 0,4% la PIB în fie­care an până în 2019. Aceasta înseamnă că doar CM va genera pentru economia Bra­ziliei un profit de aproximativ 58 de miliar­de de euro în următorii cinci ani.

Unele persoane consideră că stadioa­ne­le nu vor fi profitabile după CM. Dar CM în­seamnă mai mult decât construirea sta­dioanelor. Se fac investiţii în proiecte de mo­der­nizare pentru transportul urban şi în aero­porturile tuturor oraşelor-gazdă. Sec­toarele de telecomunicaţii, de securitate şi de turism au beneficiat de asemenea de in­ves­tiţii considerabile care vor fi cu siguranţă pro­fitabile pe termen lung.
 

De ce este această Cupă Mondială cea mai scumpă din istorie?

Guvernul Braziliei investeşte peste zece mi­liarde de euro în acest Campionat Mon­dial. Suma reprezintă investiţii directe reali­za­te în reţeaua de infrastructură şi în servicii din 12 oraşe importante din Brazilia. O jumă­tate de milion de locuri de muncă, tem­po­rare şi permanente, vor fi create datorită eve­nimentului, de care vor beneficia în mod di­rect milioane de persoane. Poate că este mare costul CM, dar cea mai mare parte a cos­tului este reprezentată de investiţiile realizate în doar câţiva ani, în loc de o pe­rioadă mai lungă de timp, mai ales în infrastructură, care va rămâne ca o moşte­nire a acestui eveniment important.
 

Câţi kilometri de infrastructură rutieră a construit Brazilia pentru CM şi cât s-a investit în acest sector?

Pentru CM, Brazilia dă prioritate mo­der­nizării sistemelor de transport pentru popu­laţie în oraşele-gazdă. Guvernul a selec­tat 45 de proiecte pentru a ameliora infra­structura pentru mobilitate urbană în toate cele 12 oraşe-gazdă, care includ con­stru­irea de benzi noi pentru autobuze, staţii noi, cen­tre pentru controlul traficului şi linii de tram­vai. Există şi proiecte pentru con­strui­rea de noi tunele şi pentru mo­dernizarea drumu­rilor existente. Aceste proiecte vor beneficia de investiţii directe de aproximativ trei miliarde de euro.
 

De ce sunt unele persoane atât de supărate în privinţa Cupei Mondiale? Protestele reflectă percepţia generală a brazilienilor?

Brazilia găzduieşte acum CM, iar peste doi ani va găzdui Jocurile Olimpice. În mod inevitabil trebuie cheltuiţi bani pentru a pregăti aceste evenimente. Aceste tipuri de cheltuieli guvernamentale oferă multiple beneficii indirecte pentru economie pe ter­men lung, dar pe termen scurt bene­fi­ciile sunt dificil de perceput. Cetăţenii au dreptul să îşi exprime îngrijorarea despre modul cum guvernul lor cheltuieşte banii pe care îi plătesc ei prin taxe, dar aceasta nu este în niciun caz percepţia generală în ţară. Brazilienii nu sunt supăraţi în legătură cu CM. Unii brazilieni sunt foarte nemulţumiţi de modul cum guvernul s-a ocupat de orga­ni­zarea evenimentului. Ei au dreptul să ex­pri­me ceea ce simt. Dar a trecut deja ju­mă­tate din CM şi până acum nu s-au raportat pro­teste majore. Majoritatea copleşitoare a brazilienilor se bucură de spectacol.
 

În România există o campanie pe reţelele sociale de boicotare a CM. În ce fel credeţi că protestele recente au afectat imaginea Braziliei?

Recentele proteste nu sunt un lucru rău. Ele reflectă libertatea de expresie de care se bucură cetăţenii brazilieni şi con­ştientizarea din ce în ce mai mare a drep­tului ca vocea să le fie auzită de guvern. Aspectul negativ al protestului, care afectează într-adevăr imaginea Braziliei, sunt violenţele care au loc atunci când o serie de grupuri radicale mici profită de ocazie pentru a transforma un protest paşnic într-o confruntare directă cu forţele de poliţie, a căror misiune este să le garan­teze siguranţa, nu să îi intimideze.

Partea a doua a interviului o puteţi citi în numărul de mâine al ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO