Business Internaţional

Va avea Kodak soarta Polaroid?

25.07.2003, 00:00 16

Dupa ce a asistat la falimentul firmei Polaroid, generat de competitia cu fotografia digitala, Eastman Kodak incearca sa evite o soarta similara, relateaza CNN. Pe trimestrul doi, Kodak a inregistrat un profit net de 112 milioane de dolari, in scadere de la 284 milioane de dolari in perioada similara a anului anterior. Totusi, castigurile companiei s-au ridicat la 172 milioane de dolari reprezentand o crestere dubla comparativ cu estimarile anterioare ale companiei.
Desi a raportat un profit operational peste asteptari, in urma cresterii utilizarii  aparatelor foto digitale intr-un ritm mult mai alert comparativ cu anul trecut, compania se va confrunta cu o scadere a cererii in domeniul fotografiei traditionale.
Acesta reprezinta un semnal negativ pentru o companie care obtine 20% din vanzari din domeniul fotografiei traditionale, declara Ulysses Yannas, analist in cadrul firmei de cercetare Buckman, Buckman & Reid.
Intr-adevar, la inceputul anului 2003 compania declara ca se asteapta ca majorarea utilizarii camerelor digitale sa determine un declin cu 4 pana la 6% a vanzarilor de film in intreaga industrie. Recent, insa, compania a estimat ca declinul va fi de fapt de 8 pana la10%.
Dezvoltarea fotografiei digitale continua, in acelasi timp, sa oblige compania Kodak sa se reorienteze catre alte domenii mai profitabile, cum ar fi cel al imaginilor digitale. "Compania noastra se tranforma dintr-o companie ce a activat in domeniul traditional al fotografiei intr-o companie ce urmareste cu agresivitate vastul potential al domeniului imaginilor digitale," declara directorul executiv al Kodak, Dan Carp.
Kodak se asteapta sa inregistreze vanzari de peste un miliard de dolari in acest nou domeniu in acest an. Compania a anuntat o scadere de 2% a diviziei sale de fotografie, pana la 2,34 miliarde de dolari, in timp ce vanzarile de camere digitale pentru consumatori au crescut cu 65%.
Kodak se afla intr-o oarecare masura intr-o situatie similara celei cu care s-a confruntat firma Polaroid inainte de a intra in faliment, in anul 2001. Dupa ce a constatat o reducere drastica a vanzarilor, Polaroid a eliminat mii de locuri de munca si a introdus noi produse in incercarea de a face fata competitiei fotografiei digitale. Nu a avut succes si in final activele sale au fost preluate de fondul de investitii al Bank One.
Kodak si Polaroid au recurs la solutii similare pentru a continua sa fie competitive. Totusi, rezultatele sunt total diferite. "Nu exista similaritati in ceea ce priveste felul in care cele doua companii fac fata tranzitiei catre fotografia digitala," remarca analistul Yannas. "Kodak dispune de o strategie foarte clara".
Totusi, aceasta tranzitie este foarte costisitoare si in cazul Kodak. Astfel, compania a anuntat ca va elimina noi locuri de munca, intre 4.500 si 6.000, sau pana la 9% din forta sa de munca.
Anul trecut, compania a eliminat 7.000 de locuri de munca, forta sa de munca scazand pana la 70.000 de angajati.Recent anuntatele disponibilizari ce vor fi aplicate incepand cu acest an vor fi efectuate in cadrul departamentelor de administratie, productie si cercetare.
La sediul sau din Rochester, compania va elimina un numar de 3.000 de locuri de munca. In urma tuturor acestor disponibilizari, compania se asteapta sa economiseasca intre 300 si 400 milioane de dolari.
Pe fondul costurilor din ce in ce mai mari suportate de companie s-a amplificat si nesiguranta investitorilor cu privire la unul dintre atributele cele mai valoroase ale companiei, si anume un randament al dividendelor ce depaseste 7%.
Desi considera reducerea valorii dividendelor companiei drept o posibilitate, Richard Stice, analist in cadrul Standard &Poor's, nu crede totusi ca firma Kodak va avea o soarta asemanatoare cu cea a companiei Polaroid. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO