Cu bugetul extrem de dependent de veniturile din sectorul petrolier, Rusia a pornit un proces de modernizare a rafinăriilor pentru a obţine mai multă valoare dintr-un baril de petrol.
Zecile de miliarde de dolari cheltuite în ultimii ani pentru a moderniza din temelii rafinăriile moştenite din era sovietică au permis creşterea producţiei de combustibili de calitate superioară şi a exporturilor. În prezent excesul de motorină de calitate superioară se găseşte chiar la poarta Europei, care are în faţă reduceri de capacitate a rafinăriilor şi chiar închideri de unităţi cu pierderi de locuri de muncă.
„Scăderea cererii la nivel local combinată cu supracapacitatea şi-au spus cuvântul, gradul de utilizare a rafinăriilor din Europa atingând vara trecută minimul ultimilor 32 de ani. Dacă nu se raţionalizează capacităţile, sectorul de rafinare european va continua să sufere mai ales dacă luăm în considerare importurile suplimentare care vin din Rusia, din SUA şi noile capacităţi de rafinare din Orientul Mijlociu“, spune Ferenc Horvath, un director al grupului maghiar MOL.
MOL şi-a închis rafinăria din nordul Italiei, iar încă două rafinării din Croaţia sunt ameninţate cu încetarea activităţii. De asemenea, compania italiană Eni şi Compania Espanola de Petroleos au închis rafinării în ultimul an.
Producţia rusească de motorină a crescut cu 9,5% în primele trei luni ale anului comparativ cu aceeaşi perioadă din 2013, potrivit datelor ministerului rus al energiei. Cunoscută în ultimii zece ani pentru produsele petroliere de calitate mai slabă, Rusia a devenit anul trecut un producător şi exportator important de motorină cu conţinut foarte scăzut de sulf (ULSD), combustibilul mai curat, standard pentru şoferii europeni. Producţia s-a apropiat de 500.000 de barili anul trecut, dublu faţă de volumul din 2012, potrivit firmei de consultanţă Energy Aspects. Producţia de motorină ULSD va continua, probabil, să crească şi ar putea ajunge la 1,1 milioane de barili în 2016 şi la o pondere de aproape două treimi în producţia totală de motorină a Rusiei.
Dacă o parte din producţie este folosită pentru a alimenta cererea de combustibil pentru maşinile din Rusia, al căror număr este în creştere, majoritatea motorinei ULSD merge la export. Pentru rafinăriile europene, care s-au confruntat de mai mulţi ani cu scăderea cererii, cu supracapacitate şi cu o serie de închideri de unităţi, excesul de ofertă creat de motorina rusească loveşte şi mai tare marjele de profit.
În urmă cu şase ani marjele se învârteau în jurul a 10 dolari pe baril, potrivit firmei de consultanţă JBC Energy. Acum unele rafinării au o profitabilitate negativă.
Per total exporturile de motorină rusească au crescut cu 7% în 2013. O treime din livrări a reprezentat motorina ULSD, iar cea mai mare parte din exporturi a ajuns în Europa de Nord.
Europa are un deficit structural de motorină şi în aceste condiţii multă vreme rafinăriile europene au fost protejate, a explicat Robert Campbell, de la firma de consultanţă Energy Aspects.
„Acum există o ofertă mult mai bogată de ULSD de calitate, pe lângă păcură şi benzină, unde aveau deja probleme“, a adăugat el referindu-se la reducerea cererii pentru benzină în SUA în contextul revoluţiei de pe piaţa de energie americană.
„Singurul picior al rafinăriilor europene a fost tăiat. Pierderile nu mai sunt sustenabile“, a avertizat analistul.
Rafinăriile europene erau în mod tradiţional protejate faţă de competiţia din partea Rusiei, chiar şi în condiţiile în care stocuri suplimentare de combustibili veneau din SUA, Orientul Mijlociu şi Asia. Europenii şi-au păstrat profitabilitatea pentru că importau ţiţeiul din Rusia, care avea un conţinut mai ridicat de sulf, apoi îl rafinau suplimentar şi îl vindeau.
Dar prin faptul că s-a conformat specificaţiiilor europene privind conţinutul scăzut de sulf, Rusia a reuşit să inunde Europa cu motorină de mai bună calitate.
Între 2008 şi 2013 capacitatea de rafinare a Europei a scăzut cu 8% şi s-au pierdut 50.000 de locuri de muncă directe şi indirecte, potrivit organizaţiei FuelsEurope, care reprezintă interesele rafinăriilor europene. Creşterea de capacitate de producţie din Asia şi Orientul Mijlociu nu a făcut decât să sporească presiunile competitive.
Creşterea preţului barilului de petrol până la aproximativ 110 dolari, combinată cu marjele de rafinare foarte scăzute pentru motorină - care sunt de obicei o sursă cheie de profit - înseamnă că sunt de aşteptat noi închideri de rafinării. Capacităţile au fost diminuate, iar pentru perioada iunie-august cantitatea de ţiţei prelucrată a scăzut cu 9%, până la 11,5 milioane de barili pe zi, potrivit JBC Energy.
Creşterea cantităţii de produse rafinate vândute de Rusia în Europa s-a făcut în detrimentul exporturilor de ţiţei.
Deşi unii analişti pun la îndoială sustenabilitatea creşterii, introducerea unui nou regim de taxare a exporturilor de petrol, care a grăbit ritmul modernizării rafinăriilor din Rusia, nu va face decât să păstreze profitabilitatea motorinei.
Taxele mai mici decât în cazul benzinei vor determina o creştere şi mai mare a producţiei, iar Rusia nu va face decât să-şi sporească cota de piaţă în Europa, luând de la rivalii de pe pieţele respective şi de la rivalii străini, spune Alexander Poegl, analist la JBC Energy.