Business Internaţional

Valuri de avertisment despre tarifele pe maşinile electrice chineze: sunt dăunătoare, ameninţă locurile de muncă din Germania, vor creşte inflaţia, sunt o capcană, vor atrage riposta Beijingului

Valuri de avertisment despre tarifele pe maşinile...
Foto: AFP / MediafaxFoto

Autor: Catalina Apostoiu

28.05.2024, 00:05 1648

Uniunea Europeană ar putea urma în curând exem­plul SUA şi impune tarife pe importurile de maşini electrice din China.

Acest lucru a atras semnale de alarmă din partea şefilor giganţilor auto germani, scrie Deutsche Welle.

Blocul este aşteptat să publice o listă preliminară cu tarifele pe care intenţionează să le impună EV-urilor chineze în iunie, în urma unei anchete lansate în octombrie care încearcă să determine dacă producătorii auto chinezi beneficiază de subvenţii în detrimentul celor din UE.

Comisia Europeană spune că a descoperit suficiente do­vezi că importurile de EV-uri din China au crescut puternic, cu 14%, de la lansarea an­chetei şi că multe din im­porturile respective au bene­ficiat de subvenţii guverna­mentale.

Constructorii auto germani, extrem de dependenţi de piaţa chineză, sunt în particular vehemenţi în opoziţia faţă de contramăsurile europene de teamă că acestea ar putea atrage o ripostă rapidă din partea chinezilor.

„Tarifele sunt măsuri protective care ne afectează. Cota de piaţă a producătorilor chinezi din Germania şi Europa este de sub 1%“, a declarat CEO-ul BMW Oliver Zipse.

Asociaţia VDA din cadrul industriei auto germane a semnalat la rândul său că se opune oricăror tarife pe importurile de EV-uri din China, spunând că acestea riscă să declanşeze un război comercial şi ameninţă joburile germane, potrivit Bloomberg.

În întreaga industrie auto europeană există teama că măsuri punitive având drept ţintă China ar putea declanşa o spirală de măsuri protecţioniste. Iar o astfel de spirală pare să prindă deja contur, conform DW. Camera de Comerţ a Chinei a indicat recent că a primit informaţii că guvernul chinez ar putea impune tarife de până la 25% pe maşinile importate cu motoare mari.

În opinia premierului suedez Ulf Kristersson, UE trebuie să analizeze beneficiile comerţului cu China înainte de a lua o decizie dacă să urmeze sau nu calea americanilor în a impune tarife. „Avem motive bune să cerem condiţii de egalitate, însă un război comercial mai amplu în care să ne blocăm reciproc produsele nu este calea corectă pentru ţări industriale ca Germania şi Suedia“.

În SUA, grupuri comerciale reprezentând importatori au ridiculizat decizia preşedintelui Biden de a creşte tarifele pe o serie de importuri din China, spunând că acestea vor creşte costurile în lanţurile de aprovizionare şi duce la scumpiri pentru consumatori, notează The Wall Street Journal.

De asemenea, experţi din sectorul auto şi comerţ citaţi de CNBC avertizează că tarifele mai mari reprezintă un act de protecţionism pe termen scurt şi că acestea ar putea amâna, dar nu stopa intrarea constructorilor auto chinezi cu EV-uri pe piaţa americană.

În cadrul unui interviu acordat Reuters, CEO-ul Stellantis Carlos Tavares a avertizat la rândul său că tarife ca cele decise de administraţia Biden reprezintă o „capcană majoră pentru ţările care urmează o astfel de cale“.

Astfel de măsuri nu vor permite constructorilor auto europeni şi americani să găsească soluţii de contracarare a provocării venite din partea constructorilor auto chinezi la nivel de preţ.