Un avertisment dur de profit emis de gigantul german al industriei chimice BASF a trimis unde de şoc pe pieţele de acţiuni europene. Dependentă de industria manufacturieră, compania dă vina pe turbulenţele create de războiul comercial dintre marile economii ale lumii. BASF nu este singura companie care acuză tensiunile comerciale provocate de preşedintele american Donald Trump, ci se alătură unui grup din ce în ce mai extins de firme mai mari sau mai mici din toată lumea.
Dacă în sectorul corporate creşte riscul unei recesiuni a profitului, în două dintre cele mai mari state europene, Marea Britanie şi Germania, există riscul unei recesiuni economice.
BASF este cel mai mare producător de chimicale din lume şi şi-a redus prognoza de profit pentru 2019 cu 30% faţă de nivelul din 2018. Băncile şi instituţiile de rating au reacţionat imediat, brutal, scăzând preţul ţintă al acţiunilor. În industria de profil, avertismentele privind slăbiciuni economice se acumulează, inclusiv de la producătorul german de lubrifianţi Fuchs Petrolub şi de la compania americană H.B. Fuller în contextul deteriorării activităţii din industria manufacturieră, scrie Bloomberg. Reducerea estimărilor de profit ale BASF subliniază dificultăţile din sector în condiţiile în care cererea scade. Producţia industrială globală a scăzut cu 6% în prima jumătate a acestui an, potrivit grupului german. În China, care are cea mai mare piaţă auto din lume, declinul este dublu. BASF se aşteaptă să elimine 6.000 de locuri de muncă până la sfârşitul anului viitor. Asociaţia industriei chimice din Germania VCI a avertizat recent asupra scăderii veniturilor din cauza încetinirii creşterii economice, a slăbirii activităţii din industrie şi a incertitudinilor cauzate de războiul comercial, notează Reuters. În sectorul auto german, producătorul de maşini Daimler, compania părinte a Mercedes, a emis în ultimul an mai multe avertismente de profit, ultimul în iunie. Veniturile îi sunt afectate de efectele scandalului Dieselgate. De asemenea, Trump a ameninţat de mai multe ori că va suprataxa importurile de maşini germane.
Luna aceasta compania de tehnologie industrială Hexagon din Suedia a avertizat asupra scăderii vânzărilor deoarece războiul comercial a lovit industria smartphone-urilor din China şi că va elimina 700 de locuri de muncă. CEO-ul Ola Rollen a explicat pentru Reuters că luna iunie aduce în mod normal 50% din vânzările celei mai importante divizii, iar în iunie anul acesta „mai multe comenzi au fost retrase sau amânate din cauza incertitudinilor din sectorul electronicelor - producţia de telefoane mobile - din China“. Compania a început să simtă rezultatele concrete negative ale războiului comercial, a mai spus Rollen. Hexagon produce senzori şi software pentru procesele de producţie industrială.
Vineri, compania sud-coreeană Samsung, unul dintre cei mai mari producători de smartphone-uri, electronice şi electrocasnice la nivel mondial, a prognozat un plonjon de 56% al profitului din al doilea trimestru în condiţiile în care preţurile au scăzut din cauza unei supraoferte de cipuri, iar SUA pune piedici afacerilor grupului telecom chinez Huawei. Samsung produce componente esenţiale pentru smartphone-urile marcă proprie şi pentru cele ale rivalilor. Şi în primul trimestru compania a surprins pieţele emiţând un avertisment de profit. Huawei este cel mai mare client al Samsung.
Acţiunile Apple, un alt mare producător de telefoane şi dispozitive electronice inteligente, au început săptămâna în scădere după ce analiştii de la Rosenblatt Securities au retrogradat titlurile, ei fiind îngrijoraţi de slăbirea cererii pentru iPhone-uri şi de încetinirea creşterii veniturilor din servicii în a doua jumătate a acestui an.
Luna trecută, producătorul american de cipuri Broadcom a anunţat că un război comercial prelungit între SUA şi China şi blocarea afacerilor Huawei pot perturba cererea de cipuri la nivel global şi potenţialul de profit pe termen lung al companiei. Huawei este unul dintre cei mai mari clienţi ai Broadcom. Compania de date financiare FactSet din SUA a atenţionat luna trecută că războiul comercial şi încetinirea globală pot declanşa un plonjon abrupt al profiturilor multinaţionalelor americane. FactSet estimează că pentru companiile care-şi obţin mai mult de jumătate din vânzări în afara SUA veniturile pot să scadă cu 9,3% în cel de-al doilea trimestru. Cele mai mari scăderi, de aproape 12%, ar trebui să se observe la companiile din sectorul tehnologiei informaţiei.
Situaţia este dificilă şi în transportul aerian. Luna trecută, transportatorul german Lufthansa a trimis unde de şoc în sectorul de profil diminuându-şi estimarea de profit pentru anul acesta. Finanţele îi sunt erodate de pierderile subsidiarei low-cost Eurowings, de preţurile reduse şi de scumpirea combustibilului. La începutul lunii trecute, companii aeriene din toată lumea şi-au redus prognozele de profit cu 21% din cauza războiului comercial şi a scumpirii petrolului. Comentarii pesimiste au emis în special Ryanair, din Irlanda, şi France-KLM. Companiile aeriene europene sunt prinse într-o bătălie a supremaţiei pe piaţă. Mai mulţi transportatori mici au falimentat în ultimii doi ani.
Un val de veşti proaste a lovit din plin China la începutul acestui an, când sute de companii au emis avertismente de profit pentru 2018. La un moment dat, într-o singură zi cel puţin 20 de firme au publicat avertismente.
Pe frontul economic, un sondaj Bloomberg realizat în rândul economiştilor arată că Marea Britanie s-ar putea să fi intrat în trimestrul doi în recesiune pentru prima dată în ultimii şapte ani. Pentru Germania, cea mai mare economie europeană, dar dependentă de comerţul internaţional, un indicator al Sentix privind dispoziţia investitorilor sugerează că recesiunea este inevitabilă. Alţi analişti sunt mai optimişti, deoarece, deşi industria are probleme, sectorul construcţiilor şi cel al serviciilor continuă să fie puternice, beneficiind de mărirea veniturilor, de dobânzile scăzute şi de creşterea cererii publice.