Business Internaţional

Veşti bune pentru zona euro deşi Germania, cea mai mare economie, rămâne vulnerabilă

Veşti bune pentru zona euro deşi Germania, cea mai mare...

Autor: Catalina Apostoiu

29.05.2019, 00:05 524

„Sectoarele de retail şi construcţii reprezintă motorul creşterii economice.“

Încrederea în economia zonei euro a înregistrat o evoluţie surprinzătoare în mai, crescând pentru prima dată în ultimul aproape un an, în pofida nivelului mai scăzut de optimism din rândul consumatorilor din Germania, cea mai mare economie a blocului. O altă veste bună priveşte creşterea creditării către gospodării până la un maxim post-criză luna trecută, creştere ce a temperat temerile că băncile ar putea îngheţa creditarea pe fondul încetinirii economice.

Indicele privind încrederea în economie calculat de Comisia Europeană a avansat la 105,1 de la 103,9 luna trecută în condiţiile redresării optimismului privitor la industria şi serviciile blocului, scrie Financial Times. Creşterea a depăşit estimările analiştilor chestionaţi de Reuters şi a reprezentat primul avans lunar din iunie anul trecut.

Bert Colijin, economist ING, descrie rezultatul ca fiind o „surpriză plăcută“, adăugând că trebuie spus că majoritatea sectoarelor, cu excepţia serviciilor, înregistrează în continuare rezultate mai slabe decât în martie.

Datele privind zona euro au venit în pofida situaţiei din Germania, unde încrederea consumatorilor a atins un minim pe doi ani în această lună. indicatorul GfK arată o adâncire a pesimismului în Germania, în pofida creşterii aşteptărilor privind veniturile.

„În timp ce aşteptările privind veniturile par relativ stabile, crescând din nou de la un nivel deja ridicat, perspectivele economice îşi continuă trendul descendent, deşi mai puţin rapid“, potrivit GfK.

În acelaşi timp, Camerele germane ale industriei şi comerţului, DIHK, şi-au redus proiecţia de creştere pentru 2019 la 0,6% de la 0,9%, indicând o scădere a încrederii în sectorul manufacturier din cauza cererii în scădere de bunuri industriale, scrie Reuters.

ìSectoarele de retail şi construcţii reprezintă motorul creşterii economiceî, a declarat preşedintele DIHK Eric Schweitzer, avertizând însă că economia germană nu se va putea decuple de mediul comercial dificil pe termen lung.

Spre deosebire de datele din Germania, cele din Franţa au indicat o îmbunătăţire, încrederea consumatorilor atingând cel mai ridicat nivel dintr-un an, în condiţiile în care gospodăriile de acolo au devenit mai optimiste, văzând o îmbunătăţire a situaţiei personale în mai, notează Financial Times.

Economia franceză s-a aflat pe creştere în ultimii trei ani, iar rata sa anuală de creştere a depăşit-o pe cea a Germaniei şi Italiei aproape continuu în ultimii doi ani.

Ca alt semn bun pentru zona euro, creşterea creditării pentru gospodării a atins un maxim record post-criză, în timp ce creditarea pentru companii a avansat în cel mai bun ritm din acest an, relevă datele BCE citate de Reuters.

Temându-se că băncile ar putea opri fluxul creditelor către firme pe fondul încetinirii economice, BCE intenţionează să ofere băncilor o nouă linie de credite ultra ieftine pentru ca firmele să poată dispune de lichidităţi pentru investiţii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO