Business Internaţional

Veteranul nonconformist de la Porsche care are misiunea de a salva reputaţia Volkswagen

Matthias Muller a promis că VW „va învăţa din propriile greşeli“,  va depăşi criza şi va deveni o companie mai bună ca înainte

Matthias Muller a promis că VW „va învăţa din propriile greşeli“, va depăşi criza şi va deveni o companie mai bună ca înainte

Autor: Bogdan Cojocaru

06.10.2015, 00:05 1185
Când piloţii de la Porsche au trecut de finish pe circuitul de la Le Mans, în iunie, după 395 de ture istovitoare, Matthias Muller, pe atunci CEO-ul Porsche, şi-a îmbrăţişat echipa şi a început să plângă de fericire, scrie Financial Times.

Porsche câştigase cursa de anduranţă de 24 de ore pentru prima dată în 17 ani. Aprobator, din garajul echipei, îi privea Wolfgang Porsche, nepotul fon­datorului companiei şi membru important în boardul de directori al Volkswagen – consiliul responsabil de angajarea şi concedierea executivilor VW.  

Trei luni mai târziu, cei doi oameni stăteau din nou împreună în faţa jurnaliştilor, de data aceasta la cartierul general al VW din Wolfsburg. Însă niciunul nu mai zâmbea. În mijlocul scandalului emisiilor toxice, lui Muller i s-a dat misiunea de a ajuta producătorul auto german să depăşească cea mai mare criză din istoria sa de 78 de ani. Deşi era văzut de ceva vreme drept posibil succesor al lui Martin Winterhorn în funcţia de director executiv al VW, Muller sugerase că iese din cursă în ianuarie când, în modul direct tipic lui, a spus că la 62 de ani este prea bătrân pentru această funcţie. Dar după ce a fost clar că Winterhorn este în conflict cu preşedintele şi patriarhul VW Ferdinand Piech, în aprilie Muller şi-a făcut clară poziţia spunând că „nu este prea bătrân“ şi că poate face orice.

Winterhorn a supravieţuit conflictului cu Piech, dar a fost forţat să demisioneze luna trecută după ce VW a recunoscut că a instalat pe 11 milioane de maşini software special care păcăleşte testele de poluare efectuate în condiţii de laborator. VW este pasibil acum de plata a miliarde de euro pe amenzi, procese şi costuri de raparare. Muller le-a spus săptămâna trecută managerilor de top ai VW că este „înfuriat teribil“ de scandal.

Deşi acum vorbeşte cu un uşor accent bavarez, Muller s-a născut lângă Karl-Marx-Stadt (acum Chemnitz), Germania de Est. Împreună cu familia a fugit în vest când era copil, o experienţă încă vie în memorie – ca reacţie la atacurile asupra unor tabere de refugiaţi din Germania, Muller i-a îndemnat luna trecută pe liderii lumii afacerilor să vorbească împotriva extremismului.

După ce a fost pregătit ca sculer la Audi în anii ’70, Muller a plecat pentru o scurtă perioadă să studieze cibernetica. S-a întors la Audi, unde şi-a făcut un nume ca manager de produs şi strateg, iar în 2010 a fost indicat ca posibil CEO al Porsche.

„Lucratul cu uneltele nu m-a durut. Mi-am murdărit degetele, am lucrat în schimburi şi m-am asociat cu oameni simpli“, şi-a descris Muller drumul neconvenţional spre vârful ierarhiei.

În vremea în care Porsche încă era slăbit de încercarea eşuată din 2008 de a prelua VW, care l-a adus în pragul falimentului pe producătorul celebrelor maşini sport 911. Porsche a devenit forţat subsidiară a VW, însă Muller a ajutat compania să-şi recapete mândria şi profiturile.

În pofida succesului său, colegii îl descriu pe Muller ca fiind un jucător de echipă accesibil şi care nu se ia prea în serios. Muller locuieşte într-un apartament într-o zonă cochetă a Stuttgartului, în apropierea sediului Porsche, nu într-o vilă la ţară păzită ca de o armată, aşa cum le place unora din executivii germani.

Ceva neobişnuit pentru VW, unde conformarea este considerată esenţială pentru avansarea în carieră, Muller şi-a câştigat reputaţia de nonconformist. Stând împotriva trendurilor din industrie, el a descris maşinile care se conduc singure ca fiind o „modă nejustificată“ şi a declarat că Porsche nu trebuie să devină un smartphone pe patru roţi.

Muller a promis că VW „va învăţa din propriile greşeli“,  va depăşi criza şi va deveni o companie mai bună ca înainte. Dacă va reuşi, va fi un triumf care va rivaliza cu victoria de la Le Mans.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO